10 910 läst · 58 svar
11k läst
58 svar
Effekt på vedpanna och storlekar på ack-tanklar?
Sida 1 av 4
Hej!
Då kommer mitt första inlägg
Köpte ett hus på 107kvm i våras där uppvärminingen består av ett fåtal elradiatorer, elgolvvärme(hall&badrum) samt en kamin som värmer huset ganska bra. Nackdelen är ju att man måste elda hela tiden för att ha behaglig värme. På morgonen när vi går upp är det runt 16-17 grader inne. Huset är till hälften isolerat med 120mm och resterande 300mm. Tilläggsisolera väggar och tak kommer vi göra i sommar.
Vi har ett uthus med gjutet golv. Uthuset består av tre delar, bod, gäststuga och vedförråd.
Min tanke är nu att göra om boden till pannrum och dra kullvert in till huset(ca 15m). Då de flesta golv ändå ska bytas är tanken att lägga in vattenburen golvvärme i stora delar av huset, kommer ha 2-4 radiatorer utöver golvvärmen.
Jag vll fortsätta med ved. Det vore smidigt om man klarade sig med en eldning per dygn. Varmvattnet finns det en ganska ny elpanna från Nibe så det byter jag inte.
Nu till min frågor..
1. Vilken effekt bör jag ha på pannan? Några tips på pannor?
2. Hur stor ackumulatortanksvolym bör jag ha? Ska den vara uppdelad i flera tankar?
Tack för era kunskaper och råd!
Då kommer mitt första inlägg
Köpte ett hus på 107kvm i våras där uppvärminingen består av ett fåtal elradiatorer, elgolvvärme(hall&badrum) samt en kamin som värmer huset ganska bra. Nackdelen är ju att man måste elda hela tiden för att ha behaglig värme. På morgonen när vi går upp är det runt 16-17 grader inne. Huset är till hälften isolerat med 120mm och resterande 300mm. Tilläggsisolera väggar och tak kommer vi göra i sommar.
Vi har ett uthus med gjutet golv. Uthuset består av tre delar, bod, gäststuga och vedförråd.
Min tanke är nu att göra om boden till pannrum och dra kullvert in till huset(ca 15m). Då de flesta golv ändå ska bytas är tanken att lägga in vattenburen golvvärme i stora delar av huset, kommer ha 2-4 radiatorer utöver golvvärmen.
Jag vll fortsätta med ved. Det vore smidigt om man klarade sig med en eldning per dygn. Varmvattnet finns det en ganska ny elpanna från Nibe så det byter jag inte.
Nu till min frågor..
1. Vilken effekt bör jag ha på pannan? Några tips på pannor?
2. Hur stor ackumulatortanksvolym bör jag ha? Ska den vara uppdelad i flera tankar?
Tack för era kunskaper och råd!
Finns många trådar här på forumet i ämnet, genomgående råden brukar bli:
1) Så stor tank som möjligt, en stor tank är bättre än flera små.
2) Så stor vedvolym i pannan som möjligt.
3) Välj en modern välrennomerad panna med bra verkningsgrad.
(Underförbränning, keramisk panna, sugande fläkt).
Detta för att kunna ta tillvara på och lagra så mycket energi som möjligt och att
behöva göra ilägg så sällan som möjligt.
Med dina 107kvm räcker en panna på 20-30kW, volymen i vedmagasinet är intressantare egentligen.... Acktanken skall MINST kunna ta hand om all värme som pannan kan ge på ett vedinlägg, men för bekvämlighets skull och inte behöva elda så ofta är det bra att den kan ta 2 ilägg.....
1) Så stor tank som möjligt, en stor tank är bättre än flera små.
2) Så stor vedvolym i pannan som möjligt.
3) Välj en modern välrennomerad panna med bra verkningsgrad.
(Underförbränning, keramisk panna, sugande fläkt).
Detta för att kunna ta tillvara på och lagra så mycket energi som möjligt och att
behöva göra ilägg så sällan som möjligt.
Med dina 107kvm räcker en panna på 20-30kW, volymen i vedmagasinet är intressantare egentligen.... Acktanken skall MINST kunna ta hand om all värme som pannan kan ge på ett vedinlägg, men för bekvämlighets skull och inte behöva elda så ofta är det bra att den kan ta 2 ilägg.....
Beräknar du vedåtgången till 50m3 ska du på ett ungefär ha en panna på >50 kW,
Och tankvolym, går det åt 3m3 olja så är det lagomt med 3m3 acctank.
Det är ett väldigt grovt antagande.
Men en gissning på 30-40kW och 2,5-3m3 tank.
Om en brasa inte räcker för att värma tanken så är effekten väldigt viktig. Man vill ju inte vänta hur länge som helst tills nästa brasa ska läggas in.
En större panna får färre brinntimmar och håller längre istället. Lönar sig i längden.
Mats
Och tankvolym, går det åt 3m3 olja så är det lagomt med 3m3 acctank.
Det är ett väldigt grovt antagande.
Men en gissning på 30-40kW och 2,5-3m3 tank.
Om en brasa inte räcker för att värma tanken så är effekten väldigt viktig. Man vill ju inte vänta hur länge som helst tills nästa brasa ska läggas in.
En större panna får färre brinntimmar och håller längre istället. Lönar sig i längden.
Mats
Tack fär svaren!
Har börjat kika på en CTC V35, kan det var något.
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/CTC_V35_0801.pdf
OM jag tex tar ovanstående panna och ackvolym på 2 m3 hur räknar jag ut hur lång tid det tar att värma tankarna ?
Har börjat kika på en CTC V35, kan det var något.
http://www.ctcvarme.se/enertech/p259/files/CTC_V35_0801.pdf
OM jag tex tar ovanstående panna och ackvolym på 2 m3 hur räknar jag ut hur lång tid det tar att värma tankarna ?
SKa du bygga i ett uthus, tycker jag att du ska göra allt du kan, inom vettiga gränser, för att montera in EN 3m3 tank. När den väl står där kommer du att var väldigt nöjd med att du har den där. Men du blir jävligt "sne" om du kommer på att 2m3 är för litet och står i valet och kvalet att montera in en tank till eller inte. Istället för en kostnad för 2000kr extra blir det en kostnad på 12000kr extra, för det blir så mycket mer när man måste göra om jobbet. Extra rör, mer isolering, i o ur med vatten. Pengar.
Komforten med stor tank är överlägsen. Blir man less på pannan är det enklare att byta den. Men tanken, det är Hjärtat i systemet. Den kommer att stå där i 50-70år om du gör rätt från början.
Dra grova rör från början så kan du alltid hotta upp pannan,
Räcker inte takhöjden till så gör hål i taket. ca 140cm diamter och 250 hög så har du 3m3 tank
Du kan åka bort några dagar även på vintern utan att huset fryser. Skönt att slippa elda någon dag när det är annat roligt man vill göra.
CTC pannan ser väl OK ut. Inte mitt första val, men är ett välkänt och stor märke. Det är ju bra. Mycket vatten gör att det ta lång tid att starta pannan, lite ved gör att den brinner ut ganska fort. Beror lite på vilka tiden man vill elda på.
Mats
Komforten med stor tank är överlägsen. Blir man less på pannan är det enklare att byta den. Men tanken, det är Hjärtat i systemet. Den kommer att stå där i 50-70år om du gör rätt från början.
Dra grova rör från början så kan du alltid hotta upp pannan,
Räcker inte takhöjden till så gör hål i taket. ca 140cm diamter och 250 hög så har du 3m3 tank
Du kan åka bort några dagar även på vintern utan att huset fryser. Skönt att slippa elda någon dag när det är annat roligt man vill göra.
CTC pannan ser väl OK ut. Inte mitt första val, men är ett välkänt och stor märke. Det är ju bra. Mycket vatten gör att det ta lång tid att starta pannan, lite ved gör att den brinner ut ganska fort. Beror lite på vilka tiden man vill elda på.
Mats
Nä inte främst, men jag tycker golvvärme gör sig bäst i "kalla" golv (Sten, betong, klinker), med isolering under stenen, trägolv innebär ju i princip att man lägger en isolering ovanpå golvslingorna,(träet) och man måste vara väldigt noga med att inte ha för varma slingor och välja ett golvmaterial som tål värmen/värmeskiftningen. Ett radiatorsystem är lättare att serva och antagligen billigare.. (Speciellt om du redan har ett golv som måste rivas upp !!!, ).HURTIG skrev:
Till golvvärmens fördel hör att just nedre delen av rummet värms upp och man därför kan sänka inomhustemp men fortfarande uppleva det behagligt. Samt att man "Gömmer" värmekällan (snyggare).
Tänk även på att om inte fönster är extremt bra U-värdesmässigt riskerar man kallras om man inte har radiatorer under dem....
Speciellt viktigt om man har ett externt pannrum, där "överskottsvärmen" försvinner till ingen nytta.kricken_ skrev:
mats757
Vilken panna skulle du rekommendera. Har ju inte bestämt mig än, håller på med planeringen av allt.
PST
OK, fönstrena är nog inte problemet då det var det första som jag bytte när jag flyttade in, SP-fönster med alubeklädnad framtil, tror u-värdet är 1,1 eller 1,2.
Vilken panna skulle du rekommendera. Har ju inte bestämt mig än, håller på med planeringen av allt.
PST
OK, fönstrena är nog inte problemet då det var det första som jag bytte när jag flyttade in, SP-fönster med alubeklädnad framtil, tror u-värdet är 1,1 eller 1,2.
Lite fler frågor
- Har ni några bra tips på pannor som klarar av en 3 m3 tank?
- Hur många inlägg kommer man behöva lägga in för att klara av den volymen på tank?
- Var hittar man ackumulatortankar i storlekarna 3 m3 till vettiga priser?
Tack på förhand för svar!
- Har ni några bra tips på pannor som klarar av en 3 m3 tank?
- Hur många inlägg kommer man behöva lägga in för att klara av den volymen på tank?
- Var hittar man ackumulatortankar i storlekarna 3 m3 till vettiga priser?
Tack på förhand för svar!
Hej! Husqvarna Tanksvets verkar ha vettiga priser om man kan tänka sig att isolera tanken själv?En Effecta Woody kanske är lämplig till 3kubik ack? Tror det var 135l eldstad på den,man får nog räkna med 2 ilägg om tanken är tom och om man vill ha en panna med 0,5m ved när det är riktigt kallt.
Redigerat:
Ja det var bra fönstervärden, lär inte vara nåt problem med golvvärme av den anledningen då..HURTIG skrev:
Men om du har trägolv är det väl ändå mycket enklare med vanliga radiatorer, du behöver inte dem under varje fönster...varannat kanske är helt ok
Om ändå golven ska åtgärdas så ska du naturligtvis lägga in golvvärme, Gör du jobbet själv blir det inte stor skillnad i pris men comforten kommer bli mycket bättre..
Det är även bättre med hänsyn till att du ska elda mot acktank då det är ett "riktigt" lågtempsystem som gör att du nyttjar mer av acktanken genom större diff mellan full/tom tank.. Du kan räkna med en diff på 65-70° så en 3 m3 tank rymmer då 225-245 kWh o kräver även lika många liter ved för att laddas, En Ctc v35 behövber du göra 2 1/2 ilägg för att ladda en tom 3m3 tank med andra ord..
En Effekta woddy lamda gör det på 2 fulla ilägg även då det är riktigt kallt (ca 270 kWh från 2 fulla ilägg)
Du bör ha bara en tank o den isolerar du ca 30-40 cm i sidorna o 40-50 cm i toppen, Detta då tanken inte är i huset så det blir förluster av värmen som läcker..
Dubbla 15 meters slingor där den nedre går från botten o ca 1,2 meter upp i tanken o den övre bara överst 50 cm från toppen o elpatron monteras direkt under den övre slingan då behöver bara toppen värmas om du vill köra el för vv el att elpatron används som backup..
Med riktigt lågtempererat system så du får stor diff på tempen i tanken klarar inte en panna som t.ex baxi innova 50 kW att värma den på 1 ilägg om dom är tomma..
Det är även bättre med hänsyn till att du ska elda mot acktank då det är ett "riktigt" lågtempsystem som gör att du nyttjar mer av acktanken genom större diff mellan full/tom tank.. Du kan räkna med en diff på 65-70° så en 3 m3 tank rymmer då 225-245 kWh o kräver även lika många liter ved för att laddas, En Ctc v35 behövber du göra 2 1/2 ilägg för att ladda en tom 3m3 tank med andra ord..
En Effekta woddy lamda gör det på 2 fulla ilägg även då det är riktigt kallt (ca 270 kWh från 2 fulla ilägg)
Du bör ha bara en tank o den isolerar du ca 30-40 cm i sidorna o 40-50 cm i toppen, Detta då tanken inte är i huset så det blir förluster av värmen som läcker..
Dubbla 15 meters slingor där den nedre går från botten o ca 1,2 meter upp i tanken o den övre bara överst 50 cm från toppen o elpatron monteras direkt under den övre slingan då behöver bara toppen värmas om du vill köra el för vv el att elpatron används som backup..
Med riktigt lågtempererat system så du får stor diff på tempen i tanken klarar inte en panna som t.ex baxi innova 50 kW att värma den på 1 ilägg om dom är tomma..