Hur mycket effekt är lite/bra/overkill när det gäller centraldammsugare??

Jag tänkte ev skaffa en Foma W27 den är på 1400W är det lite, bör man ha det dubbla??
 
Effektbehovet beror nog på antalet uttag samt rörlängd.
 
Nyfniken: Finns det några generella guidelines på det då?
 
Antal uttag?? menar du antal uttag som man kommer använda samtidigt??
för annars bör det väl inte spela nån roll?? förhoppningsvis så är dom täta så det inte suger tjuvlyft. längd kan jag förstå det blir en visst motstånd i rören.
Jag kommer ha 3 uttag på övervåningen längst bort är det nog 10m till aggregatet.
sen tänkte jag ha ett uttag i carporten ca 20m från aggregatet (här behöver man kanske inte ha max sugeffekt) men om man har lös slang där ute blir det ju runt 30m med slangen.

Ja det skulle vara intressant och se nån form av lista/diagram hur man skall välja aggregat.
 
Den modell du kikar på klarar upp till 400m2 och läser man om den så verkar den använda watten effektivt.
Generellt skall man inte titta på motorstorlek utan på sugeffekt men det är väl mest på vanliga dammsugare som denna data finns. Foma har ju andra modeller med starkare motor men mindre rekomenderad städyta.
Kör själv en allaway pm30 med 1900w motor och är helnöjd.

Andra faktorer som pålös, möjlighet att placera i ouppvärmt utrymme och garantier hade jag också vägt in i valet.

I ditt fall hade jag tagit en så stor som möjligt då du skall dammsuga bilen också och då krävs kraft eller väldigt bra munstycken.
 
Jo men man damsuger inte bilen så ofta, så man kan ju bära ut grovdamsugaren när det behövs.. den modellen jag tänkt har rätt så lågt pris + rostfri så ekonomin borde bli bra
fast är den förliten så är det kanske idé att lägga på ca 3000 för att få nått bättre och för att
slippa konka grovdamsugaren 1-2gger/ år och bil ut till parkeringen....:)
Nu kommer jag iof. sätta dammsugaren i panrummet så det blir rätt så frostfritt.. men pannan är röd så damsugaren skulle ju passa i färgen..(det estetiska inte att förakta) Men jag har tänkt att använda dammsugaren även för att suga in pellets från förådet, så jag vill ha en enhet som klarar lite mer tuffa tag...
så nästa kanske är W40 fast då får väl katten akta sig så han inte åker med vid städning...
http://www.mamut.net/centraldammsugarebutiken/prodlist.htm
 
Krillew skrev:
Antal uttag?? menar du antal uttag som man kommer använda samtidigt??
Jag kan absolut ingenting om centraldammsugare. Däremot behöver man väl inte vara ett geni för att förstå att det alltid kommer läcka lite här och där. Har du 4 uttag med 10 meter rör så kommer du ha högre sugeffekt än om du har 4 uttag och 100 meter rör.

Det enklaste är nog att hitta någon som redan har en liknande installation, se om de är nöjda och i så fall fråga dem vad de har för dammsugare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.