Hej.
Överväger en sniklösning. Vi har fjärrvärme, men den beror på en liten 30W cirkulationspump. Går den ner försvinner värmen. Med en batteribackup (EcoFlow) om ca 1kWh skulle man klara rätt långa avbrott utan att förlora värmen i huset.

Jag kan inte el. Och jag gissar att man inte kan/bör/får göra så här:

Idag matas pumpen och övriga prylar som hör värmeväxlaren till direkt från en dosa som ligger på en 10A-säkring. Jag är sugen på att klippa den matningen och sätta en hane i ena stumpen och en hona i andra och koppla bägge till batteriet. Alternativt låta hane och hona sitta ihop till strömavbrott och då byta över manuellt till batteriet.

Låter det som en möjlig lösning? Missar jag något med jordning och jordfel som jag borde tänka på? Kör jag EcoFlow direkt till ett verktyg så blir det ett "svävande system" och det ska vara ok. Men hur blir det när jag kopplar in mig på husets värmesystem? Jag kommer i slutändan ta in en elektriker, men undrar innan jag beställer en EcoFlow om det överhuvudtaget går att tänka så här...

mvh

Jonas
 
Vad säger spec/installationsanvisning? Har du en länk anvisningen?

Men strömkälla som strömkälla.
Vi får först o främst anta att produkter är säker och inte bakmatar nätet.
Sedan får vi anta att det har ett skyddsjordat uttag och fungerande överströms- och jordfelsskydd.
Detta får man kontrollera i anvisningarna.

Ett eget jordtag behövs ifall det finns risk för att anslutna apparater orsakar ett sant jordfel, dvs direkt mot moder jord, inte mot sin egen skyddsjord. Ytterligare en faktor för jordtag är om apparaterna har (indirekt) koppling till PE/PEN i matande nät.

En cirkulationspump kan mycket väl ha en ofrivillig koppling till nätets PE via vattenrör och annat. Men å andra sidan är risken för jordfel mot moder jord försvinnande liten. Så jag skulle skippa jordtaget om det bara handlar om denna pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.