Hej!

Jag har köpt en ny golvvärme-termostat modell Eb Therm 500. Jag har kopplat den enligt anvisningarna och känner mig hyfsat säker på att jag gjort rätt. Termostaten fungerade galant i cirka 5 min sen började den övre vänstra pilen blinka och skärmen slocknade och vill nu ej starta. Har testat att slå på och av strömmen utan framgång.

Har mätt upp med multimeter att det är 230 v mellan fas och nolla, fas och jord, samt 0 v mellan nolla och jord. Bifogar bild före och efter.

Har hittat ett par trådar på ämnet, men ingen som riktigt svarar på min fråga.

Finns det någon som varit med om något liknande? Är det fel på termostaten eller har jag kopplat något fel som friterat den?

• Närbild på en person som håller en golvvärme-termostat modell Eb Therm 500 med synliga anslutningar och märkningar monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Eb Therm 500 termostat med kopplade elkablar och en utdragen anslutningsbox från väggen.
    Skapa konto
  • Bild av golvvärme-termostaten Eb Therm 500 med anslutna ledningar och märkskylt som visar tekniska specifikationer och certifieringar.
    Skapa konto
Det ser väl rätt ut tycker jag.

Men varför bytte du? Var den gamla trasig?

Jag tänker att om det är ngt fel på slingan så att belastningen blir för hög, så kande det har sänkt både den nya och den gamla?

Prova att mäta resistansen i slingan (med minst en av trådarna urkopplad). Om det är en självreglerande kabel, så kommer du iofs nog att få konstiga mätväreden, men är det halvt kortslutning borde man kunna se det på resistansen.

Förresten den där ingången för remotestyrning. Hur står det om dne i installationsanvisningen? Tänker på att du har den öppen, om det på något sätt kan stänga av.

För den är väl öppen? Ser nästan ut som ena givartråden sitter på "remote".

Å åsen1 skrev:
Hej!

Jag har köpt en ny golvvärme-termostat modell Eb Therm 500. Jag har kopplat den enligt anvisningarna och känner mig hyfsat säker på att jag gjort rätt. Termostaten fungerade galant i cirka 5 min sen började den övre vänstra pilen blinka och skärmen slocknade och vill nu ej starta. Har testat att slå på och av strömmen utan framgång.

Har mätt upp med multimeter att det är 230 v mellan fas och nolla, fas och jord, samt 0 v mellan nolla och jord. Bifogar bild före och efter.

Har hittat ett par trådar på ämnet, men ingen som riktigt svarar på min fråga.

Finns det någon som varit med om något liknande? Är det fel på termostaten eller har jag kopplat något fel som friterat den?
Hur har det gått? Märkligt, kopplade in min nu på fm. Precis samma hände mig. Bröt strömmen och nu händer inget. Antar att det är fel på den.

H hempularen skrev:
Förresten den där ingången för remotestyrning. Hur står det om dne i installationsanvisningen? Tänker på att du har den öppen, om det på något sätt kan stänga av.

För den är väl öppen? Ser nästan ut som ena givartråden sitter på "remote".
Hej och tack för svaret!

Impedansen över kabeln är 40 ohm, vilket verkar rimligt för rummet på 16 kvm. Det är också betydligt lägre än vad termostaten anger att den ska klara som max (3750 w tror jag det var). Hade inga problem med den förra termostaten, men vill byta ut den för att kunna få smartare styrning på värmen och förhoppningsvis få ner elförbrukningen lite grann.

Remote är öppen (givarsladden sitter inte där jag lovar). Står inget om den vad jag kan se i manualen, så vet inte riktigt vad tanken är med den.

A Andres123 skrev:
Hur har det gått? Märkligt, kopplade in min nu på fm. Precis samma hände mig. Bröt strömmen och nu händer inget. Antar att det är fel på den.
Skumt. Måste ju vara något genomgående fabriksfel i så fall. Har skrivit till deras support men inte fått något svar ännu...

Jag åkte och köpte ny, den fungerar. Så får reklamera den gamla.

A Andres123 skrev:
Jag kopplade ur allt och i igen på samma sätt, och av någon anledning funkar det nu. Kan inte förklara det, men hoppas det håller.

A Andres123 skrev:
Glöm det förresten. Nu visar rumsgivare 30,3 grader...

Å åsen1 skrev:
Glöm det förresten. Nu visar rumsgivare 30,3 grader...
Min betedde sig också lite märkligt från start. Kolla att du i appen valt rumsgivaren och golvgivaren begränsad till typ5-30gr. Min gick sakta ner sen till verklig temp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.