Hej!

Jag tror att det är fel på termostaten men vill ändå kolla här utifall jag har missat något?

Jag har Ebeco 500 installerat i ett badrum sen ett par år tillbaka. Jag hade samma problem förra året och hade då elektriker ut som mätte och allt var ok, det var spänning i slingan och efter besöket så hoppde det igång igen.
Vi stängde av golvärmen i år när det började bli varmt ute och tänkte sätta på det igen men nu är det samma sak.

Det står att golvet är 15 grader och att det kommer ta ca: 4h innan det blir 20 som jag har ställt in.
Men efter 1 dag så står det samma sak och fortfarande kallt på golvet, nån som har någon ide på vad den kan vara?

Det brukar vara fel på relä/elektronik när dessa fel uppstår.
En kontrollmätning av spänningen till värmeslingan visar snabbt om det är fel på termostaten.

Dock låter det ju lite märkligt att termostaten skulle ha lämnat in efter bara några års drift.

• Gilla
Wip3
  • Laddar…
W Wip3 skrev:
Hej!

Jag tror att det är fel på termostaten men vill ändå kolla här utifall jag har missat något?

Jag har Ebeco 500 installerat i ett badrum sen ett par år tillbaka. Jag hade samma problem förra året och hade då elektriker ut som mätte och allt var ok, det var spänning i slingan och efter besöket så hoppde det igång igen.
Vi stängde av golvärmen i år när det började bli varmt ute och tänkte sätta på det igen men nu är det samma sak.

Det står att golvet är 15 grader och att det kommer ta ca: 4h innan det blir 20 som jag har ställt in.
Men efter 1 dag så står det samma sak och fortfarande kallt på golvet, nån som har någon ide på vad den kan vara?
Ebeco har 5 års garanti på sina termostater om elektrikern har skött sig och skickat in garantiuppgifterna. Kolla med elektrikern eller Ebecos support, de svarar snabbt. Uppgifterna om dig sparas hos Ebeco.
Har du någon symbol i termostaten som indikerar värme? Har du möjlighet att ta en bild på displayen? Det kan vara ett schema som ligger och spökar fast jag tror mest på att termostaten gått sönder.

• Gilla
Wip3
  • Laddar…
Jag fick det att hoppa igång igen.

Jag tog bort själva displaydelen och satte dit den igen, när jag såg att den startade upp så hörde jag att det klickade till i reläet och jag avvaktade ett par timmar och nu är det varmt och skönt igen i badrummet.
I varje fall varmare än 15 grader på golvet :)

Så nåt har väl hängt sig i termostaten och det löste sig när displayen blev "omstartad".
Men det kanske är något vajs med den ändå?

W Wip3 skrev:
Jag fick det att hoppa igång igen.

Jag tog bort själva displaydelen och satte dit den igen, när jag såg att den startade upp så hörde jag att det klickade till i reläet och jag avvaktade ett par timmar och nu är det varmt och skönt igen i badrummet.
I varje fall varmare än 15 grader på golvet :)

Så nåt har väl hängt sig i termostaten och det löste sig när displayen blev "omstartad".
Men det kanske är något vajs med den ändå?
Kanske blev det fel när den klickades i förra gången. Det är lätt hänt att det saknas kontakt om man inte får klämt dit den riktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.