Jag var inne på gysinges shop och handlade den där såpan ;) . Passade på att kika runt lite och höll på att sätta morgonkaffet på dataskärmen:eek:

Snacka om dyra detaljer, tänker på de klädhängare de har med täljda pinnar. Jag har hela vinden full av garanterat "äkta" vara ;) Jag skulle kanske plocka ner dem och sätta upp i farstun.
 
  • vind-(12).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha, ja... Det är tur man har en byasnickare som till och med säger att "men det där kan jag nog göra billigare. Rita upp vad ni vill ha så får ni offert" när man diskuterar badrumsmöbler! :D Han skulle nog storkna om han läste priserna på Gysinges hemsida.
 
Jag känner tyvärr ingen byasnickare men dock en byasmed. Gissa vad spik han ska få göra;)
 
Jag vill inte påstå att gysinge är speciellt billiga på något, (förrutom speedheater´n som var drygt tusen kronor billigare än i affärerna hemma) men så speciellt dyra var väll inte knoppbrädorna? Självklart blir det billigare att gå direkt till snickaren och hoppa över en mellanhand som också vill ha betalt, och vill man ha det riktigt billigt kan man göra en själv. Det är synd att folk inte är beredda att betala för hantverk, kolla hur mycket tid du får hos tandläkaren för 580 kronor, och jämför med tiden det tar att bygga en likadan klädhängare.

Är inte 2300 kr för dessa industriellt tillverkade klädhängare betydligt mer ockerpris?
http://www.designbutiken.com/shop/?artnr=Vitra_Hang_it_all

eller kanske den här?
http://www.danskdesign.nu/knax-klädhängare-valnöt-8-krokar-p-1149.html
 
Jo jag är väl den första att veta att folk inte vill betala för riktigt hantverk då jag själv är konstnär:)
men är det verkligen hantverk de har....ja jag vet inte. Det jag tänkte på var att jag inte hade insett vilket värde de där krokarna kan ha.
 
Missuppfatta inte mig nu, bäst att tillägga att för mig är hantverk en vara som tillverkats av en människa bit för bit i alla led från råmaterial till färdig produkt. Skulle det nu vara så att gysinge är återförsäljare åt en snickare som tillverkar dessa ....ok då är det inte dyrt;)
 
Det tror jag i och för sig att de är. ;) Men generellt tycker jag faktiskt att prispåslaget är stort på Gysinge, om man till exempel tittar på deras elvaror. Jämför jag med priserna på ett slagbord som tillverkats av lokala snickare här uppe (som visserligen inte har vett att ta betalt) ligger Gysinges priser på närmare det dubbla.
 
Ja visst är Gysinge dyra på mycket. Karlssons klister tar de t ex 45 kr för en tub och det hittar du för runt 20 kr eller billigare i vanliga affärer. Men på linoljefärg är de inte speciellt dyra faktiskt. Där står de sig bra mot de konkurrenter som vi jämfört med. OCh linoljefärgen står sig även bra jämfört med andra färgsorter om man räknar på åtgång per kvadratmeter och inte bara literpriset.
 
Jo, det är just det att många hantverkare inte har vett eller möjlighet att ta ordentligt betalt (och vissa tar orimligt mycket betalt...). Sen kan det ju uppvägas av nöjet att få bygga ordentliga saker istället, vill man ha bra betalt ska man nog bygga mdf-kök till storstäderna, men hur kul är det?

Man får nog räkna med ett par tusen extra i påslag om man handlar från gysinge, precis som från andra återförsäljare.
 
Fast å andra sidan ska man kanske inte gnälla, det vore ju illa om det inte fanns några byggnadsvårdsbutiker. Vissa saker skulle kanske vara svårt att skaffa på annat håll.;) Jag blev bara så snopen att hitta "mina pinnar" till det priset, jag ska vårda dem ömt
 
ja, vårda dem ömt, och om du behöver komplettera får du leta upp en "bysnickare"...:)
 
Jag blir inte förvånad om det ligger en trave hängare bland takspånen i ladan,)
Den där ladan är en guldgruva, jag tackar de högre makterna för snåla smålänningar som inte slängde något. Men för säkerhets skull ska jag hålla ögonen öppna efter snickaren i byn :)
Ja det var lite fördomsfullt jag vet;)
 
Gläds åt dina fina knoppbrädor, om inte annat slipper du stoppa pengar i Gudmusson ficka... ;) Nog har de riktigt rejäla påslag på gysinge. Såpass att jag börjar att jag börjar bli riktigt irriterad och behövt skriva av mig i ett blogginlägg till och med.
 
Läste blogginlägget.
I en för övrigt intressant och bra blogg tyckte jag att den stod ut som onyanserad och avundsjuksluktande.

Annars beröm till bloggen.
 
"Läste blogginlägget.
I en för övrigt intressant och bra blogg tyckte jag att den stod ut som onyanserad och avundsjuksluktande.

Annars beröm till bloggen."

Kan du inte specificera vad du reagerade på? Avundsjuka på vad? Att aliback har knopplister på vinden? att Gysinge kan sälja dem med god förtjänst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.