1kWh 636 öre se3 kl. 17-18 imorgon 11/12-24.
Jag undrar varför.
-1°till -2° som kallast.
Vad händer vid -10°? Diagram över elpriser i Stockholm (SE3) den 11 december 2024, topp på 636 öre/kWh kl. 17:00. Vad händer vid -10°C?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det som händer vid -10 är att det är billigare att åka till tappen och tanka diesel och värma huset med än att köra min bergvärmepump. :) Eller det är det väl redan imorgon iofs...

Bästa svaret

Priset stiger kraftigt eftersom det inte kommer att blåsa något över Tyskland imorgon. Tyskland satsar på vindkraft. Numera har vi kontinentala priser på elen till stor del i södra halvan av landet (SE3 och SE4). Elen exporteras från Sverige så mycket kablarna tillåter.

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
R
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
1kWh 636 öre se3 kl. 17-18 imorgon 11/12-24.
Jag undrar varför.
-1°till -2° som kallast.
Vad händer vid -10°?[bild]
Tror denna nya regleringsmodell berikar vissa speciellt ägarna av kablarna ned till Tyskland..
Sedan kommer detta leda till att fler kommer att börja elda i sina kåkar framöver, riktig miljövinst..

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Jag undrar varför.
Folket i Sverige och Tyskland har varit naiva i ca 25 år och allt för många ggr röstat på de rödgröna, människor både här nere och på kontinenten har valt idealister som stänger fullt fungerande kärnreaktorer och satsar på slumpkraft

Det enda rimliga vi kan göra nu är att basera vår uppvärmning på biobränsle gärna lokalt eller i kraftvärmeverk.
Som privatperson kan man välja lokalodlat biobränsle och en tung eldstad typ kakelugn eller täljstensugn för att göra sin bostadsuppvärmning och ventilation helt oberoende av elpriset.

• Gilla
Mats och 4 till
  • Laddar…
Men samtidigt har ju priset på biobränsle som flis stigit med 100 % på ett par år nu. Blir dyrt. Exporten från Ukraina och Ryssland är ju också stoppad.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
CITAT GP
Ännu värre förväntas det dock bli under torsdagen då priset förväntas stiga ännu mer.

– Det kan vara ett par dagar här och där, säger Johan Sigvardsson om hur det kommer att se ut den närmaste tiden.

Redigerat:
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Men samtidigt har ju priset på biobränsle som flis stigit med 100 % på ett par år nu.
Så sant, men likafullt är jag ju inte nöjd som skogsägare utan tycker att virket fortfarande är för dåligt betalt.

Som villaägare kan man ju faktiskt påverka sin uppvärmningskostnad med eget oskattat och omomsat arbete om man själv hugger sin ved och elda för uppvärmning när elpriserna är så höga att värmepumps drift känns dyrt.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Ja detta är ju en välkommen syn nu med dessa elpriser 😀

Vedeldad brasa i kamin.
Skapa konto

namnbyte
galento galento skrev:

[bild]
Mark och miljödomstolen säger la max 4 timmar och 2ggr/vecka? Sverige alltså 🤦‍♂️

(Nej självklart är det ingen vettig människa som följer det, inte med elpriserna idag)

galento
namnbyte namnbyte skrev:
Mark och miljödomstolen säger la max 4 timmar och 2ggr/vecka? Sverige alltså 🤦‍♂️

(Nej självklart är det ingen vettig människa som följer det, inte med elpriserna idag)
Det har vi aldrig följt och hur ska de kontrollera det 🤔 Nej vi eldar när det passar
oss och har gjort så i alla år 👍

galento galento skrev:
Det har vi aldrig följt och hur ska de kontrollera det 🤔
Kontrollen sker väl via grannar som inte gillar att du eldar, och anmäler till kommunen... 🤔🤔🤔

Zixten Zixten skrev:
Kontrollen sker väl via grannar som inte gillar att du eldar, och anmäler till kommunen... 🤔🤔🤔
Precis, avundsjuka är en stark drivkraft.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:

[bild]
Gjorde likadant😀 Vardagsrum med ljus trägolv, öppen spis med brinnande eld, en fåtölj och dekorationer ovanpå spisen.
Skapa konto

namnbyte namnbyte skrev:
Det gäller väl "trivsel eldning"? Korrekt eldning med lämpligt bränsle i en välfungerande eldstad avsedd för bostadens uppvärmning är generellt alltid tillåtet såvitt jag vet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.