12 682 läst · 11 svar
13k läst
11 svar
dyckertpistol 16 eller 18 gauge
Jag har en 18gauge Hitachi-picka som jag köpte för att sätta foder samt kvartslist. Till det är den riktigt bra tycker jag. Dock känner jag att det skulle kunna bli lite klent till sockel. Jag har skruvat all min sockel för att de ska sitta bra.
Sätter mina foder lister etc med 16gauge. Brukar skjuta med lite olika vinklar så låser alltid spiken lite bättre. Kör någon ny modell av Paslode import US. Jobbar som målare oxå så spackling brukar sällan vara ett problem. Men om det skall skjutas färdigmålat såkanske 18-spiken är att föredra.
Lagavulin
Lagavulin
Gör man som Lagavulin föreslår, att skråskjuta spiken, så sitter fodret/sockeln mycket bättre. Jag valde min tidigare nämnda 18gauge eftersom jag skulle skjuta lister jag redan målat. Att sedan dutta i spikskallarna med lite färg är en småsak.
Till takpanel ska du nog köra med en 16 eller 15 ga !
Jag satt takpanel med min 18, det sitter men det känns inte riktigt säkert :eek:
Jag drog i flera dyckert på varje ställe för att kompensera.
Men köp en 16 eller 15, men kolla innan var du hittar spik och till vilket pris, så du inte gör bort dig.
Sen köper du en 2-300 kronors 18 ga från Biltema/Jula/Harald nyborg .. whatever. Så har du en för skjuta osynligt och med "gratis" spik.
Jag satt takpanel med min 18, det sitter men det känns inte riktigt säkert :eek:
Jag drog i flera dyckert på varje ställe för att kompensera.
Men köp en 16 eller 15, men kolla innan var du hittar spik och till vilket pris, så du inte gör bort dig.
Sen köper du en 2-300 kronors 18 ga från Biltema/Jula/Harald nyborg .. whatever. Så har du en för skjuta osynligt och med "gratis" spik.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden