Hej,
Jag har bytt åtskilliga m2 gamla vävtak till Huntonit Classic genom åren i vår kåk, och nu är det dags att byta ytterligare 55-60 m2. Hittills har jag satt 22x70 råplan cc 60 som läkt och skruvat upp skivorna i dessa. Det tänkte jag fortsätta med, men det är ju ett h-e att spika för hand uppåt (2,0x50 trådspik har räckt iom att 22x70 sätts 90 grader mot befintlig 22x70) så nu lurar jag på en batteridriven spikbössa. Får då bli en DeWalt iom att jag redan har andra DeWalt-prylar och därför kan köpa en utan batteri.

Så till min fråga: Kan jag köra dyckert istf trådspiken, och då köpa t ex denna, och köra med 63x1,6mm dyckert, eller finns det risk att läkten gradvis lossnar med tiden pga att dyckerten har mindre huvud än trådspiken? Eller bör jag köra t ex 50X2,8 eller 63x2,8 ringspik, och då köpa t ex denna, som är tyngre och dyrare?

MVH och tack på förhand,
Göran
 
Du kan även sätta Huntonit med klammer. Sitter bättre än spik då det i praktiken blir två spik per infästning.
 
Tack för svaret, Robert-san, men min fråga gällde inte infästningen av själva Huntonitskivan, utan spikläkten som jag fäster skivan i. Eller menar du att jag skulle fästa 22x70 med klammer...?

MVH Göran
 
Ah, jag trodde det var skivan då du skrev att du skulle spika i vinkel.

Läkten skulle jag rekommendera att skruva med 5x70.
 
Nej, med 90 grader menade jag att "skivläkten" skall fästas tvärs befintlig 22x70-läkt.
Ok, så du skulle inte spika läkten alls, varken manuellt eller med pistol, utan skruva... Jag har redan satt runt 50 m2 Huntonit med manuellt spikad läkt, ej skruvad, och eftersom det har hållit bra i 10-15 år så räknar jag med att spik skall funka även denna gång. Men, som sagt, helst med pistol...

MVH Göran
 
...en variant skulle ju vara att, efter maskinspikning, komplettera med en skruv mellan maskinspikarna. Således tre fästelement (spik-skruv-spik) med 60 cm avstånd i läkten (där de korsar den underliggande, befintliga läkten). Kommentarer, någon...?

/Göran
 
Spik kan säkert funka. Många är spikade och har inte lossnat.

Ringad 70mm maskinspik skulle jag satsa på isf och två i var punkt. Ringad maskinspik har smältlim som smälter av friktionen när den skjuts och sitter som berget.

Jag tycker dock det var enkelt att skruva och det känns ytterligare lite säkrare än att spika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.