Har länge längtat efter en såg med lite bättre precision än min Scheppach HS105,så jag slog till på en DeWalt DW745 efter tips i tipstråden. Det blev dessvärre total fail; DeWalt fortsätter sin utförskana genom att sälja en skitsåg med sned icke-justerbar klyvkniv och flera millimeter kupigt bord :thumbdown:

Nu har Jula fått tillbaka sina sopor, men vad köper jag istället?

• Gilla
Skoghem8
  • Laddar…
E
Har inte läst några recensioner eller omdömen om dessa, men Axminster Craft och Holzmann TS 200 ser intressanta ut. I lagom prisklass dessutom.

• Gilla
Frustrator
  • Laddar…
Det du vill ha existerar inte i vår del av världen. Inte nytt åtminstone. Tyvärr!

• Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Chansade och köpte en holzmann bandsåg/metallkap, den erfarenheten svider än... Be grannungen bygga vad du än vill köpa från holzmann, troligare att du blir nöjd då :)

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Finns väl massor! Makita,bosch,metabo,milwaukee,eller köp en festool cs70! dyr men bäst :)

TS200 ser ju trevlig ut, men frågan är då om jag kommer ångra en 8" såg. Det är inte ofta det händer, men när man väl behöver det extra sågdjupet är ju en 10" värdefull. Sen öh är Holzmann och Scheppach samma grejor? Min HS105 ser förutom kulören på plasten ut att vara helt identisk med TK255.

Festool är inget för oss lågavlönade som måste betala sina verktyg med skattade pengar.

Tss skrev:
Finns väl massor! Makita,bosch,metabo,milwaukee,eller köp en festool cs70! dyr men bäst :)
Som en byggsåg funkar vilken som av de där. Som en finsnickerisåg med krav på precision duger ingen av dem.

Jag tolkade det som att @Strip hade rätt höga krav.

• Gilla
Dr Jumping Jack och 1 till
  • Laddar…
Gjerdesågen passar nog inte riktigt min plånbok den heller :)

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Trodde inte att jag så förbaskat kräsen; förut övertygad om att en random märkessåg skulle klara enkla uppgifter som att såga i 90°. Men 745:an var [svordom] under all kritik så jag får erkänna att jag blev riktigt ledsen. Nu påstod förvisso Julakillen att de här 745orna som DeWalt vräker ut nu inte är "den riktiga" DW745, utan en speciellt framtagen kampanjvariant. DeWalt påstår ju på sin hemsida att DW745 ska ha planfräst aluminiumbord,, det har inte de som säljs för 4999:-.

En begagnad gjutjärnsmaskin hade varit jättekul och i framtiden kommer det med stor sannolikhet stå en sån i verkstan. Men för tillfället jag har inte riktigt plats för något stationärt, så jag får satsa på åtminstone släpbart.

Holzmann verkar vara samma som Scheppach och kikar jag på min egen Scheppach kan jag konstatera att den förvisso har bra finesser, men ser onekligen ut att vara byggd av kineser.

Bosch GTS verkar ju vara superpopulär men vågar inte köpa nån mer Bosch osedd efter besvikelsen med GCM 8:an (har folk inga som helst krav alls??).

Slutsatsen blir väl att jag måste åka nånstans och klämma lite på grejorna. Men var i skaraborgsområdet gör man det?

Redigerat:
  • Gilla
Maaang
  • Laddar…
Du får kolla blocket och leta efter något begagnat med gjutjärnsbord och tre faser om du skall ha kvalitet. Det skall var tungt så det står kvar och ha hög effekt så man kan tycka på lite. Samt olika klingor för olika ändamål. Ibland skulle man vilja ha matning också, men det vore att lyxa till det.
Sedan finns det "budget" med alla de kompromisser som det innebär.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Hej Strip!

Det här är väl en stabil grund att bygga vidare på?

Dag

En begagnad Luna L18 cirkelsåg med gjutjärnsbord och diverse verktyg synliga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kest skrev:
Skall du ha kvalitet ?
[länk]
Det där är väl verkligen inte vad som efterfrågas här?

Säkert robust och så för att klyva många och grova reglar till byggnadssnickeri men för finsnickeri är nog de där sågarna ännu sämre än plast och aluminumsågarna från DeWalt, Bosch osv.

Finns ju ingen precision i de där sågarna.

• Gilla
Langos
  • Laddar…
Är det inte mer noga än någon tiondel så år de noga så det räcker, sedan kan man släta till det med Daskebackan. Duger även att raka sig med också Yxan aldså

• Gilla
Solar53
  • Laddar…
K kest skrev:
Är det inte mer noga än någon tiondel så år de noga så det räcker, sedan kan man släta till det med Daskebackan. Duger även att raka sig med också Yxan aldså
Ställer mig starkt tvivlande till att någon av de där sågarna levererar tiondels-mm precision när man räknar in alla felkällor. Risigt anhåll, bord av bockad plåt och klingan sitter i en snurrande tallrik i mitten, nej tack.

• Gilla
Lumberjod och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.