Hur beter sig era 744'or vid uppstart? Jag köpte en 744XP i torsdags och denna modell ska ha mjukstart, men jag vill nog påstå att jag upplever starten som allt annat än mjuk.
Den första sekunden så smäller det nästan i maskinen och ljudnivån är hög, för att sedan anta en klart behagligare ton när den har kommit igång.

Är det normalt för den här modellen?
 
Har bara Bosch GTS10 att jämföra med, och den är som du beskriver, det säger pang och så är sågen igång. Sen minns jag inte om den utger sig för att ha mjukstart dock.
 
Bosch anger iaf ingenting om mjukstart på den.
 
Jag köpte ett visningsex, och gissa om jag tackade min lyckliga stjärna när jag bestämde mig för att kolla hur trångt det var att byta klinga i den, innan jag startade den. Jag skulle precis trycka på knappen när nyfikenheten tog överhanden.
Puckot som hade monterat ihop sågen hade satt brickan som låser klingans position åt fel håll... klingan vobblade ca en centimeter och hade sugit tag i klyvkniven om jag hade tryckt på knappen..
 
Min 744xp "smäller " när den startar
 
Finns ingen mjukstart på XP744, den startar med ett ryck.

/Kent
 
Hm.. Enligt deras hemsida ska XP-modellen ha mjukstart. På amerikanska hemsidan står det också att det är skillnaden mellan 744 och 744XP.
 
Min elu 744 drar också igång med ett ryck. Mjukstart hade varit trevligt.
 
Det där känner jag till. Har skrivit om det i nån tråd jag inte hittar. Men jag hittade mailet med Dewalt.

Köpte 744XP sågen i England, och märkte direkt att mjukstarten inte funkade. Baxa in sågen i bilen och åkte till en servicefirma som gjorde en garantireparation. Dom bytte modulen och jag tackade artigt. Vid första provstart hemma var den precis lika. Då gick jag i taket.:mad:

Mailade Rolf Bergstrand på Dewalt som visade sig vara mycket hjälpsam.

Här är mailet:

Hej!
För att få det bekräftat sände jag över din fil till Technical i USA, och ja, GACC-modulen har funktionen mjukstart men är
"aggressiv". Uppbyggnaden av spänningen är snabb.
Vidare, överlastskyddet är termiskt och finns i strömbrytaren.

>Med vänliga hälsningar / Regards
>
>Rolf Bergstrand
>Service Coordinator Nordic Group
>________________________________________
>
>Black & Decker AB
Box 94
Flöjelbergsgatan 1C
431 35 Mölndal
SWEDEN
Livet är hårt sa bonden. Grymt sa grisen.:(
 
Redigerat:
Ok, tack!

Det var väl lite surt, men iaf ett bättre svar än att sågen är trasig.
Jag kan leva med att den väsnas, om det är meningen, för då kommer jag att slarva mindre med hörselskydden än vad jag gjorde med min CS50.
 
Inte utan att man blir nyfiken när du byter från Festool till DeWalt, tröttnade du på CS50?
 
Ombyte förnöjer.;)

Båda sågarna har väl sina fördelar och båda var på tapeten när jag skulle köpa såg sist. Då vann CS50 på sin smidighet.
Nu har jag andra möjligheter till förvaring och DeWalt har kommit med sin benställning med hjul som gör det riktigt smidigt att förflytta besten.
Jag kan också se ett antal fördelar med 744:an som CS50 saknar;

-Egentyngden som ger stabilitet.

-Ett högre anhåll som faktiskt är aningen smidigare att ställa in.

-Rejälare bord. Gjutet istället för tunna plåtar.

-Riktiga T-slots (svensk term?) i bordet som medger användande av t.ex. Incra's geringsanhåll som jag just har beställt. Jag tycker det ger bättre kontroll än dragsågsfunktionen som jag i princip aldrig använde och geranhållet på CS50 är ju inget under av stabilitet direkt.

-Kraftfullare motor och större klinga/sågkapacitet.

-Teleskopfunktionen på anhållet. Smidigare än att bygga ut sågen såsom man får göra på CS50 för att uppnå samma kapacitet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.