Hej! Jag behöver hjälp från en kunnig rörmokare eller liknande. I lägenheten jag kikat på finns ingen golvbrunn utan istället en kanin där vattnet rinner ut direktkoppling till avloppet i väggen. Kan jag gjuta en platta på befintlig kabinplats och göra ett tätskick där, eller måste jag göra om hela badrummet?
Vet inte hur gammalt badrummet är. Stambytt 75, relining gjorts 2021 och badrummet ser ut att vara relativt modernt. Se bilder. Vore så tacksam om någon yrkeskunnig kan svara på hur jag enklast för för att få en golvbrunn utan att behöva göra om hela badrummet.
Vet inte hur gammalt badrummet är. Stambytt 75, relining gjorts 2021 och badrummet ser ut att vara relativt modernt. Se bilder. Vore så tacksam om någon yrkeskunnig kan svara på hur jag enklast för för att få en golvbrunn utan att behöva göra om hela badrummet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 982 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 982 inlägg
Golvbrunn utan att göra om badrummet är omöjligt eftersom golvbrunnen med anslutande tätskikt sitter under keramiken. Är inte en mer pragmatisk lösning att köpa ett vattenlarm så att det tjuter om man står i duschkabinen och sjunger en operaria och vattnet börjar rinna ut på golvet?
Sen blir det golvbrunn den dag man renoverar.
Jo, men jag tänker om man bygger en klack och kopplar golvbrunnen ovanpå det tätskick som finns idag och gör ett till tätskick 1 dm upp, ovanpå det gamla?Claes Sörmland skrev:Golvbrunn utan att göra om badrummet är omöjligt eftersom golvbrunnen med anslutande tätskikt sitter under keramiken. Är inte en mer pragmatisk lösning att köpa ett vattenlarm så att det tjuter om man står i duschkabinen och sjunger en operaria och vattnet börjar rinna ut på golvet?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 982 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 982 inlägg
Dubbla tätskikt är knepigt. Vatten som tar sig in tar sig inte ut.J josefine7373 skrev:
Å andra sidan är det som du beskriver lite den lösning du redan har idag med duschkabinen. Duschkabinen är ju de facto en balja (=ett tätskikt) med en brunn i. Frågan är om inte duschkabinen är den säkraste lösningen med tanke på hur det ser ut? Och helt hundra på att det finns ett gott tätskikt under keramiken kan man nog inte vara med tanke på hur det är renoverat.
Liknande trådar
-
Leda ut vatten utan golvbrunn
Vatten & Avlopp -
Golvbrunn utan vattenlås
Vatten & Avlopp -
Golvbrunn rinner sakta men bättre utan renspluggen
Vatten & Avlopp -
Golvbrunn i källare/garage och en brunn utanför - stänga golvbrunn inomhus?
Vatten & Avlopp -
Duschhörnslösning - 32mm rör igenom eller golvbrunnen utanför?
Badrum