Nyinflyttad i en bostadsrätt och så här efter en månad har duschen slutat att leverera varmvatten, det är alltså bara där vi inte får varmvatten, detta trots att själv blandaren blir varm när man har den på max.
Misstänkte då att det var kalk så plockade loss termostaten (?, se bild 1) och satte det i ett ättikabad samt skrubbade med en tandborste men det hjälpte inte. Så nu misstänker jag att det är själv termostaten det är fel, finns det något sätt att kontrollera det på?
Och om det är fel på den, så måste det köpas en ny, kan man köpa vilken som? Till saken hör att jag inte vet vad det är för märke på duschen
.
Misstänkte då att det var kalk så plockade loss termostaten (?, se bild 1) och satte det i ett ättikabad samt skrubbade med en tandborste men det hjälpte inte. Så nu misstänker jag att det är själv termostaten det är fel, finns det något sätt att kontrollera det på?
Och om det är fel på den, så måste det köpas en ny, kan man köpa vilken som? Till saken hör att jag inte vet vad det är för märke på duschen
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fixade det tillfälligt genom att justera vad max var på vredet men det hjälpte bara ett par dagar och nu är problemet tillbaka med knappt ljummet vatten.
Det som är konstigt är att blandaren är varm så varmvatten kommer in men inte ut... verkar onekligen som att det krävs att man montera loss hela blandaren. Behöver dock köpa en insexnyckel av modellen större för att lossa duschstången.
Det som är konstigt är att blandaren är varm så varmvatten kommer in men inte ut... verkar onekligen som att det krävs att man montera loss hela blandaren. Behöver dock köpa en insexnyckel av modellen större för att lossa duschstången.
Vrid termostatvredet till max varmvatten och blås med munnen i varmvatten anslutningen och se om det är flöde ur anslutningen för duschslangen, vrid över till kallt på vredet blås sedan likadant på kallvattenanslutningen. Glöm inte öppna av och på vredet innan du blåser!
mvh
mvh
Redigerat:
La den i ett bad nu med citron syra och vatten ska testa att blåsa när jag låtit det stå ett tag.spekerök skrev:
Gårdagens citronsyra bad verkar inte ha löst problemet.spekerök skrev:
Jag provade att blåsa och det går betydligt lättare på kallt än varmt vilket tyder på att det borde vara kalk i vägen för vattnet. Skulle säga att det var halv trögt till trögt, men ska väl vara så då trycket från vattnet är större än det jag kan uppnå med lungerna. Men tycker ändå att det är konstigt då hela blandaren blir varm när jag vrider på varmvattnet, så varmvattnet blandas uppenbarligen.
Det lutar åt att byta ut hela blandaren nu iallafall.
Uppdatering!
Av ren tur så råkade jag söka på bilder i Google "vad är detta för duschblandare märke" såg då en tråd med samma dusch som min och i den tråden kom det fram att det var en gammal modell av Tapwell. Jag kontaktade då tapwell och fick en ny termostat, upphämtad och installerad och nu kan jag äntligen duscha varmt igen
Tack alla som kommit med tips och förslag!
Av ren tur så råkade jag söka på bilder i Google "vad är detta för duschblandare märke" såg då en tråd med samma dusch som min och i den tråden kom det fram att det var en gammal modell av Tapwell. Jag kontaktade då tapwell och fick en ny termostat, upphämtad och installerad och nu kan jag äntligen duscha varmt igen
Tack alla som kommit med tips och förslag!