Hej,


Vi håller på att renovera ovanvåningen i det nyköpta huset och planerar för ett mindre badrum.

Hur illa är det att ha ett takfönster vid en dusch och vad tåler velux takfönster?

Har bifogat en bild på hur jag menar.

Takfönstret är 78x140. Fönsternischerna är 400 djupa.

Duschen är felvänd på bilden, den ska vara mot takfönstret. Under är ett badkar, ni ser två streck Munstycket på bilden är placerat på två meters höjd och munstycket på duschen hamnar ca 350 mm från fönsterfoder..

dusch mot takfönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Sitter ett Velux där redan eller ska det installeras? Finns ju en "inplastad" variant som är anpassat för badrum. Men egentligen är det kanske inte själva fönstret som är den svaga punkter utan risken att vatten tränger in bakom foder och in i takkonstruktionen. Känns inte som den bästa lösningen men allt går väl.
 
Kör du med everfinish som yta invändigt på ditt Velux och målar smygen med våtrumsfärg ser jag inget problem men detta sättet. Se bara till att du kör latexfog mellan karm och smyg som du sedan målar över så du får en tät övergång.
 
Hur gick det med detta, gjorde du fönstret? Hur har det funkat?
 
Vi gjorde detta och det har fungerat bra! Det är dock sällan det skvätter mycket mot fönstret, nog mest när 4åringen badar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
D danielte skrev:
Vi gjorde detta och det har fungerat bra! Det är dock sällan det skvätter mycket mot fönstret, nog mest när 4åringen badar.
Kul! När man badar eller duschar, immar fönstret igen på en gång då? Är det utsikten, ljusinsläppet eller det utökade utrymmet som ni upplever som den bästa grejen med fönstret?
 
D danielte skrev:
Vi gjorde detta och det har fungerat bra! Det är dock sällan det skvätter mycket mot fönstret, nog mest när 4åringen badar.
D danielte skrev:
Hej,


Vi håller på att renovera ovanvåningen i det nyköpta huset och planerar för ett mindre badrum.

Hur illa är det att ha ett takfönster vid en dusch och vad tåler velux takfönster?

Har bifogat en bild på hur jag menar.

Takfönstret är 78x140. Fönsternischerna är 400 djupa.

Duschen är felvänd på bilden, den ska vara mot takfönstret. Under är ett badkar, ni ser två streck Munstycket på bilden är placerat på två meters höjd och munstycket på duschen hamnar ca 350 mm från fönsterfoder..

[bild]
Jag vill gärna göra detta i vårt badrum med snedtak som ska renoveras. Har du någon planlösning för hela badrummet att dela? Vårt utrymme är 180 x 260. Vi har lite knepigt att få till en bra planlösning eftersom vi på ena kortsidan har dörr till en bastu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.