Upptäckte idag när jag duschade barnen att golvbrunnssilen vippade när de gick på den. Undersökte därefter och döm av min förvåning när hela ”plattan låg lös. När jag lyfte på den stod det vatten runt avloppet men såhär någon timma efter har det sjunkit undan (frågan är var…)

Duschen är minst trettio år och en renovering finns i planen. I själva duschen har man fogat plattorna med silikon och även golvbrunnssilen var fogad med silikon, allt det börjar nu släppa… vi har haft städhjälp ett tag och kan mycket väl vara efter att de har gnuggat som en del av detta hänt. (Jag är medveten om att det är fel att fogarna är silikonade från första början). Duschen är på markplan och har golvvärme.

Vad skall jag göra - är det totalstopp på användning och helrenovering som behövs eller kan man be en fackman reparera det?

Planen var nämligen att ta ett annat badrum först…

 
J
Plattan, den s.k. slukristen är inte en del av själva brunnen utan ska bara göra att silen sitter på plats. Det behöver alltså inte definitivt innebära att det är en fuktskada. Den sitter bara fast i fixet. Dock borgar det ju inte heller för att allt är korrekt utfört. Har du betong under är det ju inte så mycket att oroa sig för.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Plattan, den s.k. slukristen är inte en del av själva brunnen utan ska bara göra att silen sitter på plats. Det behöver alltså inte definitivt innebära att det är en fuktskada. Den sitter bara fast i fixet. Dock borgar det ju inte heller för att allt är korrekt utfört. Har du betong under är det ju inte så mycket att oroa sig för.
Tack för svar.

Det är oisolerad platta under och murade hålstensväggar (suterrängvåning).

Det jag funderar på är att fixet / betongen / silikoner inte går ända upp till kanten på golvbrunnen. Dvs, när vatten rinner ner längs med fogarna så hamnar det ”utanför” röret. Det blir lite stående vatten och när det fyllts upp går det säkerligen ner i röret (skall testa spola lite vatten med slukristen borta).

Badrummet är säkerligen inte korrekt utfört…
 
  • Gilla
paul1859
  • Laddar…
Garanterat Silikon-SM-guld 1986 för den ”hantverkaren”. Verkar hålla bra ändå , var glad i onödan :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Garanterat Silikon-SM-guld 1986 för den ”hantverkaren”. Verkar hålla bra ändå , var glad i onödan :)
Precis 😀

Men förslag på vad jag skall göra mottages tacksamt!
 
P Pinkmargera skrev:
Precis 😀

Men förslag på vad jag skall göra mottages tacksamt!
Prioritera det värsta badrummmet
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
P Pinkmargera skrev:
När jag lyfte på den stod det vatten runt avloppet men såhär någon timma efter har det sjunkit undan (frågan är var…)
Skulle kunna bero på ett nästan-stopp i avloppsröret så att det inte kan svälja lika mycket vatten som det är tänkt. Dags för se om ett rensband kan få bort det som samlat sig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle kunna bero på ett nästan-stopp i avloppsröret så att det inte kan svälja lika mycket vatten som det är tänkt. Dags för se om ett rensband kan få bort det som samlat sig.
Tack för tipset, verkar dock inte vara några problem med avloppet, vattnet rinner ner bra när man kör fullt. Skall ändå köra med rensband.

Det är ”hålor” runtom brunnen, det är alltså inte slätt sluttande neråt mot brunnen utan brunnen är högre än omkringliggande. Eftersom skarven runt själva plattan inte är tät rinner vatten ner i skarven och stannar utanför brunnen.

Jag gissar att man tidigare löst det genom att foga plattor med silikon - fylla upp hålrummen runt brunnen med silikon och sen fästa själva golvsilen med silikon mot brunnen.

Silikonet har nu släppt.

Vill lösa det hjälpligt nu inför en framtida renovering. Inget syns på omkringliggande konstruktioner än så länge.
 
BirgitS
P Pinkmargera skrev:
Vill lösa det hjälpligt nu inför en framtida renovering.
Slabbat på med silikon så allt vatten rinner ner i brunnen hade jag gjort i det läget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Slabbat på med silikon så allt vatten rinner ner i brunnen hade jag gjort i det läget.
Jo, det är väl det jag tänker man kan göra bara för att lösa det för stunden. Vad skall man använda för produkt - måste det vara helt torrt innan man gör det för att det skall fästa?
 
Vanligt Casco våtrumssilikon har jag använt och tätat runt poollampan med vatten i poolen så torrt behöver det inte vara men gärna rent för att det ska fästa bra. Är det tillräckligt tjocka fogar man lägger så fäster det troligen även om det inte är helt rent. Silikonet är väldigt kletigt att hålla på med och svårt att få bort om man får det på händerna. Använd gärna tunna plasthanskar.
 
D Dilato skrev:
Slabbat på med silikon så allt vatten rinner ner i brunnen hade jag gjort i det läget.
Du menar fylla upp hålen med silikon?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.