Hej!

Har en konstruktionsfråga som jag inte riktigt blir klok på.

Jag har ett gammalt torp utan el (används bara sommartid), och har tänkt bygga en fristående bastu med duschutrymme, vilket saknas idag. Typ som en större friggebod, på plintar.
Duschstugan kommer att stå ouppvärmd halva året, vilket jag antar påverkar valet av byggmaterial och konstruktion...?

Bastudelen har jag hyfasd koll på. Men när det gäller duschutrymmet så vet jag inte hur jag ska göra för att vara på säkra sidan när det gäller fukt + mögel.

Jag skulle helst av allt vilja ha pärlspont på innerväggarna, eftersom det skulle ligga i linje med stugans gamla karaktär. Kan verka dumt i ett duschutrymme, men så länge dessa inte utsätts för direkt stänk och vatten så har jag hört att detta funkar (om man oljar in dem med linolja runt om) och målar med en linoljefärg. För att slippa "onödigt" vattenspill på golv och väggar tänkte jag använda en duschkabin, så väggarna kommer aldrig att utsättas för direkt vattenstänk. Bara fuktig luft.

Kruxet är snarare hur jag ska göra med tätskiktet i duschutrymmet? I och med att stugan kommer att stå ouppvärmd så har jag hört att man ska undvika täta plastskikt som man normalt sett använder i ett uppvärmt utrymme. Det skulle kunna ge upphov till kondens eller en slags omvänd fuktvandring på baksidan av det material man målat tätskiktet på. Någon sa att cementskivor + reglar (inget tätskikt alltså) skulle vara bättre i just detta fall. Någon som vet? Själv har jag ingen aning :confused:

Undrar också lite över golvet. Skulle det fungera med en limmad plastmatta direkt på typ 20-22 mm råspontat golv? Eller måste/bör jag ha någon golvskiva över? Jag har för övrigt inga planer på att isolera stugan över huvud taget, varken i golv, väggar eller tak. Helt enkelt eftersom det inte behövs. Så den kommer att vara "luftig".

Skulle helt enkelt behöva goda råd om hur jag gör en "säker" konstruktion av både golv, väggar och tak utifrån det faktum att stugan kommer att stå ouppvärmd under vintern. Tacksam för svar och kommentarer!
 
tätskikt i våtrum är en knivig fråga, det du ska ha är nått icke homogent material (dvs inte levande) , finns skivor att handla nu som har tätskikt "inbyggt" i sej , glasfiberklädda gipsskivor eller cementskivor är nog det billigaste alternativet om man ska ha nått annat framför, annars finns fibo-trespo.
ska du ha skivor utan tätskikt på så skulle jag nog bygga med plåtreglar, annars har du ju lika väl levande material bakom som kan utsättas för fukt/mögel.

Golvet kan jag bara spåna på :)
Men som jag ser det så om du limmar ett material som inte är levande på ett som är levande så kan man få för mycket rörlighet i trä golvet som ite plastmattan klarar av, samt att den troligtvis kommer att torka ihop mycket snabbare om den utsätts för drag underifrån, jag skulle nog ha lagt ett lager gips över träbjälklaget och sett till att det var tätat ordentligt med silikon runt om så det inte blir fuktgenomträngning.

Bara mina tankar, hoppas nån kan kommentera/dementera mina funderingar om det behövs :D

Väl mött
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.