Hej, jag har ett problem med mina element. Jag får ett durrande ljud när ventilerna står i ett visst läge och jag blir inte klok på vad det kan bero på.
Det började när jag bytte ventiler i elementen på entreplan och övervåningen till nya ventiler (RA-KE Ventilhus M22) eftersom flera av de gamla kärvade fast och inte gick att motionera igång igen och så ville jag kunna montera nya termostater, så här ser det ut nu
[länk].
Jag har luftat systemet ordentligt några gånger nu, det kan ju vara lite luft kvar men alla element är varma hela vägen iaf.
Jag har fått ljudet på tre sätt nu:
*När en termostat jag har monterat står i ett visst läge, video 1. Ljudet ändras beroende på läge på termostaten så antar att om man ändrar ventilens läge lite så ändras ljudet.
*När jag stänger en ventil jag inte har monterat en termostat på ännu, video 2.
*När jag testade runt lite och stängde ventilen i ett rum så började det låta från ett element i ett annat rum.
Någon som har något tips? Lutar åt att kontakta någon rörmokare om jag inte får ordning på det men jag kan ju slå vad om att det inte kommer att låta när de kommer och tittar...
Tacksam för alla tips!