Hej,
läst ett antal trådar med angränsande problem men inget riktigt som mitt.
Problemet är att när jag sätter på vilken kran som helst i huset börjar det dunka i inloppsröret,vid mätaren alltså. Detta gör det typ 80% av tiden. Då det brukar vara uppehåll med dunkande är när bergvärmepumpen står på värmedrift, men det kan dunka då med ibland.
Det dunkar på rätt rejält, det är inga problem att känna det med handen så att säga. Och det slutar aldrig då länge vattnet är på. Bifogar film.
Tacksam för allmänna reflektioner och ev. förslag på åtgärd.
Mvh
Tobias
läst ett antal trådar med angränsande problem men inget riktigt som mitt.
Problemet är att när jag sätter på vilken kran som helst i huset börjar det dunka i inloppsröret,vid mätaren alltså. Detta gör det typ 80% av tiden. Då det brukar vara uppehåll med dunkande är när bergvärmepumpen står på värmedrift, men det kan dunka då med ibland.
Det dunkar på rätt rejält, det är inga problem att känna det med handen så att säga. Och det slutar aldrig då länge vattnet är på. Bifogar film.
Tacksam för allmänna reflektioner och ev. förslag på åtgärd.
Mvh
Tobias
Det sitter nog en backventil och ev ett filter i mätaren och dom kan bråka, om du bara pyser ut vatten, slår det då med , börja med en rännil och öka, då märks det när slagen kommer. Gå ner till mätaren ( det var ju både VV och KV ) lägg handen på den och känn. Är det slag i den så kontakta kommunen om detta , det är deras mätare och dom byter då.
Tack!J jonaserik skrev:Det sitter nog en backventil och ev ett filter i mätaren och dom kan bråka, om du bara pyser ut vatten, slår det då med , börja med en rännil och öka, då märks det när slagen kommer. Gå ner till mätaren ( det var ju både VV och KV ) lägg handen på den och känn. Är det slag i den så kontakta kommunen om detta , det är deras mätare och dom byter då.
Ska testa så fort det börjar slå igen, uppehåll för tillfället.