Hej!

När vi stänger en kran hastigt dunkar det kraftigt i grannens rör. Hos oss hörs det ingenting. Vattenanläggningen som vi delar med grannen består av en borrad brunn med hydroforpump, anlagd 1992 då grannens hus byggdes. Vårt hus byggdes 2003. Vi har gissningsvis 15 meter ledning från pumphuset till vårt hus. Grannen har kanske hälften så mycket till sitt hus.

Ett stort problem är när man vattnar i trädgården och använder pistolmunstycke eller liknande. Då blir det väldigt tvära avstängningar. Även om man försöker vara försiktig är det lätt att man stänger för tvärt om man till exempel tappar munstycket. För grannsämjans skull skulle jag gärna vilja komma fram till en teknisk lösning på problemet.

Jag har läst några trådar här på forumet om tryckstötar, men kan inte riktigt komma fram till var jag ska börja leta efter lösningen på mitt problem. Om det är duschblandare som orsakar problemen, ska jag då misstänka våra eller grannens? Kan man sätta någon slags tryckutjämnare där vattnet kommer in på vår sida så att stötarna inte sprider sig till grannen?
 
Med en hydrofor hos dig så borde det bli bättre, framförallt borde inte tryckslagen komma så ofta då du har en buffert.

Jag kanske tänker fel och då får någon rätta mig.
 
De vanligaste orsakerna till dunkande rör är:
För små rördimensioner.
Inte tillräckligt fastsatta rör.
Snabbstängade blandare.
Luft i rören.
 
Tjacko skrev:
Med en hydrofor hos dig så borde det bli bättre, framförallt borde inte tryckslagen komma så ofta då du har en buffert.
Skulle man då alltså sätta en extra hydrofor i serie med den befintliga efter det att rören grenar sig mellan vårt hus och grannens hus?
 
Märkligt att det blir tryckslag med hydrofor, den brukar ju dämpa ut.
Hur stor är hydroforen, och hur är rören hopkopplade? Skulle kunna hjälpa att flytta grenen så nära hydroforen som möjligt med ett grovt gemensamt rör eller sätta rören på var sin utgång på hydroforen om det finns en ledig.
 
msta skrev:
Skulle man då alltså sätta en extra hydrofor i serie med den befintliga efter det att rören grenar sig mellan vårt hus och grannens hus?

För att vara ärlig vet jag inte rikigt hur jag tänkte och om eller jag tänkt rätt. Så jag känner att jag inte kan utveckla svaret mer så jag inte riktigt vet om det fungerar. Ett falskt svar som låter självsäkert kan vara så vilseledande.

Men tryckslagen beror ju på att hastigheten på vattnet bromsas upp väldigt snabbt. Men små dimensioener på rören så ökar hastigheten. Har du möjlighet att under en viss sträcka (om ni har rören åtkommliga) öka dimensionen markant så borde det kunna hjälpa att minska tryckslagen. Självklart är det bra att ha ventiler som stänger långsamt istället för att dom bara klipper rakt av.

Eventuellt något matnyttigt
http://www.kla.se/pdffiler/nyabildertillklacd_skiva/Strate RSK.pdf
 
Tack för svaren. Jag ska ta mig en ordentligare titt på hur det är kopplat och återkomma med mer fakta.
 
Har idag pratat lite mer med grannen om problemet. Rördragningarna ser tydligen inte riktigt ut som jag trodde först. Från pumphuset går en slinga som först går in till grannens hus och sedan därifrån vidare in till oss. Kanske inte så konstigt då att tryckslagen fortplantar sig in till grannen.

Måste nog ta ett snack med någon som varit med och konstruerat anläggningen för att reda ut hur det är tänkt att fungera.
 
Då är det inte konstigt. Försök dra ert rör direkt från hydroforen.
 
rogge_vvs skrev:
De vanligaste orsakerna till dunkande rör är:
För små rördimensioner.
Inte tillräckligt fastsatta rör.
Snabbstängade blandare.
Luft i rören.
Behövs sådant här åtgärdas eller är det bara kosmetiska problem.
Vad händer om det får fortgå??
 
Har ni provat att pumpa i luft i hydroforen eller är vattenståndet i den redan ok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.