L
Bakgrund:
Ska använda Telia bredbandstelefoni via fiber i huset. Problemet är att användarnoden för inkommande fiber sitter i ena änden av huset, medan det primära telefonjacket ... sitter i andra änden. Jag har testat att provisoriskt dra telefonkabel från telefonadaptern (Tilgin från Telia som är kopplad till routern, som i sin tur är kopplad till användarnoden) till huvudtelefonjacket, vilket gjorde alla husets jack funktionella igen.

De dumma frågorna:
1. Varför behöver man använda telefonadapter över huvudtaget när själva routern redan har ett uttag för telefonen?

2. Kan man för att slippa en massa kablar använda någon slags repeater som trådlöst plockar ner wifi-signalen från routern, placera den invid telefonhuvudjacket, dra en telefonsladd med splitter från repeatern till jacket och på så sätt få igång husets telefonnät? (då missar man ju visserligen telefonadaptern som tycks vara nödvändig).

3. Telefonkabeln som jag dragit provisoriskt mellan telefonadaptern och huvudjacket är onödigt lång. Försämras signalen märkbart av den onödiga längden?

4. Jag har ett gäng kortare telefonkablar och flera skarvkopplingar - med dessa kan jag få ner längden avsevärt på själva telefonkabeln mellan telefonadaptern och huvudjacket. Försämras signalen märkbart av att använda flera olika kablar och skarvkopplingar tillsammans?

5. Kan man på egen hand kontaktera telefonkabel så att man får den i rätt längd? Jag hittar inga sådana delar och redskap.

Man med virrig blick omsluten av kablar håller i telefon och gräver i öppen dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Tack för det! Är det väldigt pyssligt?

Ja fast telefon är "oldskool" men en bekvämlighet som vi vill behålla och som funkade utmärkt tills Telia klippte kopparkabeln.

L Lärospånet skrev:
Tack för det! Är det väldigt pyssligt?

Ja fast telefon är "oldskool" men en bekvämlighet som vi vill behålla och som funkade utmärkt tills Telia klippte kopparkabeln.
Nä, det löser man, om man vill:)

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Tack - ja det såg ju smidigt ut!

Om det sitter ett uttag i närhet av routern så kan du kanske bakmata uttagsnätet från det. Man kanske inte kan få igång alla men en del kanske räcker.

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
J
Det absolut enklaste är att vända ordning på uttagen. Huvudjacket har koppartråden som kommer från gatan. Denna kopplas på de 2 undre skruvarna, eller mittersta om du har lite nyare. Sedan går det ut på de 2 övre och vidare på samma sätt i huset. Du tar sedan det närmsta jacket och kopplar in detta. Sedan ser du till att kabeln till nästa uttag går ut på de två övre istället (de yttre på modernare). Vips så har du vänt ordning och det sista är nu huvudjacket. Eller köp trådlösa lurar...

• Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Om man godtar att telefonerna inte bryter varandra, utan det går att "tjuvlyssna" eller " grupprata", så är det enklaste att bara ta bort brytpinnen av plast på alla inlopplade telefoner. Då behövs inga omkopplingar inuti jacken.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om man godtar att telefonerna inte bryter varandra, utan det går att "tjuvlyssna" eller " grupprata", så är det enklaste att bara ta bort brytpinnen av plast på alla inlopplade telefoner. Då behövs inga omkopplingar inuti jacken.
Det är också en smart idé, åtminstone för att kolla att det är signal fram. Är det dåligt ljud kan man koppla om efteråt. Antingen som jag skrev ovan eller att koppla ihop trådarna och förbi uttagen man inte använder. Åratal av oanvända bleck har orsakat korrosion och spån etc mellan.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Många intressanta förslag från kunniga medlemmar! Intressant, ska snart skruva av jacklocken och se om jag kan orientera mig.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag har visserligen sagt upp abonnemanget men jag kopplade teleledning in till huset direkt i Telias router. Där är ju uttag! Men Telia måste aktivera router för ett telefon abonnemang.
Tag ett foto av router baksida där finns alla adresser som Telia behöver.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
En dum fråga till så länge:

Bakgrund: Telia tar extra betalt (löpande) för nummervisning och virtuell telefonsvarare, medan jag å min sida vill kapa så mycket som möjligt av alla löpande kostnader.

Fråga: Kan man använda egen hårdvara (separat fysisk nummervisare och fysisk telefonsvarare) utan att abonnera på nummervisningstjänsten och telefonsvarartjänsten eller är det tekniskt omöjligt?

L
L Leif i Skåne skrev:
Jag har visserligen sagt upp abonnemanget men jag kopplade teleledning in till huset direkt i Telias router. Där är ju uttag! Men Telia måste aktivera router för ett telefon abonnemang.
Tag ett foto av router baksida där finns alla adresser som Telia behöver.
Intressant Leif, fattar dock inte exakt hur detta fungerar - kopparn har Telia klippt, så nu finns bara husets eget lilla telenät som jag vill göra operativt igen. Vi har ett abonnemang hos dom på fast bredbandstelefoni nu istället, via fiber.

ullet
Nummerpresentation kräver att det skickas info från operatören, så den tjänsten måste du ha hos Telia, men egen telefonsvarare går bra.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
L
ullet ullet skrev:
Nummerpresentation kräver att det skickas info från operatören, så den tjänsten måste du ha hos Telia, men egen telefonsvarare går bra.
Tack för besked!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.