Jag står i begreppet att välja vanlig regel eller nån slags "överliggare" till räcket på altanen. ( se bild)
Har allt annat än 90 grader där dessa skall giras.
Med vanlig regel blir det ganska så lätt...inga problem.
Men hur blir det att gira denna profil med annat än 90 grader ?
Jag försöker visualisera men utan framgång... hur blir det där man girar ?
Medlem
· Sverige
· 5 257 inlägg
En vanlig kap/gersåg fixar detta på ingenting.
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Du gerar med kap- och gersåg oavsett materialets form. Ser bara till att gervinkeln blir halva vinkeln av träbitarna som möts. Testa med spillvirke om du är osäker.B bygganders skrev:Jag står i begreppet att välja vanlig regel eller nån slags "överliggare" till räcket på altanen. ( se bild)
Med vanlig regel får du ingen vattenavrinning, därför är överliggaren välvda eller fasade.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 200 SMV20 Hultafors
Mät vinklar snabb och enkelt
329 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Det funkar fint med välvd yta om du är noggrant med att ställa in gersågen på rätt vinkel. För det måste du kunna mäta vinkeln mellan de mötande träbitarna. Det finns mängder av olika vinkelmätare att köpa. Långa skänklar är viktiga för noggrannheten.B bygganders skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Jag brukar ta smygvinkeln och sedan utan att förändra vinkeln ta med den till gersågen.
(Min smygvinkel har inga siffror alls på sig)
I det här fallet ta ut vinkeln mha smygvinkeln och tex lasern på gersågen, sedan delat i 2 då
(Min smygvinkel har inga siffror alls på sig)
I det här fallet ta ut vinkeln mha smygvinkeln och tex lasern på gersågen, sedan delat i 2 då
Så länge du gerar med samma vinkel på båda bräderna så kommer bulan i mitten.B bygganders skrev:
Sedan så kommer det här att röra sig, tryckt virke är oftast plaskblött när man köper det och krymper väldigt första månaderna så det man gjort med stor noggrannhet blir ändå kass efter ett tag.
Jag satte kex i mitten och limmade en sådan reling med PU lim och det håller någorlunda fortfarande, dock inte lika perfekt som när det precis var gjort.
Och gira gör du med en båt, inte en såg!
Om du gör som @Thomas_Blekinge säger och ser till att gera med exakt halva vinkeln så kommer snittytan på de båda bitarna bli spegelvänt och passa perfekt.B bygganders skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Spånsug, kopplingar och är jag dum i huvudet?!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Termatech tt23 kamin (är jag dum i huvudet?)
Ved, Pellets, Flis -
Elpatron fungerar ej trots massor av ström .. Felkopplat el är jag helt dum i huvudet :-)
El -
Jag är tydligen dum i huvudet så hjälp!
Byggmaterial & Byggteknik -
Jag är dum i huvudet, målat med fel vit
Färg, Måla & Tapetsera