Hej,
Jag är sämst på allt praktiskt och är otroligt ohändig. Jag har därför en dum fråga om min varmvattenberedare.

För några veckor sedan började det droppa från avlastningsventilen på min elektriska varmvattenberedare (varumärke Ariston). Det gör det ibland, då och då, men nu slutade det inte. Dripp, dripp, dripp. I typ två veckor.

Jag försökte skruva till reglaget för att sätta stopp för det men utan att lyckas. Jag vet inte hur hårt man får skruva och har bara pillat på det med mina veka tassar. Som jag förstår det droppar det av en anledning ibland, när trycket i tanken kräver det? Om man bara drar åt som in i helvete lär det ju sabba själva ventilfunktionen?

Så förra helgen kom en killkompis över och undrade varför det lät som en japansk fontän från min varmvattenberedare. Jag förklarade att den droppade och han var genast snabb på att hjälpa.

Så nu har det slutat droppa. Istället rinner det en konstant liten flod från ventilen.

Frågan är alltså kan jag bara dra fram en skiftnyckel och skruva åt så hårt jag bara kan så att det slutar rinna?

Eller måste jag helt enkelt ta hit någon som kan sådant här då det ju från början, började droppa helt utan anledning och något kanske är trasigt?

Vill inte betala (tja vad vet jag, 2000 kr?) för att en rörmokare kommer hit, kliar sig nacken, skruvar ett varv och skrattar åt mig.

Tack på förhand för alla goda råd,
Andrea

• Elektrisk varmvattenberedare av märket Ariston med synlig avlastningsventil som droppar vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är en säkerhetsventil, den stänger bara med hjälp av fjäderbelastning.
Den öppnas antingen av högt vattentryck eller mekaniskt.

Det man kan prova med är att öppna den mekaniskt några gånger, för att på så sätt försöka spola bort smuts/avlagringar som sitter mellan ventilsätet och ventilkäglan.
Om det inte går att spola bort så är det utbyte som gäller.

• Gilla
Andrea B
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en säkerhetsventil, den stänger bara med hjälp av fjäderbelastning.
Den öppnas antingen av högt vattentryck eller mekaniskt.

Det man kan prova med är att öppna den mekaniskt några gånger, för att på så sätt försöka spola bort smuts/avlagringar som sitter mellan ventilsätet och ventilkäglan.
Om det inte går att spola bort så är det utbyte som gäller.
Tack så jättemycket för det snabba svaret! :ok:(y)

Säkerhetsventilen på vår beredare började droppa för ca ett år sedan efter att inte ha droppat under de tolv år vi ditills bott i huset. Inget hjälpte utom att byta den. Jag köpte en ny på Rinkaby rör för 122:- och bytte själv. Inte svårt men så är jag väl hyfsat allmänhändig å andra sidan.

Det finns lite olika säkerhetsventiler och även olika hur mycket tryck de ska öppna för. Men det står nog på den vilka värden den ska ha. Denna funkade till min iallafall. https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-9-kg/

Redigerat:
  • Gilla
Andrea B
  • Laddar…
H hellgun skrev:
Säkerhetsventilen på vår beredare började droppa för ca ett år sedan efter att inte ha droppat under de tolv år vi ditills bott i huset. Inget hjälpte utom att byta den. Jag köpte en ny på Rinkaby rör för 122:- och bytte själv. Inte svårt men så är jag väl hyfsat allmänhändig å andra sidan.

[länk]
Tusen tack! Jag får helt enkelt ta hjälp av någon som kan det här som byter ventilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.