Ska gjuta flaggstångsfundament och har singel 8-16 hemma.

Och marken består av sand som jag tänkte använda tillsammans med cement och 8-16

Tror ni sanden duger till det?

Taget på 2 olika platser på tomten...
 
  • Händer som håller sand för användning i flaggstångsfundament, olikfärgade sandkorn syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller sand med olika kornstorlekar över en sandig markyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet?
 
Till en flaggstång går det absolut. Se bara till att det inte är nån jord i den.
 
Köpt gjutgrus är 0-8 men är det ett flaggfundament fungerar det fint.
Siktat naturgrus i fraktionen 0-8 mm används vid gjutning. Blandat med cement, vatten samt oftast makadam 8-16 eller 16-32 bildar det betong.
 
Mikael_L
Det är ju inte ett nytt Empire state building eller ölandsbroar du ska gjuta.
Kör med det du, men rensa ordentligt så det inte blir jord med, precis som Stefan N skrev.

idealt skulle det nog varit med lite mer av storlek upp till 8 mm i, samt kanske aningens mer av riktigt smått, neråt 0 mm
 
Många svar:)

Tack!

Då blir det att handla lite cement då och sen blanda:)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju inte ett nytt Empire state building eller ölandsbroar du ska gjuta.
Kör med det du, men rensa ordentligt så det inte blir jord med, precis som Stefan N skrev.

idealt skulle det nog varit med lite mer av storlek upp till 8 mm i, samt kanske aningens mer av riktigt smått, neråt 0 mm

jag kan ju gräva lite djupare och se hur det ser ut där... har för mig det blir grövre material ju djupare man kommer...
 
men när jag tänker efter så var det nog såhär gjutgruset såg ut som jag köpte sist jag köpte hem gjutgrus...
 
Mikael_L
Det kommer säkerligen fungera utmärkt för. För högpresterande betong är det noga att följa en ganska exakt siktkurva.
Det som är viktigt i ditt fall är bara att det fylls ut med finare stenmaterial mellan de större stenarna så cement inte behöver binda ihop för stora mellanrum.
Och det fungerar det på bilderna till
 
perfekt!

har ni även något "recept" på betong?

jag har för mig sist jag blandade så tog jag 8 spadar singel och 8 spadar gjutgrus på 1 25kg säck cement.
 
flaggstången står där..

dock tror jag blandningen blev lite fel..

jag tog 2 grus
2 sand
1 cement

men borde nog varit
2 grus
4 sand och 1 cement sedan jag läst lite...

hoppas flaggstången står kvar :D
 
1-2-2 blir bra, det andra blir nästan svagt.
 
Det gick ju! Och det lär stå där i din livstid om klumpen är tillräckligt stor.

Jag har slutat att blanda sjöv utan jag köper färdigblandat, grus, ballast och cement. Det är en aning dyrare men om man inte ska gjuta så mycket så är det det enklaste.
 
jag hade allt material hemma, och klumpen blev ca 175 liter (en vägtrumma 0,4x1,2 meter)

såna småmängder är lätt att blanda själv och dyrt att köpa när det är 5 mil till närmsta betongfabrik
 
Mikael_L
C camaro1969 skrev:
flaggstången står där..

dock tror jag blandningen blev lite fel..

jag tog 2 grus
2 sand
1 cement

men borde nog varit
2 grus
4 sand och 1 cement sedan jag läst lite...

hoppas flaggstången står kvar :D
Du gick väl bara upp i hållfasthetsklass från typ C12/15 till typ C25/30
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.