2 646 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Duger befintlig ytpapp som underlag vid omläggning till plåt.
Hej, om en vecka kommer en firma och lägger om vårt tak på huset.
idag har vi endast papptak och det ska läggas profilerad plåt med takpanneprofil (lindab torekov)
Från början bestämde vi att nuvarande ytpappen används som underlag och läktar med lindabs stålläkt direkt på nuvarande ytpapp.
då dom tycker det befintliga ytpappen ser tillräckligt bra ut för det, dom menar det endast kan bli lite kondens mellan papp och plåt på vintern och att om ytpappen håller tätt nu så kommer den fortsätta göra det.
men har fått kalla fötter och kontaktat firman och sagt jag troligtvis vill don lägger ny fräsh underlag över befintlig ytpapp innan taket börja läggas..
blir en merkostnad på drygt 40.000kr
Har hört mig för i kretsar och får olika bud, vissa säger det är som att slänga pengar i sjön andra säger dom absolut skulle lagt ny underlagspapp innan takläggning.
Vet ej när ytpappen är bytt senast. Men minst 20år är den med största sannorlikhet.
hur mycket slits egentligen ytpappen när plåten väl är på? Blir ju ingen UV strålning med jävligt varmt. Kan pappen torka ut med sprickbildning som följd?
Tacksam för alla råd.
idag har vi endast papptak och det ska läggas profilerad plåt med takpanneprofil (lindab torekov)
Från början bestämde vi att nuvarande ytpappen används som underlag och läktar med lindabs stålläkt direkt på nuvarande ytpapp.
då dom tycker det befintliga ytpappen ser tillräckligt bra ut för det, dom menar det endast kan bli lite kondens mellan papp och plåt på vintern och att om ytpappen håller tätt nu så kommer den fortsätta göra det.
men har fått kalla fötter och kontaktat firman och sagt jag troligtvis vill don lägger ny fräsh underlag över befintlig ytpapp innan taket börja läggas..
Har hört mig för i kretsar och får olika bud, vissa säger det är som att slänga pengar i sjön andra säger dom absolut skulle lagt ny underlagspapp innan takläggning.
Vet ej när ytpappen är bytt senast. Men minst 20år är den med största sannorlikhet.
hur mycket slits egentligen ytpappen när plåten väl är på? Blir ju ingen UV strålning med jävligt varmt. Kan pappen torka ut med sprickbildning som följd?
Tacksam för alla råd.
Redigerat:
Shirack skrev:Hej, om en vecka kommer en firma och lägger om vårt tak på huset.
Tacksam för alla råd.
ingen av de 128 som läst som har synpunkt? Hade gärna tagit emot lite hjälp
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Hur kan det kosta 40 tusen att lägga på ett varv underlag?
Ytpappen kommer fortsätta åldras genom att asfalten "dunstar" men det kommer ju såklart gå långsamt, hur långsamt exakt vet ingen. Släng upp några bilder som så bra som möjligt visar skick och sort på pappen så kan jag säga vad jag tror.
Ytpappen kommer fortsätta åldras genom att asfalten "dunstar" men det kommer ju såklart gå långsamt, hur långsamt exakt vet ingen. Släng upp några bilder som så bra som möjligt visar skick och sort på pappen så kan jag säga vad jag tror.
Kosta 26.000 extra fick ja reda på idag.Rickard.ag skrev:
prata med grannarna som bott länge runt om och dom säger ingen bytt pappen på ialafall 25år så den kan va upp mot 40år om man har otur men ser hyffsat okej ut, lite skitig.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Ser ut att vara svetsad papp tycker jag och utflyten ser inte överdrivet dåliga ut, känn efter där pappen är svetsad mot plåt t ex på fotplåten. om det fortfarande sitter fast. Gör det de så hade jag (baserat) på bilderna kört utan underlag.
Tillägg: Lutar verkligen taket tillräcklig för det plåttaket du vill ha?
Rickard.ag skrev:Ser ut att vara svetsad papp och utflyten ser inte överdrivet dåligt ut, känn efter där pappen är svetsad mot plåt t ex på fotplåten. om det fortfarande sitter fast. Gör det de så hade jag (baserat) på bilderna kört utan underlag.
Japp 14 grader.
Ena sidan börjar den släppa på hela plåten
Det ärväl den gamla som skall tas bort som kostar mest arbete.
Lite biler från idag