Jag skall klä in en vägghängd toalett och skall eventuellt klä med dubbla skivor för hållfasthetens skull. Tex dubbla gips, minerit, Hydropanel eller liknande.

Jag tror jag helst undviker att sätta en OSB skiva i första lagret för det finns väl en viss risk för mögel om vatten stänker på toan.

För att det verkligen skall bli starkt så skall man väl egentligen limma ihop skivorna? Om man skippar att limma, blir det verkligen så mycket starkare genom att sätta 2 lager skiva?

När man sätter dubbelgips på väggar - borde man inte limma ihop skivora då också? Så gör man ju när man lägger skivor på golvet, dvs då skall de limmas ihop.

Det blir säkert bättre med limning, men det skall inte behövas på väggar. Det verkar som enkelgips är lite för klent för att kakla på vid cc30, men det finns tjockare skivor, tror att de är 16mm som skall vara ok för enkelt lager. Dessa är dock ovanliga och svåra att få tag på. Men det jag menar är att efterssom det tydligen räcker med en ganska blygsam ökning av tjockleken, så blir troligen dubbla skivor bra nog, trots att de inte limmas.

Vid wc inbyggnad så tror jag att det riktigt kritiska är att plattorna skall ha stöd av fixturen vid bulthålen, och vid nedre anliggningsytan för stolen. Min amatörmässiga uppfattning är att man borde installera fixturen så att dessa ytor sticker ut någon millimeter i förhållande till reglarna, då har man garanterat inget svikt bakom dessa punkter där belastningen blir stor från stolen.

Vi brukar bygga in fixturen med skivor från Lux Elements, som är riktigt bra.. De kan jag rekomendera och de finns i många tjocklekar..

Det enda jag funderar på är hur nära toaletten är brunnen i utrymmet om det finns någon vill säga, så att du tänker på att inte använda gips i våtzon 1..

Hej hopp :)

Jag har limmat skivorna överallt, det är så lite extraarbete och blir så mycket bättre och styvare, och kostnaden är nästan obefintlig. Rekommenderas starkt.

Kostnaden är ju allt annat än oväsentlig om du använder lim som är avsett för ändamålet.

hempularen skrev:
Kostnaden är ju allt annat än oväsentlig om du använder lim som är avsett för ändamålet.
Film låter varken så smidigt eller lämpligt, men jag har ju inte testat själv. Det finns limmer som är avsedda för ändamålet också, det ena utesluter ju inte det andra...

hempularen skrev:
Min amatörmässiga uppfattning är att man borde installera fixturen så att dessa ytor sticker ut någon millimeter i förhållande till reglarna, då har man garanterat inget svikt bakom dessa punkter där belastningen blir stor från stolen.
Det där var ett bra tips. Skall tänka på det.

hempularen skrev:
Köpte en patron märkes-sättlim som det står är för gips för ca 50 kr. Borde räcka till de få kvadrat jag skall limma.

sandra_ skrev:
Vi brukar bygga in fixturen med skivor från Lux Elements, som är riktigt bra.. De kan jag rekomendera och de finns i många tjocklekar..

Det enda jag funderar på är hur nära toaletten är brunnen i utrymmet om det finns någon vill säga, så att du tänker på att inte använda gips i våtzon 1..

Hej hopp :)
Lux o lip skivor är nog smidiga. läste på Lip hemsida att man skull tänka på att skära ut hål i skivan där toastolen ligger an mot fixturen och fylla dem med fix eller liknande. detta eftersom luxskivan annars kan tryckas ihop av toastolen. Fixet blir som en kloss som håller emot.

Jag har köpt våtrumsgips och tänkte använda det till klä in fixturen utan att rolla på tätmassa. Det är väl OK, eller? Våtrumsgips tål väl vatten om det skulle stänka från den?

thomasx skrev:
Film låter varken så smidigt eller lämpligt, men jag har ju inte testat själv. Det finns limmer som är avsedda för ändamålet också, det ena utesluter ju inte det andra...
"Film"? Jag måste ha sett i kors. :) Ja, lim avsett för ändamålet kostar inte många kronor. Jag tror jag betalade 44kr/tuben (300ml).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.