Hej, tänkte kolla med er mer erfarna hus ägare om det är någon som provat o monterat dubbla hydrofon pumpar efter varandra ?

jag har problem med lågt vatten tryck även fast att jag ställer upp trycket på pumpen använder ett filter före pumpen och har en backventil direkt efter pumpen.
Har ca 60 meter från aktuell pump upp till huset (in i källaren/pannrummet) osäker på stigning med det är ganska brant,

själva vattenkällan ligger 300-400 meter bort högre upp tvärs över en åker och tar en isch en u-sväng ner bakom kåken till pumpen,

tanken är att den andra pumpen ska stå i källaren o hjälpa till o suga upp vattnet och trycka vidare,
Men jag vill helst undvika o ha så lite vatten som möjligt i källaren då det blir ganska varmt i pannrummet så jag får problem med att behöva spola mycket innan kallvatten kommer,

annars så har tanker slagit mig Att använda hydrofon tank eller hydropress,

vill göra ett så litet ingrepp som möjligt på anläggningen,

tacksama för alla svart och erfarenheter

Vad har du för typ av pump? Sugande tryckande? Det bästa ingreppet för att få upp trycket är givetvis att få ner pumpen i brunnen, det finns olika varianter beroende på om den är grävd eller borrad.

D Dr.L skrev:
Vad har du för typ av pump? Sugande tryckande? Det bästa ingreppet för att få upp trycket är givetvis att få ner pumpen i brunnen, det finns olika varianter beroende på om den är grävd eller borrad.
just nu har jag denna
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-015256/

vet tyvär ej om brunne är grävs eller borrad, o är ej möjligt o få dit ström

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.