Har haft några elektriker som skälpte till att dra el i nya köket. En av dem valde att bila nästan helt genom tegelväggen in till matrummet för att få plats med två apparatdosor till strömbrytare. Nu har jag lagt märke till att de inte är vågräta och jag har redan hunnit börja putsa igen lite.

Frågan är nu om man kan justera med ramen runt sedan eller om jag för alltid kommer få leva med sneda strömbrytare.

Jag skulle kunna försöka mig på att göra om och göra rätt, men jag är lite orolig för väggen som redan är nästan helt genombilad.

Nej, ramarna passar så pass bra mot apparaten att det inte går (om du inte råkar ha billiga mjukplastsaker). Det är dosornas position som bestämmer.
Frågan är vilken dosa han har använt. Det finns s k ROT-dosor som är små och som du kanske kan fälla in i befintliga hålet och gipsa fast. Men då måste du ta ut uttagen igen och det är ju elektrikerns jobb.
Strömbrytare är oftast ganska flacka och då kan man använda ännu flackare dosor.
Jag skulle reklamera.

Han har satt Eljo Multifix. Så ingen ROT-dosa.

Det är ingen mjukplast heller, har tyvärr lite för höga kvalitetskrav för det. Det blir Renova eller Trend (beror på vem som vinner av hustrun och mig själv =)

Antar att jag bara får bila ur dosorna igen och ta hit någon som har lite mer yrkesstolthet.

Eljo Multifix är ju för regelväggar. För tegleväggar finns ju helt andra modeller. Inte konstikgt att han fick hugga så stora hål.
Jag skulle lätt göra det själv, det är ingen raktkonst. Men betala honom inte för detta.
Vad gäller val av uttag: varför inte göra som med gardiner, byt två gånga om året.

Dosorna måste sitta i våg/lod för att inte uttagen ska hamna snett, speciellt om ni ska köra Renova.

Naturligtvis ska dosorna sitta i våg/lod, men vissa apparatserier tillåter att man förskjuter apparaten lite så att en kombination hamnar rakt. Renova är som sagt kinkiga pga små ramar, det finns tapetskydd till som hjälper upp det hela lite men då blir ju ramen större sen minns jag inte hur dessa fungerar vid kombinationer. Trend är lite bättre vil jag minnas.
Man vinner absolut ingenting på att ha så bråttom att doskombinationerna hamnar snett, blir bara extrajobb när brytarna ska upp.

E
Hur pass snett sitter dosorna? Brytare och uttag går att förskjuta en del inne i dosan så att kombinationen ändå hamnar rakt. Lägg ett pass i överkant på dosorna och ladda gärna upp en bild på hur det ser ut.

Jamen om gubben satt i dosor för regelvägg i en tegelvägg då ska dom ut och det ska göras rätt!

Att man skulle behöva speciella dosor för inbilning är inte korrekt, då duger nästan vilken dosa som helst och VP2/multifix är utmärkt. Problemet är att dosorna sitter snett och det har inget med dostypen att göra.

Precis!

Elektrikerna på jobbet och jag själv kör vanliga dosor i lättbetong respektive mina tegelväggar. Det finns ingenting som säger att man måste ha speciella dosor till detta. Slangarna gjuts ju i regel fast vilket gör att de inte kommer någonstans och kan därmed inte hoppa ur dosan även om denna saknar stussar.

Klart man behöver inte speciella dosor, det var inte det jag sa. Däremot måste man ju gräva ut mycket mer betong för multifix än för andra dosor, och om väggen är tunn som TS säger och det ska in bara enkla strömställare så rekommenderas lågbyggande dosor.

Har du apparaterna som ska monteras? Prova isåfall att montera upp dem och se om du kan få det rakt. Det finns som sagt ofta lite justeringsmån.

Thomas_Blekinge, du får väl ursäkta att jag uppfattade det som att "montören" använt fel dosor och att multifix dosor enbart var avsedd för regelmontage. Så endera läser/förstår jag lite dåligt eller så skriver du lite dåligt :confused:

Jag har själv satt i en likadan dosa i tegelväggen. Efter att jag såg hur han bilat upp för de andra dosorna så frågade jag om jag kunde spåra själv för den sista. Jag skall lägga upp bilder på båda varianterna så skall ni se att det går finfint att sätta multitfix i tegelvägg om man inte har tummen mitt i handen.

Här kommer bilderna. Skulle tippa att skillnaden är ca 3 mm på dosorna. Den enkla dosan har jag själv spårat och gjort hål för.
sneda-dosor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

av-proffs.jpg
Skapa konto

min-egen.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.