2 487 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Dubbla abonnemang/mätare?
Sida 1 av 2
Bor i en tidigare verkstad som var avsäkrad 80A. Har idag 35A för att kunna köra maskiner och svets då och då men skulle normalt klara mig med 20A.
Hur tokigt skulle det bli om man delade upp det på två mätare á 20A? Fasta kostnaden blir densamma. En mätare med rörligt pris och ett med timpris. Kontaktorer efter båda mätarna för att välja källa. Kör på den som är billigast för stunden. Använda båda när jag behöver köra 16A laster.
Hur tokigt skulle det bli om man delade upp det på två mätare á 20A? Fasta kostnaden blir densamma. En mätare med rörligt pris och ett med timpris. Kontaktorer efter båda mätarna för att välja källa. Kör på den som är billigast för stunden. Använda båda när jag behöver köra 16A laster.
Redigerat:
Ingen elhandlare lär gå med på det om de får reda på upplägget.
Medlem
· Västernorrland
· 10 937 inlägg
Kan man ens ha två olika elhandlare på samma lina? Eller var inte det syftet?
? ### skrev:Bor i en tidigare verkstad som var avsäkrad 80A. Har idag 35A för att kunna köra maskiner och svets då och då men skulle normalt klara mig med 20A.
Hur tokigt skulle det bli om man delade upp det på två mätare á 20A? Fasta kostnaden blir densamma. En mätare med rörligt pris och ett med timpris. Kontaktorer efter båda mätarna för att välja källa. Kör på den som är billigast för stunden. Parallellkopplar båda när jag behöver mer än 20A?
32A: 670kr/mån, 20A: 350kr/mån. 30 kr dyrare per månad med dubbla. Både Eon och Ellevio erbjuder att dela service på flera mätare utan kostnad. Kanske får skriva abonnemangen på två personer i hushållet.C cpalm skrev:
Bara funderingar...
Medlem
· Västernorrland
· 10 937 inlägg
Ja jo men elen kommer ju då från samma säljare. Vad blir skillnaden?? ### skrev:
Sedan måste du säkerställa att du inte kan bakmata från den ena mätaren till den andra. Till det behöver du i princip en reservkraftsbrytare.? ### skrev:
När man tar bort mätarsäkringen får det inte finnas spänning efter säkringarna.
Först är det svårt att reda ut när rörligt och timpris skulle vara bättre än det andra. Men fast eller timpris skulle funka.? ### skrev:
Här är frågan om du kan separera lasterna till olika 20A-laster eller om du ibland måste kombinera till något 20A+. Att kombinera går ju elektriskt men är inte tillåtet pga bakmatningen. Men om du ibland vill köra 2st 16A laster samtidigt så fungerar det ju bra.? ### skrev:
I teorin så kan du ju sätta upp 2st 3-fas uttag och flytta handsken till det uttag som har bäst pris. Jag ser inget problem med detta avtalsmässigt om man bara lyckas att få nätbolaget att sätta upp en till mätare. Dock så blir det ju 2st olika elbolagsavtal. Det är sällan man klarar sig utan att betala en årsavgift nu och med installationskostand och dylikt så har jag svårt att tro att man får ekonomi i det hela.
Men det är fortfarande EN gröve servisledning som delas upp på två mätare så det finns inget att bakmata till? Eller tänker jag fel? Att det kan finnas spänning på fel sida om säkringar är en annan sak.M merbanan skrev:
Redigerat:
Tänkte att man normalt bara är inkopplad på 20A men har 16A handske för att kunna köra maskiner. Måste ju fundera lite. Med dagens elpriser finns ju ett visst fuck-off utrymme för kreativa lösningar.M merbanan skrev:Först är det svårt att reda ut när rörligt och timpris skulle vara bättre än det andra. Men fast eller timpris skulle funka.
Justja, jag tänkte inte på att rörligt sätts efter att månaden har passerat.
Här är frågan om du kan separera lasterna till olika 20A-laster eller om du ibland måste kombinera till något 20A+. Att kombinera går ju elektriskt men är inte tillåtet pga bakmatningen. Men om du ibland vill köra 2st 16A laster samtidigt så fungerar det ju bra.
I teorin så kan du ju sätta upp 2st 3-fas uttag och flytta handsken till det uttag som har bäst pris. Jag ser inget problem med detta avtalsmässigt om man bara lyckas att få nätbolaget att sätta upp en till mätare. Dock så blir det ju 2st olika elbolagsavtal. Det är sällan man klarar sig utan att betala en årsavgift nu och med installationskostand och dylikt så har jag svårt att tro att man får ekonomi i det hela.
Du kan bakmata mätaren även om du tagit bort säkringarna för matningen till mätaren. När nätägarens gubbe kommer och ska byta mätare kommer han att utsättas för livsfara då ha skruvat ur säkringen och tror att mätaren är spänningslös. Två olika matningar till samma anläggning är inte en bra ide.
Ett gott råd är att du ger upp olika Redneck-lösningar som att parallella de olika matningarna i drift. Det blir på flera sätt även praktiskt sett dåligt förutom formellt felaktigt.? ### skrev:
Något du enkelt kan göra är att skaffa en korrekt omkopplare för ca: en tusenlapp dvs vad som normalt används vid reservkraft. Med den kan du sen välja vilket abonnemang du matar uttaget med. Välj uttag för 25 A dvs i nutid CEE 32 så slipper du tänka på avsäkringar vid mätarsäkringar DII upp till 25 A och kan utnyttja ditt uddauttag fullt.
Fuckoff utrymme har man inte det är bäst att göra något vettigt och inte vara dum, elker framförallt inte spela smart där man inte förstår helheten.