nikasp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14312092.ab

Urk, många håller ju inte avstånden men nu ser man hur bra det går med dubbfritt och glashalt vid konstigt låga temperaturer pga det jä*la saltet. Kör numer fyrhjusldrivet, BMW X3, och dubbat. Känns säkrast för mig och andra att man får stopp på bilen när det krävs.
 
Ja usch vad jag ogillar saltandet. Kommer från uppsala och då har man alltid vetat att runt 0 är det snorhalt och vid kalla temperaturer är det mindre halt. Med saltet så vet man ju inte när det egentligen är som halast och det känns sjukt otryggt att köra.
 
Att det var dubbfritt som orsakar alla olyckor, hade det någon faktagrund?
 
Myten om att dubbfritt skulle vara dåligt lever kvar, det som gäller är bra däck oavsett dubb eller inte, många tror att bara för att det sitter dubbar i så tar man sig fram eller kan bromsa som på barmark.

4wd är ju bra om man skall fram, men man stannar inte snabbare.

Har själv kört med dubb i 13år och nu bytt till dubbfritt, tar mig fram lika lätt som förut.

Problemet är att halkan är djävulusiskt svår oavsett, man tror att det går att köra i 30, medans 5 hade varit mer passande och 100m avstånd. Med dubb kanske 7 och 90m avstånd.
 
nikasp
Hehe, vi har nog fightats om det här för ett par år sedan i en annan tråd. Jag anser att folk inte får stopp på sina bilar när det är ishalka. De kör för fort och utan avstånd och får ännu längre bromssträcka än vi som har dubbdäck. Jag har inte doktorerat i ämnet men kommer från Luleå och kör mycket bil, 3000-3500 mil/år i Sthlm. Har även kört tre säsonger med dubbfria premiumdäck innan jag fick med dubbade på min senaste bil. Anser att jag vet vad jag talar om. Sen tycker bland andra du olika.

MathiasS skrev:
Att det var dubbfritt som orsakar alla olyckor, hade det någon faktagrund?
 
nikasp
Absolut, 4wd är grymt bra när man ska komma fram och iväg i vinterföre jämfört med tvåhjulsdrivet. Kommer att ha svårt att motivera 2wd igen nu när bilarna är så snåla som de är trots 4wd. Bromsa går ju såklart till på samma sätt oavsett drivning.

pbengtsson skrev:
4wd är ju bra om man skall fram, men man stannar inte snabbare.
 
Om ALLA kör dubbfritt blir det inte bra, lite dubb behövs för att riva upp isen åt oss andra, men man måste ju med dubbfritt hålla rejält avstånd till en 4WD med dubb om en älg eller klantskalle skulle dyka upp.
Så länge man kör efter vad väglag, bil coh ens egen förmåga klarar av spealr det faktiskt ingen roll vad man kör, fast med fel val kan det ju vara onödigt plågsamt att ta sig fram i vintersverige ...

Har lätt att motivera 2WD: kostnaden. I vinter är det där jag kör hittills 1-2 dagar 4WD hade varit trevligt, resten av vintern har det varit billigare och trevligare med 2WD och dubbfritt. Men allt handlar ju om var man kör, kollegan som kör osaltade småvägar till jobbet och dessutom fiskar och jagar ska självklart ha båda delarna.
 
Personligen är jag rätt tolerant mot de flesta märkliga beteenden i trafiken men det jag blir fullständigt galen på är bilister som inte kan hålla avstånden och det särskilt när det är halt. (vilket för övrigt överaskande många inte verkar upptäcka innan det är dags att bromsa) Skulle jag behöva tvärbromsa vill jag av helt egoistiska skäl inte ha någon idiot bakom mig som av något skäl inte klarar av att bromsa och i bästa fall kanske bara krossar baken på bilen och i värsta fall knuffar ut mig i motsatt körfält till mötande trafik.

Om man nu väljer 2wd, 4wd, dubbfritt eller dubbat är val sak samma så länge man kör efter de förutsättningarna och eget huvud och inte utsätter andra trafikanter för fara för att man har vett att hålla avstånden och kan kontrollera sitt fordon om man blir tvungen att stanna plötsligt eller göra en undanmanöver.

Sen kan jag tycka att saltandet i många fall bara är en falsk trygghet och bara flyttar punkten när det fryser till och blir riktigt halt.
 
Redigerat:
Jag brukar köra dubbat men bilen jag köpte i december har michelin dubbfria, helt värdelösa.

Biter ingenting på is, man kanar helt ljudlöst. :)
 
nikasp skrev:
Hehe, vi har nog fightats om det här för ett par år sedan i en annan tråd. Jag anser att folk inte får stopp på sina bilar när det är ishalka. De kör för fort och utan avstånd och får ännu längre bromssträcka än vi som har dubbdäck. Jag har inte doktorerat i ämnet men kommer från Luleå och kör mycket bil, 3000-3500 mil/år i Sthlm. Har även kört tre säsonger med dubbfria premiumdäck innan jag fick med dubbade på min senaste bil. Anser att jag vet vad jag talar om. Sen tycker bland andra du olika.
Kan så vara.

Min uppfattning är att man ska vara försiktig med tyckande när svaret på frågan inte är svart eller vitt. Allt handlar om att skaffa sig marginaler den gången det går tokigt. Med de marginaler de flesta tomtar i trafiken skaffar sig genom avstånd, framförhållning och uppmärksamhet bakom ratten måste däckvalet vara helt irrelevant - helt enkelt för att man inte håller några avstånd, ser inte längre än motorhuven och man ägnar sig åt annat än att köra bil.

Bäst tror jag det blir om var och en för köra på det vinterdäck man trivs bäst med. Jag reagerade egentligen bara på att du kombinderade fakta om trafikkaos med eget tyckande om odubbat. Vi är säkert överens om att varken dubbade eller odubbade däck är överrepresenterade i olycksstatistiken för dessa dagar vi läser om i aftonbladet.
 
Dubbfritt är i mina ögon bara marginellt bättre än sommardäck.

Köpte en bil i fjolhöstas med nya dubbfria däck på. Huuua så många spännande ögonblick jag har fått uppleva trots att jag kör försiktigt. Nää dubbat ska det va!
 
S
dubbfritt funkar kanske i snöslask.

odubbat funkar inte här uppe.
 
Jag klurar på att kvalite på däcken kanske spelar större roll och kan många gånger vara mycket mer avgörande än dubbat odubbat debatten.Det skulle vara intressant(men förmodligen praktiskt ogenomförbart) att förbjuda alla däck som inte lever upp till vissa kvalitetsmått typ snett under testvinnare av vinterdäck i de det stora däcktestet som genomförs varje år på vinterdäck + att om däcken är mer än typ 3 år gamla vid besiktning så blir det körförbud tills nya sitter på bilen.

När jag körde tjänstebil så hade jag dubbade Nordfrost (testvinnare det året) Grymma däck! När jag nu senast fick stå för kostnaden själv pga. byte till egen bil + att jag skulle köra betydligt mindre så valde jag på en däckfirmas inrådan Kumo(tror jag det var iaf). "I princip lika bra som "premiumvinterdäcken" enligt däckbytergubben.

Jag tycker inte det! Jag upplever mina nuvarande dubbade vinterdäck så otroligt mycket sämre än de som satt på tjänstebilen. inte lika bra grepp, ostabilare vid moddigt väglag osv. helt enkelt en klass sämre men inte så stor prisskillnad med "bäst i klassen". Det skulle inte förvåna mig om odubbade testvinnare totalt sett skulle vara mycket bättre än de dubbade jag har nu. Skillnaden är i så fall upp till mig som förare att hantera.

Jag tror iaf att många olyckor skulle kunna förhindras med högre krav på kvalitet och färska däck.
 
Så länge det inte är hårt packad snö, is eller blixthalka, är det inte så stor skillnad på dubbat och odubbat. Men när det är hårt packad snö, is, eller blixthalka, är det så stor skillnad att det borde vara förbjudet med allt annat än dubbdäck, and that's a fact.

Att luftpartiklar gör att några hundra personer per år dör 3 månader tidigare än vad dom skulle ha gjort om vi haft ren luft, lär vara visat. Men vad inte visat är att det är dubbdäck som orsakar dessa partiklar, fakta talar för motsatsen, ty, dubbdäck orsakar partiklar som är större än de som orsakar luftvägsproblemen. Vad många verkar ha glömt är att dubbdäck räddar liv, en beräkning för en jämförelse med dessa påståenden om att dubbdäck dödar visade att i jämförelse med dessa äldre människor som dör en 3 månader för tidig död, och som totalt om jag minns siffrorna blir ca 100 levnadsår som går förlorade för människor som i princip redan ligger på dödsbädden, så skulle ett totalförbud av dubbdäck orsaka 3000 förlorade levnadsår, och då pratar vi allt från barn, ungdomar och vuxna till gamla. Då är dessutom alla allvarligt skadade inte medräknade, såsom folk som får livslånga kroniska problem från whiplashskador etc.

Att påstå att dubbdäck borde förbjudas för att dom är farliga är så okunnigt att det borde bli lika förbjudet som att förneka förintelsen är i vissa länder.
 
Mattias_Maria skrev:
Jag klurar på att kvalite på däcken kanske spelar större roll och kan många gånger vara mycket mer avgörande än dubbat odubbat debatten.
Det ligger en hel del i det också, men jag hoppas att det i alla fall blivit bättre än när jag för många år sedan var med på ett däcktest där ett japanskt vinterdäck visade sig betydligt sämre än ett svensktillverkat sommardäck på vinterväglag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.