Håller på med ett gymnasium arbete i en villa som ska ha två separata dimmer en till två lampor på väggen och en till en lampa i taket. Samt ska de kunna brytas och tändas med en brytare på övervåningen (dubbel trapp) Hur ska det vara kopplat? Lyckas inte hitta någonstans hur de ska vara kopplat

HUr ska det vara med dimringen, en tryckknappsdimmer enligt vad jag tänker

Schematisk bild av elinstallation, tre väggströmbrytare, elektriska ledningar, symboler för kopplingar, teknisk ritning.
Dubbeltrappen på övervåningen, och 2 trappdimmer på nedervåningen

Såg nu att det är även ett vägguttag under brytaren på övervåningen, vart ska jag ta fasen ifrån till det? Jord och Nolla är redan draget dit men ingen fas :/

Man brukar ta fasen från brytaren ovanför, men där brukar man ta alla trådar ifrån för övrigt. Var kommer jord och nollan ifrån?

Oscarel Oscarel skrev:
Såg nu att det är även ett vägguttag under brytaren på övervåningen, vart ska jag ta fasen ifrån till det? Jord och Nolla är redan draget dit men ingen fas :/
Har du ingen lärare som kan visa dig och förklara lite? :rolleyes:

G GoGetLost skrev:
Har du ingen lärare som kan visa dig och förklara lite? :rolleyes:
Har lov och är ungefär 30 mil bort

O Oliver Eriksson skrev:
Man brukar ta fasen från brytaren ovanför, men där brukar man ta alla trådar ifrån för övrigt. Var kommer jord och nollan ifrån?
Dom går rakt ner till vu ifrån kopplingsdosa över dubbeltrappen.

J jonaserik skrev:
HUr ska det vara med dimringen, en tryckknappsdimmer enligt vad jag tänker
Två vriddimmer på nedervåningen och en dubbeltrapp utan dimmerfunktion på övervåningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.