4 052 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Dubbelriktat CAT-6 Kabel
Sida 1 av 2
WLAN med bra/hög prestanda för att match t.ex en 100 Mbit fiber som idag inte är en ovanlighet är en i förhållande ganska dyra. Köpa vettiga accesspunkter och tillhörande nätverkskort för att serva stationära datorer och andra lösningar som NAS/PS3 och olika spelare kan bli ganska kostsamt. Att "streama" HD-upplöst material över WLAN kan också vara problematiskt. Ställ detta i förhållande till en ganska låg kostnad för TP-kabel.John J skrev:
Det beror nog på hur nätet ser ut och hur användande är. I vår familj strömmar vi väldigt mycket film, foto, data från servrar till flera spelare och datorer ... och då är WLAN värdelöst.
Jag har bara WLAN till bärbara saker och trådat till allt annat ... som ändå behöver matning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 814 inlägg
Inte om man vill köra gigabitnätverk, då behövs alla 4 par i kabeln.Matss skrev:
För några år sedan tänkte jag precis så "vem behöver mer än 100mbit hemma" (men jag drog ändå "fullkopplade uttag", tur var väl det...). Nu kör jag gigabit själv och dagligen så skickar jag filer över 1gb mellan datorer.
Även om man kan köra två uttag på 4 par kabel, så är det inte speciellt framtidssäkert. Ska man upp i mer än 100mbit/s så vill man ha alla 4 par till varje uttag och det är inte så många år kvar tills vi kommer att ha 10Gbit/s över koppar hemma.
Dessutom är det, som redan påpekats, bra att ha extra kabel till att köra telefon, 1-wire eller vad man nu vill ha i den kabel man har "över".
Dessutom är det, som redan påpekats, bra att ha extra kabel till att köra telefon, 1-wire eller vad man nu vill ha i den kabel man har "över".
Medlem
· Västerbottens län
· 17 925 inlägg
Telefon kör man över samma kabel som ethernet (då "bara" 100 Mbit) Telefon ligger på par 1 medan 100Mbit ethernet använder 2 o 3. 4 paret används inte.
Protte
Protte
Tja, när du behöver flytta 10 TB från en gammal filserver till en ny så uppskattar man sitt gigabitnät. Likaså när man kopierar filer kors och tvärs medan man tittar på film. Osv.
Sedan har man hela säkerhetsaspekten. Ett WLAN kan alltid potentiellt hackas (speciellt numera när både WEP och WPA är knäckta), men en kabel kräver fysisk tillgång till nätet.
Kabel är också mycket, mycket lättare att felsöka.
Samma här. En bärbar dator när jag sitter utomhus, en Sony PSP, en iPhone. Det är allt. Allt annat sitter på riktigt nät.
Personligen gör jag det enklare för mig själv och drar en kabel till varje ställe, sedan grenar jag ut den med en 8-portars switch för skrivare, datorer, mediaspelare och annat plock som jag kan vilja koppla in där. Mindre kablar, färre saker som krånglar.