Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill bara ha bekräftat att det är rätt innan jag kopplar vidare.(som på bilden)
Detta är kabeln + koppling i garaget, kommer från husetsproppskåp där det bara är PEN + 3 faser.
Kabeln är 5x6 men tänkte inte använda den blåa, använder gul/grön som PEN från husets skåp.
fråga 2.
Har 2poliga strömbrytare till lysrörsarmaturena i garaget, hade först tänkt bryta både 0 och fas. Men det hade vart enklare att bara bryta fasen. Spelar det nån roll ?
Kör på 5 ledare från huset till garaget. Dumt att köra 4 ledare när du ändå bara kan köra 5 ledarsystem efter elcentralen i garaget ändå. Bara lägg de under samma plint i huset/fasadmätarskåpet eller där du kopplar in dig.
2 polig brytare eller ej. Man bryter alltid Fasen/tändtråden. Nollan är överkurs i många fall att bryta.
2 polig brytare eller ej. Man bryter alltid Fasen/tändtråden. Nollan är överkurs i många fall att bryta.
Som fullmoon skriver så bygg ett TN-S 5 ledarsystem till garaget. Det är inte tillåtet enligt dom nya reglerna att bygga ett 4 ledarsystem med en PEN ledare under 10 mm2. Det finns mängder av befintliga 4 ledar system i drift som har PEN ledare på 6 mm2 ibland tunnare i svenska bostäder.
Tänk på att övergångspunkten mellan 4 ledar och 5 ledarsystemet är en elanläggnings viktigaste punkter säkerhetsmässigt. Den punkten måste förbindas med stor omsorg och med riktiga anslutnlngsklämmor/ plintar.
Då utgår förbindelsen mellan jordfelsbrytaren och skyddsjordsskenan. Istället ansluts inkommande nolla (blå) till jordfelsbrytaren.
Tänk på att övergångspunkten mellan 4 ledar och 5 ledarsystemet är en elanläggnings viktigaste punkter säkerhetsmässigt. Den punkten måste förbindas med stor omsorg och med riktiga anslutnlngsklämmor/ plintar.
Då utgår förbindelsen mellan jordfelsbrytaren och skyddsjordsskenan. Istället ansluts inkommande nolla (blå) till jordfelsbrytaren.
Nä nu hänger jag inte med.....
Det finns ju bara 3 faser + PEN i skåpet som jag drar kabeln från till garagets elcentral där jag har jfb som delar PEN till PE+N ?
Gammalt skåp på huset..För det är väl ingen mening att separera jordskenan o nollskenan i gamla skåpet när 0-skenan ändå inte leder nånstans? inkommande "från gatan" till hustet skåp är ju fortfarande bara PEN.
Det finns ju bara 3 faser + PEN i skåpet som jag drar kabeln från till garagets elcentral där jag har jfb som delar PEN till PE+N ?
Gammalt skåp på huset..För det är väl ingen mening att separera jordskenan o nollskenan i gamla skåpet när 0-skenan ändå inte leder nånstans? inkommande "från gatan" till hustet skåp är ju fortfarande bara PEN.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Det behövs ingen JFB för att dela upp PEN till PE och N. Du kan helt enkelt ansluta både PE och N för din kabel mot samma PEN-plint i matande central. Du får då en övergång från TN-C till TN-S i den punkt där kabeln lämnar plinten!
Se bilder t.ex här:
http://www.elektriskanamnden.nu/information/faktablad_2/anslutning-av-utgaende-pen-ledare
Se bilder t.ex här:
http://www.elektriskanamnden.nu/information/faktablad_2/anslutning-av-utgaende-pen-ledare
Då det är en central med separata PE och N-skenor och inte en mätartavla antar jag att man lämpligast kopplar utgående PE och N på PE-skenan enligt alternativ 3a, och inte på PE resp. N-skenan enligt alternativ 2 - för att det skall bli rätt om/när man senare utrustar matande central med JFB?
Tackar, nu klarnade det hoppas jag.... som 3a i länken då ?
Så på min bild ska "PEN-kabeln" bytas mot separat jord till jord och 0 till 0 i garagets central och jag sätter både 0 och jord kabel på den gemensamma 0/jordplinten i det gamla skåpet alltså.
Så på min bild ska "PEN-kabeln" bytas mot separat jord till jord och 0 till 0 i garagets central och jag sätter både 0 och jord kabel på den gemensamma 0/jordplinten i det gamla skåpet alltså.
Nu tar vi det från början.
Din elservis från gatan är säkert bara 3x6+6 ändå. Dvs Pen ledare, 4 ledar system. Dock i din elcentral i huset så delas PEN upp till PE och N. Men din kabel till garaget som du säger är en 5x6 är ju PE och N dvs 5 ledar system.
Men där du drar din kabel till garaget måste du ju koppla in antagligen i fasadmätarskåp eller i din elcentral/före. Och då kan man ändå dela upp så att du ha 5 ledar system från huset ut till garaget hela vägen.
Det är ändå det enda lagliga du kan göra om det inte är tex 5x10mm du har.
Din elservis från gatan är säkert bara 3x6+6 ändå. Dvs Pen ledare, 4 ledar system. Dock i din elcentral i huset så delas PEN upp till PE och N. Men din kabel till garaget som du säger är en 5x6 är ju PE och N dvs 5 ledar system.
Men där du drar din kabel till garaget måste du ju koppla in antagligen i fasadmätarskåp eller i din elcentral/före. Och då kan man ändå dela upp så att du ha 5 ledar system från huset ut till garaget hela vägen.
Det är ändå det enda lagliga du kan göra om det inte är tex 5x10mm du har.
Ja, enligt "3a" i den gamla centralen.nova383 skrev:
I garaget ska kabelns nolla endast gå till "N" på garagets JFB (ovansidan enligt din ritning). Nollskenan ansluts på andra sidan JFB (exakt som på din ritning). Jordskenan i garaget ska inte ha någon anslutning alls till JFB.
Ett par kontrollfrågor
Ligger garaget i anslutning till huset?
Är huvudsäkringarna max 25 a ?
Att jag kollar beror på att kabeln kan behöva ha en extra avsäkring i matande ända om inte ovanstående är uppfyllt.
Ligger garaget i anslutning till huset?
Är huvudsäkringarna max 25 a ?
Att jag kollar beror på att kabeln kan behöva ha en extra avsäkring i matande ända om inte ovanstående är uppfyllt.