1 924 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Dubbelisolera FK med krympslang?
Sida 1 av 2
Hej!
Överhörde en diskussion på jobbet där de inte var överens huruvida man får dubbelisolera FK med krympslang. Scenariot i fråga rörde naken FK som kom ut ur väggen i ett badrum och var sedan naken i 5cm innan den kopplades in i en spegel med inbyggd LED-belysning.
Någon som har bra koll på vad som faktiskt gäller? Och hur det brukar lösas om krympslang inte får användas? Vill minnas att en del tar höljet från skalade kablar, men är det verkligen godkänt eller är det bara "sunt förnuft" att det duger ändå?
Överhörde en diskussion på jobbet där de inte var överens huruvida man får dubbelisolera FK med krympslang. Scenariot i fråga rörde naken FK som kom ut ur väggen i ett badrum och var sedan naken i 5cm innan den kopplades in i en spegel med inbyggd LED-belysning.
Någon som har bra koll på vad som faktiskt gäller? Och hur det brukar lösas om krympslang inte får användas? Vill minnas att en del tar höljet från skalade kablar, men är det verkligen godkänt eller är det bara "sunt förnuft" att det duger ändå?
Som jonaserik skriver. Fast jag har alltid en rulle isolerslang i bilen för såna tillfällen.
https://www.elektroskandia.se/s?s=nipolan&artnr=0752740
https://www.elektroskandia.se/s?s=nipolan&artnr=0752740
Jag använder exakt samma slang som mussli ovan. Väldigt användbar för dessa situationer.
Krympslang borde fungera lika bra eller kanske några lager eltejp.
Problemet brukar vara att det framgår inte i instruktionerna till produkterna vad som är godkänd isolering för bas/felskydd.
Antar att den informationen finns i någon standard jag ej har tillgång till. Gissningsvis ska isoleringen ha en viss tjocklek och klara av driftspänningen?
Krympslang borde fungera lika bra eller kanske några lager eltejp.
Problemet brukar vara att det framgår inte i instruktionerna till produkterna vad som är godkänd isolering för bas/felskydd.
Antar att den informationen finns i någon standard jag ej har tillgång till. Gissningsvis ska isoleringen ha en viss tjocklek och klara av driftspänningen?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag åker också omkring med en rulle av sådan isolerslang, ev är det 8mm jag har.
https://www.elektroskandia.se/s?s=isolerslang &artnr=0752735
Men det är ju typ samma.
Själv tycker jag det ligger aningen på gråskalan, men det är en pragmatisk lösning.
Jag använder denna slang till alla möjliga ställen där jag vill förstärka elektrisk isolation eller mekaniskt skydd. T.ex kan jag trä över någon lågspänningskabel där den måste passera tråkiga ställen, kanske i en säkringscentral t.ex.
Jag vill minnas att Hellerman Tytons slang har en isolation som klarar 3000V, så en del bidrar den ju med.
https://www.elektroskandia.se/s?s=isolerslang &artnr=0752735
Men det är ju typ samma.
Själv tycker jag det ligger aningen på gråskalan, men det är en pragmatisk lösning.
Jag använder denna slang till alla möjliga ställen där jag vill förstärka elektrisk isolation eller mekaniskt skydd. T.ex kan jag trä över någon lågspänningskabel där den måste passera tråkiga ställen, kanske i en säkringscentral t.ex.
Jag vill minnas att Hellerman Tytons slang har en isolation som klarar 3000V, så en del bidrar den ju med.
Tack för alla inspel, det låter som att ni är flera som kör ungefär samma variant i alla fall. Kul att höra hur det brukar göras när det är lite speciella situationer.
Jag har kört med kabelavskal ibland, och det kan ju även hända någon gång nuförtiden också.
Men det är dåligt med kablar idag som går att skala av så det funkar, de är annorlunda uppbyggda idag.
Ibland grejar jag lite med gammal kabel, så det har hänt att jag sparat undan några dm av sånt äldre kabelavskal för ev framtida bruk.
Men det är dåligt med kablar idag som går att skala av så det funkar, de är annorlunda uppbyggda idag.
Ibland grejar jag lite med gammal kabel, så det har hänt att jag sparat undan några dm av sånt äldre kabelavskal för ev framtida bruk.
Att använda krympslang innebär ju även ett moment där man måste värma och även det tar lite tid och medför en viss risk, så kabelskal/isolerslang är att föredra. Krympslang har väl inga fördelar vad jag kan se.
Produkter som diskuteras: "kabelskal"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 411 inlägg
Jag har uppfattat att strikt formelt är det inte OK att "dubbelisoloera" med slang, eller hölje från mantlad kabel. Även om detta är rätt vanligt.
Det finns ett gammalt inlägg här någonstans från en av elektrikerna som är här på forumet ibland. Han hade åkt på anmärkning vid en slutbesiktning. Han hade använt hölje från en EKLK eller liknande och trätt på FK de ca 10 cm som var mellan en bänkarmatur i köket och utsläppet ur väggen.
Bes. mannen hade begärt att få se provningsprotokoll och CE märkningsbevis för denna "nyuppfunna" kabeltyp.
Strikt formellt tror jag att bes, mannen hade rätt.
Det finns ett gammalt inlägg här någonstans från en av elektrikerna som är här på forumet ibland. Han hade åkt på anmärkning vid en slutbesiktning. Han hade använt hölje från en EKLK eller liknande och trätt på FK de ca 10 cm som var mellan en bänkarmatur i köket och utsläppet ur väggen.
Bes. mannen hade begärt att få se provningsprotokoll och CE märkningsbevis för denna "nyuppfunna" kabeltyp.
Då får man väl fråga varför han kallar den där "apparaten" kabel ...H hempularen skrev:Jag har uppfattat att strikt formelt är det inte OK att "dubbelisoloera" med slang, eller hölje från mantlad kabel. Även om detta är rätt vanligt.
Att sätta på en bit EKLK som har en metallmantel som extra isolering kanske inte är bra, men en bit skal från EKK är inget fel. Det är något med eget tyckande av en besiktningsman att få till det med något om CE-märkning som sägs med någon nyuppfinning av kabeltyp. Hen måste ju skriva något som ska stärka sitt påstående. Det med att trä på extra vid utgång till armaturer för att inte ha FK hängande fritt har gjorts i urminnes tider och har inte hört att det är förbjudet enlig något regelverk. Så det med strikt formellt som du säger finns nog inget att anföra för.H hempularen skrev:Jag har uppfattat att strikt formelt är det inte OK att "dubbelisoloera" med slang, eller hölje från mantlad kabel. Även om detta är rätt vanligt.
Att besiktingsmän får för sig nått behöver inte betyda att de har rätt. Men som entrepenör blir man ju tvungen att åtgärda. Som exempel som hade vi en som fick för sig att kablar inte fick läggas ovanpå varandra. Lite svårt att få till då det va klenkoax för telesystem ca 200st. Stegen skulle blivit orimligt bred och vad skulle faran vara att de låg i på varandra? Det är så man bygger och beställaren ville ha det på detta vis.
Han gnällde även på att den dubbelissolerade batterikabeln som beställaren tydligt sagt skulle användas skulle lägga i ett extra rör då han inte "tyckte" att kabeln va dubbelissolerad 2 tydliga skikt isolering.
Båda dessa saker skrev han upp som entrepenörs åtgärd och inte beställare.
Han gnällde även på att den dubbelissolerade batterikabeln som beställaren tydligt sagt skulle användas skulle lägga i ett extra rör då han inte "tyckte" att kabeln va dubbelissolerad 2 tydliga skikt isolering.
Råkar man på en besiktningsman som är övernitisk och har fel i sina påståenden kan man ta in en utomstående för att göra en ÖVERBESIKTNING. Det är ovanligt men det händer, besiktningsmän och elkonsulter har oftast inga större kunskaper än dom som finns i en elfirma, undantagna en del småskuttare men inte alla.
Vanligen sitter elektriker, konsulter och del av företagsledning på samma "fortbildningskurser"
Vanligen sitter elektriker, konsulter och del av företagsledning på samma "fortbildningskurser"
Tydligen ett större jobb och vid besiktning ska en representant för beställaren följa med och ha mandat att säga vad som beställaren beställt och det ska en besiktningsman inte slå ner på.snuttjulle skrev:Att besiktingsmän får för sig nått behöver inte betyda att de har rätt. Men som entrepenör blir man ju tvungen att åtgärda. Som exempel som hade vi en som fick för sig att kablar inte fick läggas ovanpå varandra. Lite svårt att få till då det va klenkoax för telesystem ca 200st. Stegen skulle blivit orimligt bred och vad skulle faran vara att de låg i på varandra? Det är så man bygger och beställaren ville ha det på detta vis.
Undrar hur många och breda stegar som skulle ha blivit på ett kondenskraftverk, med kanske 1000 styrkablar som lades i lager ca 10 st efter datorinstruktion för att falla rätt på nästa stege. Dom najades med ledare från EKKX och vid färdig installation skulle dom bort. Mycket jobb var det, då inga kors blev och attans vad snyggt.
Jepp större jobb och beställaren va med men det hjälpte inte. Envis besiktningsman.J jonaserik skrev:Tydligen ett större jobb och vid besiktning ska en representant för beställaren följa med och ha mandat att säga vad som beställaren beställt och det ska en besiktningsman inte slå ner på.
Undrar hur många och breda stegar som skulle ha blivit på ett kondenskraftverk, med kanske 1000 styrkablar som lades i lager ca 10 st efter datorinstruktion för att falla rätt på nästa stege. Dom najades med ledare från EKKX och vid färdig installation skulle dom bort. Mycket jobb var det, då inga kors blev och attans vad snyggt.