Vad är det för rekommendationer på skivor mellan radhus? Det är väl en sk brandvägg, sitter för närvarande dubbelgips, har tagit bort ena lagret gips, men behöver man även ta bort andra lagret? Har tänkt sätta våtrumsskivor från Cheapy eller Beijer, räcker det då med en skiva våtrumsgips mot grannen eller krävs det dubbla lager?

Vet inte vad som gäller i hus.

Vi har haft en besiktning av vår lackeringsavdelning på arbetsplatsen.
Vi har dubbelgips - stenullsisolering - dubbelgips i innerväggarna.
Detta medför att detta är en brandcell.
Enkelgips hade räckt enligt besiktingsföretaget.

Nu vet jag som sagt inte vad som gäller för bostadshus.

Däremot kanske det är dumt att tumma på brandsäkerheten, förhoppningsvis
kommer den aldrig att sättas på prov men det kan ju ändå vara bra att få ca 30min
extra i tid. (ca 30min/gips skiva).
Det handlar ju egentligen bara om ett par centimetrar.

H
När vi byggde till var vi tvugna att ha dubbelgips mot grannen i radhuset.

Grundregeln för en EI-60-vägg är normalt en träregelvägg med minst 120 mm mineralullsisolering (obrännbar isolering) klädd på båda sidorna med minst 26 mm skivmaterial (läs 2xgips).

Så normalt så måste du ha dubbla gispskivor på båda sidorna väggen.

Och det du undrar är ju om du då måste byta ut båda de kartongbeklädda gipsskivorna till dubbla våtrumsskivor... ;)

Mitt svar måste nog bli att du tyvärr måste göra detta då allting tillhör konstruktionen av våtrummet... :surprised:

C
norrbottenstorpet skrev:
Grundregeln för en EI-60-vägg är normalt en träregelvägg med minst 120 mm mineralullsisolering (obrännbar isolering) klädd på båda sidorna med minst 26 mm skivmaterial (läs 2xgips).

Så normalt så måste du ha dubbla gispskivor på båda sidorna väggen.
Fundering: Om inte isoleringen är obrännbar, utan har brandklass "B-s2,d0" då, hur tjockt måste man ha då? Nu ska jag iofs bara klara EI30, men ändå.

Paul-Staffanstorp skrev:
Och det du undrar är ju om du då måste byta ut båda de kartongbeklädda gipsskivorna till dubbla våtrumsskivor... ;)

Mitt svar måste nog bli att du tyvärr måste göra detta då allting tillhör konstruktionen av våtrummet... :surprised:
Tackar för svaret! Har hört detta svar med, men bra att fått det bekräftat av fler. Blir till att köpa dubbla dyra plattor på den väggen :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.