Hög tid för lite bilder!

1_utstakning.JPG

Utstakning av bygget, lite träd och buskar i vägen som vi gärna vill försökat att rädda!

1_2_tr%C3%A4dflytt.JPG
2010:04:12
Äppleträdet på väg ner i sin nya grop :
Totalt grävde vi upp ett hagtornsträd, en trollhassel och ett äppleträd. Hagtornen var störst, ca 5 m hög. Den lilla 1.5 ton maskinen gick på knäna och jag fick använda schaktbladet som stöd för att inte tippa över, men vi tog så stor rotklump vi kunde. Så här långt ser de ganska ok ut, men hagtornen har inte riktigt kommit igång och ser lite brun ut i bladens kanter. Antar att man inte skall rope hej förrän nästa säsong men jag hoppas det går bra!

2_kulvert.JPG

"Byggstart" 2010:04:24
30 m kulvertslang mellan pannrum/tvättsuga och garaget. Två pipig 110 mm, in genom ett hål i grunden och så klart under elkabel och grannens telefonledning. Den var ett AS att få fram. Tillslut fick vi dra med grävaren frö att få igenom den, men det gick! Nedläggningen så ut så här, ca 60-80 cm djup. Dränering i botten, naturgrus på det, en PEM 20 för kallvatten, en PEX 20 för ev varmvatten, kulvertslangen, 3 elskyddslangar (en för matning och två för framtida behov) och sist cellplast och återfyllnad.

3_gr%C3%A4v.JPG

2010-05-11
Markarbetet har börjat på riktigt. 15 timmar grävmaskin tid för garage, uppfart och markavloppsledning. Då hade jag själv grävt fram dagvattenledning och gjort kopplingar i förväg.

4_markduk.JPG

2010-05-13
Markdukat och klart, dränrör anpassade. Hade en dag imellan dessa två bilder. Slet som en idiot med att handgräva för rätt fall på markrör och dränering och koppla ihop uppfartensrör med resten så att det bara skulle vara att putta igen när grävkillen kom tillbaka. Denna dag regnade det såklart !

2010-05-16
5_stenflis.JPG

Stenflis (5-8) har lagts ut på den makadambädd (16-22) som markkillarna lämnade. Den blev lite ojämn så jag fick skotta en hel del för att inte behöva lägga på allt för mycket stenflis på de ställen som var låga. Jag fick låna både padda och laser några dagar extra så jag och brorsan slet ordentligt för att få detta moment klart. Jag hade som tur var två rör hemma som jag kunde knacka ner, väga in med lasern och sedan med hjälpa av rätskiva dra ut en jämn ytan stenflis. Försökte först utan och det blev inte i närheten så bra som detta! Gjorde "ramen" ca 30 cm utanför kantelementen och 70 cm innanför så att första cellplasten skulle ligga plant. Packade om med paddan en gång och drog av ytan med mera stenflis en gång till. Efter att kantelementen ställts ut mätta jag diffen i höjdled till 0,5 cm runt om hela formen. totalt ca 100 ton grus gick åt.

2010-06-08
6_f%C3%A4rdigform.JPGFormen är nu helt klart och jag fick sätta stötter för att dra ut formen på vissa ställen, motfyllningen hade pressat in elementen och det var INTE kul att behöva skotta bort gruset igen! För er som inte läst om det fatala misstaget tidigare så är tippset att håll vinkelsipen borta när det finns golvvärmerör i närheten! Här syns även bottnarna till de omtvistade ursparningarna i plattan :)

2010-06-09
7_betong.JPG
Efter några dagars regnande och en allmänt taskig väderprognos bestämde vi oss för att chansa och gå igång med gjutningen. Två "betongare" var med och gjorde ett kanonjobb! Så glad att jag inte försökte mig på detta själv. 12m^3 betong gick åt.

8_slipning_platta.JPGVi var 3 som hade fullt upp från 06.30 till 13, sedan återstod 3 omgångar skurning och sedan stålslipning. Ytan är slät som en barnrumpa! Observera att klacken för syllen blev färdig i samma moment. Även fast gjutaren inte uppsakttade formen runt kanten samt jobbet att förhand fylla upp klacken och skura denna, så blev altt färdigt samma dag! Samt att cellplast isolering på både in och utsida klack går hela vägen upp och tar bort köldbryggor vilket bör vara bra vid golvvärme!

Några kärror grus kvar, sedan är det mesta av uppfarten återställd, allt skräp är kört till tippen och imorgon kommer materialet till stomme och tak! Fram till nu har jag jobbat på kvällar och när barnen sover på dan (är föräldraledig) men nu har frugan semester så nu skall det blir riktigt kul att dra igång med snickrandet! Äntligen skall den nya spikpickan få jobba!
 
Redigerat av moderator:
Kul med bilder, fortsätt så, och lycka till med det fortsatta byggandet. :)
 
Håller med Fredrik, bilder ÄR kul, och man har ju själv plöjt igenom några garagebloggar:)

Nu har jag fått hem virket till stommen och jag behöver dubbelkolla med er på forumet om min tolkning av hörnens uppbyggnad verkar vara ok, eller om något annat sätt är att föredra.

Väggarna byggs liggande på plattan i sektioner i ca 4 m längder, lyfts upp på klacken och expanderspikas genom syllen.
9_h%C3%B6rn.jpg

Behöver man även dra ihop syllen på något vis eller räcker detta?

/Fredrik
 
Redigerat av moderator:
Jag skippade den 'nedre vänstra' (den som den långa spiken går ner i) i mina väggar.
Satte dit en regelbit 45x145x145 (liggande) på cc60 i hörnen istället.

Vad som är att föredra vet jag inte. :)
Blir ju lite mer isolering om du hoppar den vänstra regeln, dock blir utegipsen bara spikat på cc60 i hörnen.
 
första två väggarna nu stomresta, 1 per dag. Fick även leverans av takstolar idag vilket var bra, lite oroad att de skulle bli sena. Man slutar ju aldrig förvånas av transportbolagen dock. Jag ringde för att kolla NÄR de skulle komma, och han svarar glatt att de kommer i eftermiddag! Tur man var hemma annars hade de definitivt inte hamnat där jag ville ha dem. Nu återstår att lura ut om vi klarar att få upp dem med hjälpa av "handkranen" och lite handkraft, eller om vi måste ha en kranbil, de väger runt 100 kg styck. Imorgon blir det till att hämta fönster och förhoppningsvis resa ytterligare en vägg.
 
Kanske kan gå att lyfta/baxa upp dom om du har hjälp av en 2-3personer.
Lägg upp som V över hammarbanden, och vänd sedan runt dom på plats.
Tappa dom inte, och ramla inte ner från stegar eller väggblock :)

Ska villigt erkänna att när mina ställdes på plats så användes en hjullastare med förlängare samt ett nytillverkat lyftdon.
Dock var inte främre väggen på plats då, så han kunde köra hela vägen in. :)
 
Har snackat med en kille med "krantraktor" eller vad det kan tänkas heta, lyfter 15 m. Förhoppningsvis hjälper han mig på måndag eller tisdag kväll om vi hunnit klart. Tänkte sätta ut en plåtvinkel på varje sida om takstoen i förväg så det bara är att dra fast efterhand som han lyfter upp.

Ytterligare en vägg blev klar idag och nu återstår "bara" väggen med portarna. Sedan skall det väl bonkas och riktas lite till innan vi lägger på hammarbandet. Måste säga att spikpistolen gör ett sjukt bra jobb!
 
sweFredrik skrev:
Tänkte sätta ut en plåtvinkel på varje sida om takstoen i förväg så det bara är att dra fast efterhand som han lyfter upp.
Helt rätt tänkt, snabbar på utställningen av takstolarna en hel del. :)
 
Lite nya bilder:
2010-06-22
11_takstol_typ_2.jpg
Takstolarna kommer in över trädtopparna. En inte allt för glad smålänning vid spakarna (fick lite stökiga instruktioner vid vägbeskrivningen, och fick backa sitt 24 m ekipage genom en korsning :) ) Tillslut så var alla 9 nere på backen, och jag är mycket nöjd med att inte ha gett mig på att göra dessa själv. 11 800 landade fakturan på för 9 takstolar inkl frakt och moms!

2010-06-23
10_sektion_3.jpg
Farsan håller på att pumpa upp den tredje väggsektionen med kranen. Otroligt smidigt då väggen mycket lätt att justera in på bara två man. En motorlyftkran från Harald Nybort, eller liknande, med förlängdningsprofiler används.

Nu är det 3 m vägg kvar över portarna och sedan dags för hammarband, förhoppningsvis klart under måndagen!
 
Redigerat av moderator:
Hmm, ja så kan man ju också göra. Bra idé, den ska jag spara tills det blir garage, har själv funderat över hur man ska orka vicka upp långa väggar!
 
Man kan ju göra dom i sektioner och skarva ihop dom på plats, reglarna är ju sällan längre än 5.4m. :)
 
Vi har gjort lite olika på varje sektion. de första körde vi en full regellängd, 4.8 m, och skarvade när de väl var uppe. Den sista gjorde vi färdigt mått på 7.8 m och lyfte upp. Vi fick staga med extra reglar och tvingar över skravplåtarna, men det gick hur bra som helst! Jag var själv skeptisk till att använda kranen först, tyckte vi kunde lyfta då det inte väger så grymt mycket. Men på detta sätt blev det otroligt smidigt att rätta till syllpappen då den gärna vill kana iväg när man riktar upp väggen.
 
Jag ser att du har grön (?) slang i plattan för golvvärmen? Vad är det för sort och varför valde du den?
 
Ja du säg det. Det var vad som kom med från Grundmäklarna i leveransen. Från början hänvisade de alla värme frågor till Thermotec som var deras leverantör, sedan blev prylarna levererade från Warmia i Finland. Själva slangen är tillverkad i tyskland, och jag tror nog inte att det är någon större skillnad mot någon annan leverantör. Nu ligger den där den ligger :) I övrigt så fick jagf med ett tydligt läggningsschema och gott om material. Då jag hade sönder en slinga så är jag glad att de skickade med 100 m extra. Priset var offererat sedan långt tidigare så jag tror faktiskt inte jag betalde extra för dessa meter, eller så lägger de alltid på ordentligt med extra slang.
 
2010-06-29
12_takstolar.jpg
Idag kom kranen och lyfte på takstolarna. 2 timmar för 9 stycken. Imorgon blir det till att rikta upp och säkra med montageband i stommen och sen hoppas jag det är dags för att börja sätta råspont!
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.