Låter skumt, men kanske är fixat nu? Bilderna är länkade till en extern server, utan tumnaglar. Jag testade precis att kika igenom tråden genom telefonen och 3G nätet, och alla bilder är kvar även efter den laddat färdigt nu.

Har precis gått över hela taket och slagit ner alla skallar som inte var helt nere. Tror att problemet hänger ihop med för lågt (rekomenderade 8.3 bar) i pickan samt lite ovana att använda den. Men läcker det fortfarande så blir det väl till att blaska över alla skarvar med kallasfalt eller liknande. Några övriga hål i pappen finns inte. Som grädde på moset har nu min olja/pellets panna lagt av (hål på varmvattenberedaren inne i pannan. Har blivit till att koppla in en tillfällig varmvattenberedare och har lyckats få tag på en beggad Nibe City som skall in. Inte riktigt vad som fanns i planen nu :(
 
Har börjat sätta utegipset nu, Gyproc GU. Blev mycket snopen när jag skulle köpa bandade skruv till min nya Makita skruvautomat, och fick höra att gipsen skulle spikas upp med pappspik, drygt! :(

Gavelspetsarna och sidan med portar kvar. Skall bli intressant att se om det funkar att sätta spetsarna på egenhand klättrandes på stege !
 
Ja jag spikade också utegipset, på inrådan av bygghandlarn.

Lyckas du balansera upp bitarna för att sedan ställa på dom den undre skivan borde det kunna gå ;)
 
sweFredrik skrev:
Har börjat sätta utegipset nu, Gyproc GU. Blev mycket snopen när jag skulle köpa bandade skruv till min nya Makita skruvautomat, och fick höra att gipsen skulle spikas upp med pappspik, drygt! :(

Gavelspetsarna och sidan med portar kvar. Skall bli intressant att se om det funkar att sätta spetsarna på egenhand klättrandes på stege !
Klart att du kan skruva, bara den är galvad. Men det går lika fort att spika, med risken att slå fina hål i gipsen ibland.
 
FredrikR: Jag är nöjd med att jag i sista stund valde att flytta in hela stommen 1 cm runt om min klack på plattan, på så vis fick jag ett plant stöd att ställ upp skivorna på, hjälpte mycket! Blir väl som du säger samma princip på lager 2. Använde du Gyprocs H-stöd i plast för att täta skarvarna, eller satte du tejp? Jag har satt dessa liggande längs ena gaveln, kan tänka att det blir svårt att få ner skivorna i dessa då de var tjurigt att bara trä på plasten! På den andra gaveln som ligger på läsidan och där skivorna skarvas i nivå med kall-vinden, blir det nog bara tejp. Jag har satt vävtejp på alla vertikala skurna skarvar.

Bengtsson: jag fick höra att det måste vara skruv med platt skalle då, får inte vara försänkta. Några sådana Hasse de inte i bandat format. Men visst fasen blir det märken. Har inte dragit hammaren igenom, ännu, men väder räcker ju att spiken kommer lite snett för att skallen skall skära igenom "huden"!
 
FredrikR: Jag är nöjd med att jag i sista stund valde att flytta in hela stommen 1 cm runt om min klack på plattan, på så vis fick jag ett plant stöd att ställ upp skivorna på, hjälpte mycket! Blir väl som du säger samma princip på lager 2. Använde du Gyprocs H-stöd i plast för att täta skarvarna, eller satte du tejp? Jag har satt dessa liggande längs ena gaveln, kan tänka att det blir svårt att få ner skivorna i dessa då de var tjurigt att bara trä på plasten! På den andra gaveln som ligger på läsidan och där skivorna skarvas i nivå med kall-vinden, blir det nog bara tejp. Jag har satt vävtejp på alla vertikala skurna skarvar.

Bengtsson: jag fick höra att det måste vara skruv med platt skalle då, får inte vara försänkta. Några sådana Hasse de inte i bandat format. Men visst fasen blir det märken. Har inte dragit hammaren igenom, ännu, men väder räcker ju att spiken kommer lite snett för att skallen skall skära igenom "huden"!
 
sweFredrik skrev:
Bengtsson: jag fick höra att det måste vara skruv med platt skalle då, får inte vara försänkta. Några sådana Hasse de inte i bandat format. Men visst fasen blir det märken. Har inte dragit hammaren igenom, ännu, men väder räcker ju att spiken kommer lite snett för att skallen skall skära igenom "huden"!
Kör med vanlig gipsskruv, du kommer att få ihop konstruktionen rejält då du sätter spikreglar m.m.
Utegips är främst till för att kunna ha det väderskyddat inne under byggtiden innan man fått på panel eller vindskyddsväv. Så sätt dit den på det sätt du vill så att du känner dig trygg att skivorna inte lossnar tills du fått på resten.
 
Inte har man väl både utegips och vindväv, eller? :)
Utegips styvar upp stommen också, utan behov av snedsträvor/hålband.

sweFre
Jag skarvade gipsen med reglar bakom överallt och använde varken H-stöd eller tejp.
 
FredrikR skrev:
Inte har man väl både utegips och vindväv, eller? :)
Utegips styvar upp stommen också, utan behov av snedsträvor/hålband.
QUOTE]

Ofta lägger man en liggande 2"2 med 45 isolering utanpå gipsen och sedan vindskydd.
Att det stabilierar stommen kan vara korrekt, men man har ju något på insidan också (osb+gips) som gör samma sak.
 
Tror aldrig jag sett gipsen annat än ytterst.
Fördelen med utegipset är ju att det styvar upp stommen så pass att man kan göra klart taket utan att behöva snedsträvor, man vill ju gärna ha tätt innan man börjar med innerväggarna som i sin tur också styvar upp konstruktionen.
 
Om man inte får skruva utan ska spika. Kan anledningen vara att det tränger in mindre vatten i spikhålen jämfört med skruvhålen?
 
Redigerat:
Ja, så har jag förstått det. Efter lite efterforskning har Essve lanserat en ny skruv just för utomhusgips, med platt skalle. Den kallas essve aqua outdoor och skall finnas i bandat utförande också, jag kunde dock inte få tag i den tillräckligt fort. En försänkt skalle gör hål i den "väderbeständiga ytan". Nu återstår nog bara 500 spik så det får gå ändå :)
 
Nu är nästan all gips uppe, så klart så fattades en sketen skiva! Har passat på att göra en rejäl uppstädning idag när det varit dåligt väder så imorgon skall det köras till tippen med ett stort lass. Skönt att slippa se på allt skräp som man inte hunnit få undan. Imorgon kan det bli dags för en fotouppdatering också, om man nu blir klar!
 
2010-07-26
15_gipsad_utsida.jpg
Aningen körigt att få till dagens beting, men tillslut blev det klart! Otroligt gött att detta moment är färdigt för nu är jag nästan en månad före i planeringen. 1 sept börjar jag jobba igen och då var målet att ha garaget vädertätt. Resten nu blir bonus, och först ut är att få i dörren och portarna.
 
Redigerat av moderator:
Ser bra ut! Och känns bra va!!!! Kommer själv ihåg känslan.
Inga fönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.