Låter billigt, som sagt.
Armering 810:- ?
Grundblock, vad menas med det?

Betongen var billig, hur gammal är offerten? :)
Min grund som gjordes 2008 gick nog på en 85000:- ink golvvärme.
Då köptes materialet till bra priser gjorde allt jag kunde för hand plus att allt maskinarbete gjordes till 'kompispriser'. Betongen till 78m2 gick på ~17000:- om jag minns rätt.
 
ja, vad skall man säga. Jag tycker att jag har gämfört, läst och ringt för att få bästa pris. Men nog blir det kusligt dyrt. Markarbetet är endast uppskattat ännu och jag vet inte hur mycket fyllmaterial som kommer gå åt osv. Har nu fått offert från en bygghandel med Benders lösning inkl deras "armerade syllbalk" och det blev snäppet dyrare. Dessutom tillkommer det nobla priset av 7600 för 2 Purus brunnar med "oljespärr" och en vanlig.

Har fått in och jämfört offerter nu från 2 olika håll, med byggmax nätpriser. Resultatet är att ex panelvirket (norrlandsträ) inkl grundmålning blir snäppet billigare än byggmax. Jag är nöjd med det och det var värt besväret att göra en ordentlig materialspec. vald bygghandeln hamnar 2 km bort istället för 3.5 mil till Byggmax!

I övrigt så hyrde jag in en 1.5 ton grävare igen för få kulvertslang, el, vatten och avlopp i backen. Allt gick bra förutom att avloppet kom väl högt (ca 50-60cm). Nu är det väl snart dags att starta en byggblogg :)
 
Hur långt mellan portöppning och innervägg har ni eran högra port, om ni har dubbelgarage? Jag funderar på hur nära man kan trycka upp den bilplatsen utan att det blir onödigt trångt. Jag tror jag kan leva med att ingen går i eller ur på passagerar sidan.

Ihop med detta och min tillkrånglade innertakslösning, saxtakstolar ihop med vanliga, göra att jag måste dra isär två av takstolarna mer än cc 1200, kanke 1600, men det borde väl inte vara någon fara så länge jag puttar in en extra stående stötta under takstolen och har bärlina runt om, eller? Något jag missar?
 
Jag har lika långt på båda sidorna om portarna mot ytterväggarna.
Plattan är 7.20 minus 2x19cm (lecasten/väggtjocklek) så ca 6.80m invändigt.
Är inte portarna 2.4m om jag minns rätt, har 0.6m emellan portarna, så 6.80-4.80-0.6m=1.40/2 -> 0.7m på var sida. :)
 
sweFredrik skrev:
Hur långt mellan portöppning och innervägg har ni eran högra port, om ni har dubbelgarage? Jag funderar på hur nära man kan trycka upp den bilplatsen utan att det blir onödigt trångt. Jag tror jag kan leva med att ingen går i eller ur på passagerar sidan.

Ihop med detta och min tillkrånglade innertakslösning, saxtakstolar ihop med vanliga, göra att jag måste dra isär två av takstolarna mer än cc 1200, kanke 1600, men det borde väl inte vara någon fara så länge jag puttar in en extra stående stötta under takstolen och har bärlina runt om, eller? Något jag missar?
Du kan inte dra iväg från 1200 cc , stolarna är beräknade efter det. Det går inte bara peta in nån stötta här o där utan då kan hela takkonstruktionen vara i fara.

Ang avstånd invändigt så skulle jag rekomendera minst 1 meter på varje sida om bilen. om du har dubbelgarage alltså 2 meter i mitten mellan bilarna , du måste tänka på lackskador...O tänk då på att då kan du bara förvara bilen där.....om du ska meka o jobba med en bil i ett sånt litet utrymme blir du bara förbannad.
Men det beror på vad man ska ha sitt garage till...en del har det ju som förråd o bilen står ute.
 
ok, du har en poäng imported! Jag tror i och för sig att det viktigaste är att stödja lasterna neråt, och att den ökade last som blir mellan dessa två fack är rätt så försumbar, men som du säger, varför chansa. Jag skall ta ett snack med takstolsfirman också.

bilplats 2 samt ytan till vänster om denna blir mekplats och verkstad, därför tänkte jag att det var bättre att trycka upp högra platsen närmare väggen. I det fallet så blir min övergång mellan högt och lågt tak inte på höger sida den vänstra porten, utan en bit innanför portöppningen, om ni är med :) Det kan ju tyckas ganska ointressant, men planen är att försöka bygga om högra portens skenpaket så den drar porten med 17 graders vinkel längs innertaket. Men det börjar nog bli lite mycket millimeterkonstruktion nu :blushing:
 
Kul tråd!
Vad blev det för prisskillnad på takstolarna?
 
Om du menar skillnad mellan saxtakstol och fackversktakstolen så var det 1500 resp 1000, inkl moms.

Har hänt en del sedan sist nu, är precis klar med kantelementen och skall börja lägga ut cellplasten för att sedan slänga mig över 300 m golvvärmeslang! Förhoppningen är att ha gjuten platta inom 3 veckor. Efter det är jag inte beroende av någon mer entreprenör på ett tag, skall blir skönt att kunna rå sig själv.
 
Hur går det med garagebygget? själv ska jag börja bygga under Juni 7x11 kommer grunden att bli. Dubbel ports garage.
 
Det går, framåt, sakta. Sliter fortfarande som ett djur med grundelementsformen för att bli klar med gjutningen som förhoppningsvis blir på måndag. Har vetat om det ett tag nu, men bestämnde mig igår för att det inte är ok att väggarna bågnar 2-3 cm innåt. Blev förmodligen efter motfyllninge. Har skottat bort makadamen igen, lyft bort randisoleringen och rätat väggarna med stöttor som drar ut överkanten. Gör nu formanra för ursparningar i plattan som skall ersätta golvbrunnar. Fortfarande återstår golvvärmen och armeringen. Jag sätter mitt hopp till att detta bara blir till att mata på och inte så mycket som kan gå galet, måndagen närmar sig nu brutalt fort. Allt tar så klart längre tid än man tänkt, men detta börjar blir löjligt:x
 
Släng gärna upp nån bild på bygget lite då och då eller har du någon blogg? :) Lycka till med gjutningen!
 
lovar bilder, när det blir lite lugnare :) Snackade precis med betongaren och jag måste nog knacka bort den botten jag gjutit och göra den tjockare. tyckte jag var smidig och gjöt på 2 cm på cellplasten, men det blev inte så starkt:blushing: Får se vad som hinns med innan måndag.
 
Varför gjöt du på 2 cm på cellplasten?
 
Jag får inte ha golvbrunn så jag vill istället ha en ursparning i plattan ( en grop). Gjutaren ville då att jag själv göt botten på ursparningen och sedan också göra en form för att kunna få dit gallret. Hur som så blev första försöket kass så jag fick hacka upp och pilla bort cd 10cm cellplast och gjuta om på nytt. Surt!

Nu är golvvärmen utlagd och nästan all armering, imorgon blir drt provtryckning!
 
Inte golvbrunn i ett garage?!? Hur tänkte du då? grop? var tar vattnet vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.