sweFredrik skrev:
Fredrik R. Nope, inte spara pengar, blir ju inte många meter. Tänkte mest på att det blir lite pilligt att "försänka" dem i alla stående reglar. Hur som helst så är det precis denna typen av tipps och uppmaningar som är ovärdelriga så nu har jag tänkt om och det blir ?bärlina? runt om hela kalaset. Och den blir på utsidan verkar det som men det kan ju inte spela så stor roll, eller?

Barajag: Jo det var så jag tänkte mig också, men du skrev att jag inte skulle kunna göra så, det var det jag inte fattade. Men det låter ju inte så kul att bulta i golvet dock, då måste man ju passa sig så man inte sätter rakt ner i en värmeslinga tex. Är det inte vanligt att stötta utvändigt istället, eller blir det för ostadigt? Mycket frågor nu känner jag :S
Ett tips kan vara att ta en bunt med väggreglar (tillkapade i längd), och bunta ihop så dom ligger kant i kant.
Sen måttar/ritar du ut upptill där bärlinan ska försänkas.
Ställer in sågdjupet med på cirkelsågen (45mm) och sågar ett snitt upptill i de hopbuntade reglarna.
Efter det är det bara att rita på (med vinkelhaka tex) och sen sticksåga ner mot spåret som nyss gjordes med cirkelsågen.
När detta är gjort är det bara att börja snickra ihop väggsektionerna. :)
Och som barajag nämnde kan dubbla bärlinor? (liggande på högkant) vara värt att fundera på över dörrar, öppningsbara fönster och portar.
 
Bra tipps där med cirkelsågen, så lär det nog bli! Jag känner att jag har lite ritande framför mig nu för att testa detta. efter det kan jag posta lite bilder på det jag inte begriper mig på!

Har idag nått "point of no return", garageportarna levererades i morse! Nån stans måste man ju börja! :p
 
Jag shoppade ett parallellanhåll till sticksågen enbart för att förenkla urjackning av väggreglarna :)
Kostade typ 100:- så de kändes prisvärt för ändamålet.
 
Har idag jagat runt på kulvertslang med pris och leveranser. Jag hade missuppfattat lite med tappvattnet. Enligt KEJ teknik så drar man "kallvattnet" i vanlig PEM slang och varmt tappvatten i kulvert. Vill man ha en cirkulerande varmvatten krets och slippa spola fram det varma vattnet så har man en 2 pipig kulvertslang för detta.

Nu tänker jag så här. Jag kommer inte att använda varmt tappvatten så mycket där ute, så att ha den cirkulerande även då det är låga förluster, vore slöseri. Enligt samma källa så klarar sig kallvattnet från att frysa om den läggs i hop med den "varma" kulvertslangen till golvvärmen pga de förluster som ändå finns. Då borde det ju funka att dra en extra PEM slang för att varmvattnet också, och finna sig i att man får spola en stund när den skall användas. Tänker jag galet här?

Anledning till brydderiet är så klart att om man kör kulvert för både framlednings/retur och tappvatten så slutar kalaset på 18500 ink moms och transport, som billigast!
 
H
98000:- för att göra en grund, är det guld i den? Byggde ett garage på 64kvm där allt arbete inkl. allt till sulan gick på 15000:- Då inkluderar detta lastbil, grävmaskin, makadam, bärlager, grundblock, armeringsnät, isolering 200 mm betong, finsats till grundblocken mm. det var 2004 men priserna har väl inte gått upp 400%
 
hokanp, ojoj, vilken värld lever du i? Om du fått allt det där för 15 papp måste du nog kolla igenom kvittona igen.
Även om kvitton saknas, alltså svart....så går det inte på långa vägar ihop.
 
H
Stämmer, glömde betongen +8000=23000 totalt.
 
hokanp skrev:
Stämmer, glömde betongen +8000=23000 totalt.
går inte ihop ändå.
 
imported_jo skrev:
går inte ihop ändå.
Nä, verkligen inte.
Bara kantelement och cellplast kommer nästan upp i den summan.
 
Gabbe1 skrev:
Nä, verkligen inte.
Bara kantelement och cellplast kommer nästan upp i den summan.
han kanske fått tag på materialet nattetid, har hört det ska va billigast då, haha
 
H
Nä allt är inköpt på ett ärligt sätt. Dock så bor jag nästan granne med de som tillverkar cellplast. Fick köpa 12 kubik S200 för 1200:-.
Hade sedan en granne som var åkare.
Allting går att pressa bara man har kontakter.
 
hur kan du då på fullaste allvar ifrågasätta en betongplatta på 75 kvm som kostar strax under 100 papp.
Är den gjord av guld??, då du vet vad cellplast o kantelement kostar egentligen till dom som INTE har kontakter.

Ska du leja bort jobbet för uppsättning o gjutning till firma har du kanske 200 papp på räkningen på en sån storlek.
 
Du kanske kan köpa ut lite cellplast åt mig? jag kan gärna betala 2000 kr för 12 kubik, då har du tjänat 800 kr per lass.
 
H
imported_jo skrev:
Du kanske kan köpa ut lite cellplast åt mig? jag kan gärna betala 2000 kr för 12 kubik, då har du tjänat 800 kr per lass.
Ring själv till företaget och fråga.Heter BEVI och står i katalogen.
 
H
imported_jo skrev:
hur kan du då på fullaste allvar ifrågasätta en betongplatta på 75 kvm som kostar strax under 100 papp.
Är den gjord av guld??, då du vet vad cellplast o kantelement kostar egentligen till dom som INTE har kontakter.

Ska du leja bort jobbet för uppsättning o gjutning till firma har du kanske 200 papp på räkningen på en sån storlek.
Priser från en leverantör, OBS inga rabatter finns.
Priser från åkare ansluten till central
Pris från grävare ansluten till central.
Allt inkl. moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.