7 607 läst · 18 svar
8k läst
18 svar
Dubbel faktura samma arbete
Sida 1 av 2
Vi har ett badrum som är ett försäkringsärende. Den skulle delas upp på två fakturor ena som försäkringsbolaget fick. Sen träffade vi företaget och gick igenom vad vi ville ha och fick en offert på det arbetet.
Nu börjar de prata om att de vill ha mer pengar för samma arbete. Då det enligt de var mer rör under golvet när de bilat upp än vad de trodde och därför tillkommer extrakostnader på nästan 40 000. Så min fråga är ifall detta är rätt? När vi frågade vad den kostnaden skulle bero på så var meningen precis samma som stod på offerten vi fått.
Om vi har fått en offert på arbetet som ska göras. Kan de då komma med extra krav på kostnader för samma arbete för det var mer att göra än de tänkte. Känns som de försöker lura oss.
Nu börjar de prata om att de vill ha mer pengar för samma arbete. Då det enligt de var mer rör under golvet när de bilat upp än vad de trodde och därför tillkommer extrakostnader på nästan 40 000. Så min fråga är ifall detta är rätt? När vi frågade vad den kostnaden skulle bero på så var meningen precis samma som stod på offerten vi fått.
Om vi har fått en offert på arbetet som ska göras. Kan de då komma med extra krav på kostnader för samma arbete för det var mer att göra än de tänkte. Känns som de försöker lura oss.
Om du lägger upp offerten här, maskad om du känner för det, blir det enklare att se vad den innehåller och vad ni har kommit överens om.
det som det gäller är denna punkt i offertenJ Johan456 skrev:
VVS
Komplett VVS-installation enligt säker vatten
När vi frågade vad nya offerten gällde så var det en komplett VVS installation enligt säker vatten. När vi poängterade det så berättar han att när de bilat upp golvet så var det mer rör under betongen än de räknade med och därför kostar mer.
De har aldrig informerat att det kan tillkomma någonting.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 298 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 298 inlägg
Måste va en helvetes massa rör om det är 40k extra. För 40k fick jag komplett R-i-R dragning i mitt 8m2 badrum (dusch, bad, tvättställ, wc) OCH dragning av 3 st radiatorer på övervåningen inkl matning från vp.
Låter helt orimligt.
Låter helt orimligt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Normalt sett så har du avtalat om ett fast pris för en tjänst så gäller den. Företaget ska ta höjd för strul i arbetet. Ibland skyddar sig företag från strul genom att i det finstilta i avtalet ställa upp en massa rekvisit för jobbet.
Men jag tror inte vi kan bortse från sakomständigheterna. 40 000 kr extra är ju typ en arbetsvecka extra arbete med material. Vad hittade där under golvet för oväntat som tog sån tid att åtgärda?
Eller är det ett missförstånd och bilning, rivning och deponi av golvet ingår inte i offerten och tillkommer som en rörlig (löpande) kostnad. Det är en vanlig lösning vid badrumsrenoveringar. T o m standard?
Men jag tror inte vi kan bortse från sakomständigheterna. 40 000 kr extra är ju typ en arbetsvecka extra arbete med material. Vad hittade där under golvet för oväntat som tog sån tid att åtgärda?
Eller är det ett missförstånd och bilning, rivning och deponi av golvet ingår inte i offerten och tillkommer som en rörlig (löpande) kostnad. Det är en vanlig lösning vid badrumsrenoveringar. T o m standard?
Godmorgon! Du skulle behöva lägga ut lite mer information om hela skadan. Jag förutsätter att detta inte är en Brf? Försäkringsbolaget ersätter en del men vill inte ersätta det dom ofta kallar förbättringsåtgärder?G Galenjapan skrev:Vi har ett badrum som är ett försäkringsärende. Den skulle delas upp på två fakturor ena som försäkringsbolaget fick. Sen träffade vi företaget och gick igenom vad vi ville ha och fick en offert på det arbetet.
Du är beställare av allt arbete. Alltså även det arbete som försäkringsbolaget ersätter. Som jag tolkar dig har du fått en offert med ett fast pris som nu stigit med 40 000 kr utan att du fått information om detta eller godkänt några tillkommande kostnader?
Så får det givetvis inte gå till. Du ska i grunden betala det som är avtalat. Vill man ha mer betalt behöver man även avtala om det. Det kallas för ändring, tillägg, avgående och förkortas äta arbeten.
”Eller är det ett missförstånd och bilning, rivning och deponi av golvet ingår inte i offerten och tillkommer som en rörlig (löpande) kostnad. Det är en vanlig lösning vid badrumsrenoveringar. T o m standard?”Claes Sörmland skrev:Normalt sett så har du avtalat om ett fast pris för en tjänst så gäller den. Företaget ska ta höjd för strul i arbetet. Ibland skyddar sig företag från strul genom att i det finstilta i avtalet ställa upp en massa rekvisit för jobbet.
Absolut inte standard. De flesta badrum som renoveras åt konsumenter skulle jag vilja påstå får ett fast pris. Sen om tex. Golvet avviker för mycket från standard så krigas det om Äta.
Försäkringsbolag ersätter normalt rivning, torkning sanering, deponi och DÅ brukar det arbetet gå på löpande räkning. Men detta ska ju inte drabba Ts i detta fall. (Även fast Ts är beställare även av detta arbete om det inte är en Brf).
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Prata med försäkringsbolaget! Kanske ska försäkringsbolaget ta en större summa? Prata med något annat bolag för att jämnföra pris. Hallo konsument kan kanske också hjälpa till.G Galenjapan skrev:Vi har ett badrum som är ett försäkringsärende. Den skulle delas upp på två fakturor ena som försäkringsbolaget fick. Sen träffade vi företaget och gick igenom vad vi ville ha och fick en offert på det arbetet.
Det låter väldigt saftigt med 40000 extra för mer rör. De måste ju ha räknat med ett normalt antal rör från början.
Framför allt måste de specificera mer exakt vad som ska göras mer.
Kolla med försäkringsbolaget också vad de säger om detta, de kanske varit med om situationen tidigare.
Ni kan även kolla med andra firmor och få en bedömning av de vad extraarbete kan vara värt. Utan att avslöja vad ni ska betala.
Framför allt måste de specificera mer exakt vad som ska göras mer.
Kolla med försäkringsbolaget också vad de säger om detta, de kanske varit med om situationen tidigare.
Ni kan även kolla med andra firmor och få en bedömning av de vad extraarbete kan vara värt. Utan att avslöja vad ni ska betala.
”Försäkringsbolag ersätter normalt rivning, torkning sanering, deponi och DÅ brukar det arbetet gå på löpande räkning. Men detta ska ju inte drabba Ts i detta fall. (Även fast Ts är beställare även av detta arbete om det inte är en Brf).”
Jag får pudla lite på mitt tidigare inlägg. Det är klart att även bilningen kan drabba Ts. Om stammar, ingjutna rör, golvbrunn behöver bytas och INTE ersätts av försäkringsbolaget så får Ts själv stå för kostnaden att bila fram och byta detta. Men som vanligt krävs någon form av beställning/ avtal.
Jag får pudla lite på mitt tidigare inlägg. Det är klart att även bilningen kan drabba Ts. Om stammar, ingjutna rör, golvbrunn behöver bytas och INTE ersätts av försäkringsbolaget så får Ts själv stå för kostnaden att bila fram och byta detta. Men som vanligt krävs någon form av beställning/ avtal.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Troligen försöker firman blåsa dig, det är kutym i hantisbranschen. Som det är beskrivet har du ett fast pris tom med specade moment som "Komplett VVS-installation enligt säker vatten" när firmas inser att de har räknat bort sig vill de att du skall stå för kostnaderna. De försöker inte ens dölja det, de skrivet 40 tkr för exakt samma tjänst som redan ingår i avtalet.
Kutym i hantis branchen , skitsnack, bevis ? eller är det hur du hanterar dina fakturor ?Villa vista skrev:Troligen försöker firman blåsa dig, det är kutym i hantisbranschen. Som det är beskrivet har du ett fast pris tom med specade moment som "Komplett VVS-installation enligt säker vatten" när firmas inser att de har räknat bort sig vill de att du skall stå för kostnaderna. De försöker inte ens dölja det, de skrivet 40 tkr för exakt samma tjänst som redan ingår i avtalet.
detta är verkligen att generaralisera!!
//Goerana
Jag fattar inte riktigt din post och vem som skall betala vad och varför? Kan du inte redogöra lite bättre som andra säger?
Varför skall ni få två fakturor varav försäkringsbolaget den ena? Betyder det att ni har tilläggsarbeten utöver återställning? Kanske är det så att hantverkaren i så fall tänker pungslå försäkringen på lite extra cash, och OM det är så att det skall gå på försäkringsdelen då kan ju bolaget få ta diskussionen.
Eller så är det så att offerten är begränsad avseende denna del av arbetet och de har rätt till extra betalning.
Varför skall ni få två fakturor varav försäkringsbolaget den ena? Betyder det att ni har tilläggsarbeten utöver återställning? Kanske är det så att hantverkaren i så fall tänker pungslå försäkringen på lite extra cash, och OM det är så att det skall gå på försäkringsdelen då kan ju bolaget få ta diskussionen.
Eller så är det så att offerten är begränsad avseende denna del av arbetet och de har rätt till extra betalning.