Hej
Har ett hus byggt 2007.
I en klädkammare har vi fördelaren till den vattenburna golvvärmen, dock helt utan någon form av droppskydd, tror inte det var krav på det 2007...
Skall nu göra om lite i klädkammaren och tänkte dölja eländet lite, bör man samtidigt försöka få till någon form av droppskydd?
Mvh Staffan
Har ett hus byggt 2007.
I en klädkammare har vi fördelaren till den vattenburna golvvärmen, dock helt utan någon form av droppskydd, tror inte det var krav på det 2007...
Skall nu göra om lite i klädkammaren och tänkte dölja eländet lite, bör man samtidigt försöka få till någon form av droppskydd?
Mvh Staffan
Normen du tänker på kom 1/9 2006 om jag förstod vår besiktningsman korrekt. Vårt hus byggdes 2006 och är också utan droppskydd eller vad man nu ska kalla det.
Det saknas även i mitt hus som är byggt 2012. Pratade med en vvskille som sa att det behöver inte vara något då det är ett slutet system.
Ska du ändå greja där så hade jag monterat något skydd. Det skadar inte att ha ett sådant, krav eller ej.
Jag håller helt med dig Nicklas, frågan är bara hur jag skall göra?Nicklas75 skrev:
Att koppla ur hela fördelaren för att få in den i ett anpassat skåp är givetvis det bästa, men inte helt enkelt heller...
Det lutar åt att bygga nått under med någon form av tätskikt
Skåp är som du skriver bäst men medför en hel del jobb. Det borde gå att lösa det på något smidigare sätt. Säkert någon som kommer skriva en fiffig lösning
Vid denna tidpunkt var det branchregler säker vatten 2011:1 som gällde. Där står det
" Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställ-
don med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller
kopplings skåp ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats
där man snabbt kan upptäcka detta".
Först är det en tolkningsfråga beroende på hur man läser texten om det behöver vara tät botten vid en synlig fördelare eller om det bara gäller i inbyggnader osv. Det innebär dock hur som helst att läckageindikeringen fick rinna ut på parketten bredvid fördelaren om tät botten används. Har du då en tät botten så kommer således vattnet ledas 5-10 cm åt sidan och rinna ut där istället för rakt nedanför fördelaren. Sen får man själv avgöra om det är värt att mecka med det för att pölen ska komma 10 cm längre bort.
" Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställ-
don med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller
kopplings skåp ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats
där man snabbt kan upptäcka detta".
Först är det en tolkningsfråga beroende på hur man läser texten om det behöver vara tät botten vid en synlig fördelare eller om det bara gäller i inbyggnader osv. Det innebär dock hur som helst att läckageindikeringen fick rinna ut på parketten bredvid fördelaren om tät botten används. Har du då en tät botten så kommer således vattnet ledas 5-10 cm åt sidan och rinna ut där istället för rakt nedanför fördelaren. Sen får man själv avgöra om det är värt att mecka med det för att pölen ska komma 10 cm längre bort.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur monterar man nytt ställdon till golvvärmefördelare
Värme allmänt -
Anslutning från shunt till golvvärmefördelare, standard?
Värme allmänt -
Matarledning till 2 golvvärmefördelare
Värmepumpar -
Avstängingsventil till Wirsbo golvvärmefördelare RWG
Värme allmänt -
rörfördelare för att dela upp matning till flera golvvärmefördelare
Värme allmänt