2 048 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Droppljud i huset
Hej på er!
Jag har under de senaste dagarna hört ett droppljud i vårt sovrum. Ljudet kommer från väggen/golvet (tror jag) men det är lite svårt att säga. Det hörs när vi ska sova och sen helt plötsligt slutar det. Det har inte regnat på flera veckor och badrummet ligger en bra bit ifrån sovrummet. Det enda vatten som finns är i radiatorn med tillhörande ledningar. Kan dessa orsaka droppljud (på något annat sätt än genom en läcka alltså)? Om det är en läcka någonstans, hur ska jag hitta den, slita upp golv och väggar? Vi har vattenvärmepump från nibe men den står i andra sidan av huset.
Hoppas att någon kan hjälpa mig, jag blir galen på ljudet.
Jag har under de senaste dagarna hört ett droppljud i vårt sovrum. Ljudet kommer från väggen/golvet (tror jag) men det är lite svårt att säga. Det hörs när vi ska sova och sen helt plötsligt slutar det. Det har inte regnat på flera veckor och badrummet ligger en bra bit ifrån sovrummet. Det enda vatten som finns är i radiatorn med tillhörande ledningar. Kan dessa orsaka droppljud (på något annat sätt än genom en läcka alltså)? Om det är en läcka någonstans, hur ska jag hitta den, slita upp golv och väggar? Vi har vattenvärmepump från nibe men den står i andra sidan av huset.
Hoppas att någon kan hjälpa mig, jag blir galen på ljudet.
Jag har liknande situation, fast det inträffar på våren på morgonen precis innan soluppgång. Trodde förra våren att det var fåglar som pickade på den skadade fjällpanelen vid sovrummet för att ta ut isoleringsmaterial för bobygge. Bytte den men det fortsatte och låter som ett droppande ljud, fast det är oberoende av regn. Har renoverat intilliggande badrum, ljudet kom tillbaka nu i våras (vår andra vår i huset). Har vattenburna element (fjärrvärme).
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag misstänker att det är radiatorn. Har ofta fått lite droppande ljud när det har varit luft så prova att lufta. Ljudet kan hos oss har vid dessa tillfällen varierat eller tystnat beroende på vilket driftläge värmepumpen är i och hur cirkulationspumpen går.
Hade ett droppljud i väggen i en lånad fjällstuga, som visade sig bero på att avloppsavluftningen gick där, och det var kondens som kyldes ner på natten och droppade tillbaka ner.
Men radiatorn är också ett bra tips, börja med att lufta den.
Men radiatorn är också ett bra tips, börja med att lufta den.