Hej!
vi märkte nu under regnovädret att det droppar vatten genom taket i vardagsrummet. Min första tanke var att vår avluftning som vi precis gjorde i yttertaket inte hade blivit tätt. Jag gick upp på vinden och såg ingen fukt. När jag försökte lokalisera där det droppade så såg jag att det var lite fukt under isoleringen precis nära en regel som innertaket (träpanel) sitter mot.
Se bilder!
kan det vara kondens? Det finns ingen elkabel eller liknande som kan leda vattnet
vi märkte nu under regnovädret att det droppar vatten genom taket i vardagsrummet. Min första tanke var att vår avluftning som vi precis gjorde i yttertaket inte hade blivit tätt. Jag gick upp på vinden och såg ingen fukt. När jag försökte lokalisera där det droppade så såg jag att det var lite fukt under isoleringen precis nära en regel som innertaket (träpanel) sitter mot.
Se bilder!
kan det vara kondens? Det finns ingen elkabel eller liknande som kan leda vattnet
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Det är inte kondens, väldigt osannolikt att det uppstår under regnväder sommartid, utan är nog helt enkelt en läcka i yttertaket. Kondens uppstår för övrigt mot kalla ytor som fuktig luft möter. Ett isolerat innertak är varmt.
Att det syns under isoleringen mot innertaket är för att det tagit stopp där och samlats. Bara att börja leta efter tänkbara felkällor i yttertaket som gjort att vattnet hamnat just där.
Att det syns under isoleringen mot innertaket är för att det tagit stopp där och samlats. Bara att börja leta efter tänkbara felkällor i yttertaket som gjort att vattnet hamnat just där.
Medlem
· västra götaland
· 187 inlägg
Kondens är det knappast. Eftersom du har grejat med taket nyss så lär det ha med det att göra. Leta noggrannare efter blöt råspont i yttertaket så hittar du nog någon läcka.
Jag ska upp på vinden igen och försöka se hur det lutar och gå bakåt till källan. Nya avluftningen är på andra sidan och där är det verkligen snustorrt.
Liknande trådar
-
Vatten droppar från eldosan
El -
Vatten droppar (1 dl/min) från min Nibe bergvärmepump
Värmepumpar -
Det droppar vatten från köksfläkten. Kallrasskydd behövs visst - men hur högt ska jag sätta det?
Ventilation -
Droppar vatten från taket när det INTE regnar
Tak & Vind -
Droppar varmvatten underifrån
Värmepumpar