Hej, jag har Nibes värmesystem (jordvärme).
Nu har det börjat komma vatten ur maskinen… som droppar på elsladdarna…på bilderna har jag markerar med blått vart det droppar vatten. Högst upp är det helt torrt.

vet någon vad som händer och framförallt vad jag kan göra?

systemet är tyvärr ihopkopplat med två andra värmesystem (förra ägaren) så Nibe kunde inte hjälpa oss sist vi hade problem..

• Vatten droppar markerade med blått på en värmepump nära elsladdar och flexibla rör, översta delen är torr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med vattenläckage markerat med blått och vattendroppar på elsladd.
    Skapa konto
  • Bild på insidan av en Nibe värmepump med blå markering som visar var vatten droppar på elektriska ledningar.
    Skapa konto
  • Värmesystem med vattenläckage, blå markeringar visar droppande vatten, kablar och torr överdel synlig.
    Skapa konto
Överst är det ventilationsslangar. Kanske något kondensproblem? Är det någon form av frånluftsvärmepump eller frånluftsmodul överst?

J Josth skrev:
Överst är det ventilationsslangar. Kanske något kondensproblem? Är det någon form av frånluftsvärmepump eller frånluftsmodul överst?
Det kan det vara, när jag vrider på det vita locket på pipen högst upp kommer det vatten, kanske något man ska tömma?

Ser ut som det sitter en etikett på ovansidan till vänster. Kanske kan man läsa vad det är för modellbeteckning exakt och man då kan ladda ner rätt manual från NIBE. Kan finnas ett kondenstråg överst som ska vara kopplad till något avlopp/golvbrunn.

J Josth skrev:
Ser ut som det sitter en etikett på ovansidan till vänster. Kanske kan man läsa vad det är för modellbeteckning exakt och man då kan ladda ner rätt manual från NIBE. Kan finnas ett kondenstråg överst som ska vara kopplad till något avlopp/golvbrunn.
okej tack, ska testa det imorgon :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.