Hej!
Bor i ett från början sommarhus från 1969. Varmvattenberedaren från 1984 på 60 liter sitter monterad i krypgrynden. Rören till och från varmvattenberedaren har fryst vid några tillfällen.

Under hallen har jag nu ett gjort iordning ett utrymme, som egentligen var en del av krypgrunden, genom att gjutit en isolerad platta och växlat av och ställt hallen på en mur av fem rader lecablock istället för på plintar. Riktigt fint faktiskt dock ej isolerat i väggarna. Utrymmet är på ca 6 kvm. El och belysning har vi låtit installerat.

Tänkte att där kan jag kanske ha en vv-beredare och hydroforen någon gång i framtiden och nu är det dags tyckte vi. Så vi tog in offerter på montering, önskade även kalkfilter och läckagevakt. Nu är jag lite brydd på vad som gäller. Två firmor har varit här och tittat.

Firma 1) Inga problem det där kan vi fixa sade dom.

Firma 2) Du har ju ingen brunn i detta utrymme, då kan man inte installera enligt säkert vatten. vv-beredaren står och droppar hela tiden så det måste rinna ned i en befintlig brunn. Dessutom om beredaren eller hydroforen t ex fryser sönder så måste vattnet kunna rinna ut.

Attans, tänkte jag. Men vad konstigt att firma ett inte sade något om detta.
Vet ni vad som gäller?

PS nu har jag lite tur kanske för i plattan lät jag lägga in ett 110-rör för eventuella omdragningar av avlopp.Det sticker upp en decimeter så man kanske kan bila bort det och gjuta in en brunn. Men golvet är kanske inte exakt lägst just där. Man vill ju ha lite lutning mot brunnen. 110-röret går bara ut någon halvmeter från huset i backen, så det får jag väl i så fall gräva upp och förlänga några meter så vattnet kan rinna vidare ut i backen men inte just vid huset.

Tacksam för svar.

Avlopp måste finnas. Varje gång vattnet värms så expanderar det och en skvätt trycks ut genom säkerhetsventilen. Dessutom är det ju bra om man kan tömma prylarna vid service och att vattnet kan ta vägen någonstans vid ett eventuellt läckage.

useless useless skrev:
Avlopp måste finnas. Varje gång vattnet värms så expanderar det och en skvätt trycks ut genom säkerhetsventilen. Dessutom är det ju bra om man kan tömma prylarna vid service och att vattnet kan ta vägen någonstans vid ett eventuellt läckage.
Tackar för svaret!

Vi har en 100-liters VV-beredare i ett fritidshus.
Vid en renovering för ca 30 år sedan gjordes dusch/toalettrummet om, men det blev ingen golvbrunn nära varmvattenberedaren, vilken hänge på en vägg bakom ett skynke.
Så vi ställde en vanlig 10-litersspann där, som en tillfällig lösning.
Och spannen står där fortfarande, och får tömmas i toalettstolen ungefär var annan vecka när stugan används.
Inte så betungande faktiskt :D

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om hinken får tömmas så ofta måste det ju vara nåt fel. Jag har min beredare ståendes i källaren på torrt golv och det kommer inte många droppar där.
Mitt ex hade beredare i en garderob utan nå som helst avlopp eller liknande och inget vatten där heller.

S Stefan1972 skrev:
Mitt ex hade beredare i en garderob utan nå som helst avlopp eller liknande och inget vatten där heller.
Undrar om säkerhetsventilen på den beredaren verkligen fungerade... :thinking:

R
Beror helt på hur många som duschar efter varandra , tonårstjejer duschar tills det blir kallvatten :(och då värms det mera med exspantion i VVB med mycket dropp som följd på säkerhetsventilen

S Stefan1972 skrev:
Om hinken får tömmas så ofta måste det ju vara nåt fel.
Tja, man väntar ju inte tills den är proppfull innan man tömmer den.

S Stefan1972 skrev:
Om hinken får tömmas så ofta måste det ju vara nåt fel. Jag har min beredare ståendes i källaren på torrt golv och det kommer inte många droppar där.
Förr i tiden var man kanske inte så noga med backventil på inkommande vatten till beredaren?
Gör man en korrekt installation så kan inte det expanderande vattnet tryckas tillbaks i kallvattenledningen och då kommer det att släppas ut en del via säkerhetsventilen.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, man väntar ju inte tills den är proppfull innan man tömmer den.
nä såklart inte men det lät ändå som ofta om man jämför med de beredare jag har haft i min närhet. Min egen är ett par år bara och det är alltjämt torrt under den. Exets säkert 20 år och där kan man ju diskutera funktionen men jag har inget minne av att farsan har nå rör anslutet på sin heller. Inte särskilt gammal den heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.