Vi en Carat Opal 2000SL 80 liters varmvattenberedare. Den installerades 2001 och har fungerat bra i alla år.
Nu har vi upptäckt att det hänger en lite droppe vatten i underkant. Ställde i en hink under när vi åkte bort några dagar och på 4 dagar kom det ca 2 dl. Innan vi åkte var vattendroppen klar, när vi kom tillbaka var den rostfärgad.
Jag har känt runt om på behållaren och jag hittar inga fuktiga ytor någonstans utom där droppen hänger.
Några idéer om vad som hänt och vad som kan göras för att åtgärda?
Nu har vi upptäckt att det hänger en lite droppe vatten i underkant. Ställde i en hink under när vi åkte bort några dagar och på 4 dagar kom det ca 2 dl. Innan vi åkte var vattendroppen klar, när vi kom tillbaka var den rostfärgad.
Jag har känt runt om på behållaren och jag hittar inga fuktiga ytor någonstans utom där droppen hänger.
Några idéer om vad som hänt och vad som kan göras för att åtgärda?
En 20år gammal beredare som börjar läcka byter man, om man är minsta rädd för vattenskador. Men du kan ju alltid öppna upp och titta, har du supertur så läcker det ju I tätningen för elementet, och då kanske man teoretiskt kan byta packning där och köra vidare ett tag till.
Om man nu vill kosta på en 20år gammal beredare...
Om man nu vill kosta på en 20år gammal beredare...