Hej,

Har en ifö toastol som det hörs ett tydligt droppande ljud från efter man spolat. Droppandet avtar och slutar så småningom efter någon minut.

Tog av cisternlocket för att se om droppandet sker i cisternen men så var inte fallet.

Försökte lyssna ordentligt var ljudet kommer ifrån. Jag tycker att ljudet kommer längre ner. På baksidan långt ner på stolen i området där jag misstänker att stolen möter avloppsröret.

Spolar jag med avstängd tillförsel av nytt vatten till cisternen så hör jag tydligare. Det låter som det forsar ordentligt med vatten först, sedan mindre och till slut övergår det i droppande från samma område - det utspelar sig under några sekunder.

Men teori är helt enkelt att det är vattnet som spolas ner som droppar på slutet ner i avloppsröret. Alltså att det fungerar som det ska.

Men jag kan inte påminna mig att jag hört andra toastolar som droppar efter spolning.

Ska tillägga att jag inte kan något om varken avlopp eller hur toastolar är konstruerade och att det är vårat första hus så jag är nog lite extra vaksam.

Kan det droppa på det här sättet?
 
  • Gilla
ake39
  • Laddar…
Detta är väl ganska normalt för en vanlig flottörventil att det avtar 'analogt'' med ju mer flottören av stigande vattenyta trycker på käglan/gummi i ventilen så minskar vattenflödet till sist droppar och stannar av helt.

Det finns andra typer av ventil av 'pilot-flödestyp' som har mer hysteres och stänger mer digitalt med ofta eller lite dunk eller knorr.

Det finns otal olika spol och påfyllningskonstruktioner i toaletter - ingen är den andre lik och när man började med '1' och '2'-spolning så blev de ännu mer komplicerade och mer som kan krångla...

---

Det som räknas är om det fortfarande rinner synligt med vatten efter ett antal minuter - det är sådant som kan öka på vattenräkningen ordentligt om man betalar VA till kommunen.

har man läcka och det strilar/droppar vatten ned i toaletten utan avbrott så beror det oftast på gummiklockan för spolskaftet inte sluter tätt i botten av cisternen - då kan en oftast välbehövlig rengöring behöva göras och det kan vara ganska så grisigt där...

en läckande flottörventil som aldrig helt vill sluta rinna/droppa (oftast för att man ha otät gummiklocka för spolningen som läcker) ger ofta en väldigt högfrekvent väsande som framförallt barn kan höra med fortfarande friska öron.
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Detta är väl ganska normalt för en vanlig flottörventil att det avtar 'analogt'' med ju mer flottören av stigande vattenyta trycker på käglan/gummi i ventilen så minskar vattenflödet till sist droppar och stannar av helt.

Det finns andra typer av ventil av 'pilot-flödestyp' som har mer hysteres och stänger mer digitalt med ofta eller lite dunk eller knorr.

Det finns otal olika spol och påfyllningskonstruktioner i toaletter - ingen är den andre lik och när man började med '1' och '2'-spolning så blev de ännu mer komplicerade och mer som kan krångla...

---

Det som räknas är om det fortfarande rinner synligt med vatten efter ett antal minuter - det är sådant som kan öka på vattenräkningen ordentligt om man betalar VA till kommunen.

har man läcka och det strilar/droppar vatten ned i toaletten utan avbrott så beror det oftast på gummiklockan för spolskaftet inte sluter tätt i botten av cisternen - då kan en oftast välbehövlig rengöring behöva göras och det kan vara ganska så grisigt där...

en läckande flottörventil som aldrig helt vill sluta rinna/droppa (oftast för att man ha otät gummiklocka för spolningen som läcker) ger ofta en väldigt högfrekvent väsande som framförallt barn kan höra med fortfarande friska öron.
Tack för utförligt svar.

Droppandet sker dock inte i cisterntanken, jag lyfte som nämnt på locket till cisternen och såg/hörde inget därifrån.

Hittade en bra genomskärningsbild.

I och med att droppandet hörs från baksidan en bit ned så tänker jag att det antingen droppar från "flush valve" ner i det lilla porslinsutrymmet innan skålen men då borde jag se att det rinner ner i skålen - och det gör jag inte. Droppandet hörs även om jag stänger av vattnet som fyller på så då känns den möjligheten utesluten.

Mer troligt känns väl då möjligen om skålen blir överfylld och då rinner/droppar över kanten till sifonen. Men jag tycker droppljudet låter aningen "hårt" typ som dropparna träffar porslin eller faller från hög höjd.

toilet.png
 
Eftersom det handlar om enstaka minut efter så är det inte mycket att bekymra sig om.

Droppande är kanske ifrån vattenlåset ned i avloppet med lång fallhöjd till första kröken, tills det har bräddat av tillräckligt mycket för att helt sluta rinna - ljud kan gå långt i rör.

du kan alltid titta på att översvämningsskyddet inte är i kant med vattenytan i cisternen - om så så kanske man måste justera flottörventilen så att det stänger ventilen tidigare och vattenytan har någon eller par cm marginal minst innan det börja brädda av i översvämningsskyddsröret.

Det som i figuren beskrivs som flush-valve är det jag kallar 'gummiklockan' och det är inte helt ovanligt att det kan krypläcka efter dess kanter/läppar mot porslinet när det inte rengjort på länge i cisternens botten och så länge skålen är våt efter spolning så kan den typen av läcka vara närmast omöjlig att se - dock efter en tid och med järn eller kalkhaltig vatten ser man i dessa lägen en lodrätt brunfärgad rand av järn/kalk efter skålbaksidan om man inte är där ofta med syrabaserad toarengöring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.