1 137 läst · 24 svar
1k läst
24 svar
Droppande ljud i väggen - orsak?
Sida 1 av 2
Hej allihopa!
Jag har under senaste månaderna hört ett droppande ljud i väggarna och jag kunde lokalisera vilken vägg jag hörde det mest i. Väggen bakom toaletten.
Det kommer och går lite närsomhelst. Även om jag inte använt vatten. Rätt högt också. Mitt i natten kan det börja droppa.
Först var jag orolig att det läcker någonstans, då problemet inte riktigt funnits förut (kanske någon enstaka gång).
Jag kontaktade vår förvaltare som kom förbi och lyssnade in. Jag kunde starta ljudet genom att låta kranen rinna en stund. Han hörde det under tiden vattnet rann och även efter. Han sa att han kontaktar byggföretaget då vi fortfarande är inom garantitiden och lämnade det så.
Därefter fick vi svar av dem, de säger att det inte är läckage. Utan att det snarare droppar i rören. Förmodligen i S-ningen. De slutade svara mer därefter då de avslutade det och sa att detta inte är en garantiärende. Detta utan att kontrollera eller komma förbi och kolla.
Eftersom vattentillförseln inte har stannat upp så tror jag inte heller att det är läckage längre då det skulle automatisk stängas av. Dock droppar det nu hela jävla tiden. Det är till den graden att jag avstår att duscha senare, är försiktig men hur vattnet rinner och det påverkar hur jag lever i lägenheten. Annars droppar det under natten.
Jag försöker identifiera problemet själv nu och försöker komma fram till orsaken.
Det enda jag kan komma på som har hänt, är att jag tidigare förra året vid något skede fick problem med att vattnet rann i toan och öppnade knappen på toan och justerade ventilen tills det slutade, sedan hade jag lite problem med det några gånger till. Varje gång justerade jag ventilen.
Sedan slutade jag ha problemet och släppte det.
Men nu kom det ständiga droppandet.
Det droppar både när vatten rinner, efter och ibland utan att slå på vatten någonstans.
Vad tror ni problemet kan vara? Har ventilen något med detta att göra? Är det skit i mina rör? Vad kan jag göra då?
Jag testar gärna allting som jag kan ordna själv.
Jag kan inte riktigt köpa att detta ska vara accepterat och normalt i en lägenhet, framförallt när det inte var så i 1 år innan det blev ett problem. Någonting orsakar det här ljudet.
Samtidigt har jag inte haft problemet i något tidigare boende eller hört likande problem i andras hem.
Vore tacksamt om ni delar era idéer och tankar eller om berätta om ni har haft samma problem och hur ni åtgärdade det!
Allt gott!
Sara
Jag har under senaste månaderna hört ett droppande ljud i väggarna och jag kunde lokalisera vilken vägg jag hörde det mest i. Väggen bakom toaletten.
Det kommer och går lite närsomhelst. Även om jag inte använt vatten. Rätt högt också. Mitt i natten kan det börja droppa.
Först var jag orolig att det läcker någonstans, då problemet inte riktigt funnits förut (kanske någon enstaka gång).
Jag kontaktade vår förvaltare som kom förbi och lyssnade in. Jag kunde starta ljudet genom att låta kranen rinna en stund. Han hörde det under tiden vattnet rann och även efter. Han sa att han kontaktar byggföretaget då vi fortfarande är inom garantitiden och lämnade det så.
Därefter fick vi svar av dem, de säger att det inte är läckage. Utan att det snarare droppar i rören. Förmodligen i S-ningen. De slutade svara mer därefter då de avslutade det och sa att detta inte är en garantiärende. Detta utan att kontrollera eller komma förbi och kolla.
Eftersom vattentillförseln inte har stannat upp så tror jag inte heller att det är läckage längre då det skulle automatisk stängas av. Dock droppar det nu hela jävla tiden. Det är till den graden att jag avstår att duscha senare, är försiktig men hur vattnet rinner och det påverkar hur jag lever i lägenheten. Annars droppar det under natten.
Jag försöker identifiera problemet själv nu och försöker komma fram till orsaken.
Det enda jag kan komma på som har hänt, är att jag tidigare förra året vid något skede fick problem med att vattnet rann i toan och öppnade knappen på toan och justerade ventilen tills det slutade, sedan hade jag lite problem med det några gånger till. Varje gång justerade jag ventilen.
Sedan slutade jag ha problemet och släppte det.
Men nu kom det ständiga droppandet.
Det droppar både när vatten rinner, efter och ibland utan att slå på vatten någonstans.
Vad tror ni problemet kan vara? Har ventilen något med detta att göra? Är det skit i mina rör? Vad kan jag göra då?
Jag testar gärna allting som jag kan ordna själv.
Jag kan inte riktigt köpa att detta ska vara accepterat och normalt i en lägenhet, framförallt när det inte var så i 1 år innan det blev ett problem. Någonting orsakar det här ljudet.
Samtidigt har jag inte haft problemet i något tidigare boende eller hört likande problem i andras hem.
Vore tacksamt om ni delar era idéer och tankar eller om berätta om ni har haft samma problem och hur ni åtgärdade det!
Allt gott!
Sara
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 306 inlägg
Om det droppar hela tiden så borde det synas på vattenmätaren tänker jag.
Det alltså vattenrör just där? Eller är det avlopp? Svårt att se att vatten kan droppa i ett vattenrör med tryck på hela tiden.
Det skulle kunna vara kondensvatten om rören i väggen blir kalla nu på vintern, förklarar att det droppar på natten.
Bodde du i lägenheten förra vintern?
Vilken våning bor du på?
Det alltså vattenrör just där? Eller är det avlopp? Svårt att se att vatten kan droppa i ett vattenrör med tryck på hela tiden.
Det skulle kunna vara kondensvatten om rören i väggen blir kalla nu på vintern, förklarar att det droppar på natten.
Vilken våning bor du på?
Hej!S Småbrukaren skrev:Om det droppar hela tiden så borde det synas på vattenmätaren tänker jag.
Vilken våning bor du på?
Jag har inte super koll. Vattenmätaren sitter i väggen intill. Droppande ljudet kommer nog från avlopp. Då det kommer ljud under tiden vatten rinner och sedan ett tag efter. Många gånger utan att vatten runnit också. Misstänkte kondens men det är ett tydligt mönster på att när kranen fått rinna kommer ljuden fram.
Förra året denna tid hörde jag något ljud väldigt sällan och misstänkte då att det kom från elementen. Det kanske var kondens.
Men nu när det har blivit mer intensivt så tror är det nog något med rören. Sedan började jag fungera på toalett ventilen.
Jag bodde i samma lägenhet förra vintern och bor på våning 3!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 306 inlägg
Är det skillnad om du spolar med varmt eller kallt vatten?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 306 inlägg
Du kommer inte drabbas av det, det kommer de som bor under dig när vattnet väl hittar dit. Märkligt att ingen verkar ta det på allvar.
Är det bostadsrätt? I så fall har de ansvar för rören inne i väggen. Deras försäkringsbolag kan säkert vilja göra en noggrannare undersökning.
Är det bostadsrätt? I så fall har de ansvar för rören inne i väggen. Deras försäkringsbolag kan säkert vilja göra en noggrannare undersökning.
Luftningen till avloppen... avloppsstammen för flera lägenheter..
Blir väl kondens i uti. Som droppar ned invändigt...
Försök att lura ut om luftningsröret går i väggen där det låter...
Värst blir det om detta rör verkligen är vertikalt hela vägen upp till taket.
Ligger t ex toaletter o kök på samma ställen i de olika våningarna.?
Redigerat:
Ja precis, det är en bostadsrätt. Har inte sett något tecken på läckage, ingen fläck någonstans eller så.S Småbrukaren skrev:
Jag tror att ingen bryr sig om det då byggföretaget bedömt bara av en text till dem att det inte är läckage och att det snarare droppar i rören. Jag försökte nå ut till dem för att säga även om fallet inte är något läckage är det ju ett problem som stör i lägenheten. Man blir ju lite galen efter ett tag med droppande ljudet konstant i hemmet…
Det låter för mig som vatten droppar som slår ner mot en hård yta. Lite som när man inte stängt kranen helt och det droppar lite.L Lilllen skrev:
Men det kan också vara olika ibland låter det som att det droppar in i vatten. Ibland är ljudet jätte högt, ibland lågt att det försummas när TV är på
Jag ska studera det lite och se om jag kan hitta ritningar.H Hybro skrev:Luftningen till avloppen... avloppsstammen för flera lägenheter..
Ja precis vi alla har exakt samma planlösning!
Hej!
Vi har samma problem som du beskriver och har haft det sen vi flyttade in i lägenheten för två år sen.
Vår förening har försökt driva en undersökning med hjälp av rörmokare men dom har bara filmat i rören vilket inte lett till något och dom är ovilliga att öppna upp väggen och kolla.
Jag är nyfiken om du har kommit någon vart i din undersökning?
Vi har samma problem som du beskriver och har haft det sen vi flyttade in i lägenheten för två år sen.
Vår förening har försökt driva en undersökning med hjälp av rörmokare men dom har bara filmat i rören vilket inte lett till något och dom är ovilliga att öppna upp väggen och kolla.
Jag är nyfiken om du har kommit någon vart i din undersökning?