371 läst · 9 svar
371 läst
9 svar
droppande ljud i element men kommer inget vatten vid luftning
Hej,
Har en L/V-pump installerad och vattenburen värme via radiatorer i en 1 1/2 plans villa. En av radiatorerna på ovanvåningen har börjat ge droppande ljud ifrån sig så fort det blev höst. Nu när vintern är här så är det hela tiden. Jag luftar elementet flera gånger i veckan. Det konstiga är att när jag luftar övriga element så kommer det vatten som det ska, men vid luftning av elementet som kluckar/droppar så kommer väldigt mycket luft med ganska gott tryck i ett par sekunder, sen pyser det långsammare och så…ingenting. Kommer aldrig vatten.
Jag har kollat trycket och det sjunker inte. Tvärtom steg trycket lite. Vad sjutton är problemet?
Har en L/V-pump installerad och vattenburen värme via radiatorer i en 1 1/2 plans villa. En av radiatorerna på ovanvåningen har börjat ge droppande ljud ifrån sig så fort det blev höst. Nu när vintern är här så är det hela tiden. Jag luftar elementet flera gånger i veckan. Det konstiga är att när jag luftar övriga element så kommer det vatten som det ska, men vid luftning av elementet som kluckar/droppar så kommer väldigt mycket luft med ganska gott tryck i ett par sekunder, sen pyser det långsammare och så…ingenting. Kommer aldrig vatten.
Jag har kollat trycket och det sjunker inte. Tvärtom steg trycket lite. Vad sjutton är problemet?
Fyll på vatten i systemet så manometer står på 0,2 + 0,1 bar / m vatten pelare. Typ 0,8-1 Bar innan man luftar element på övervåningen.
Trycket har varit över 1 bar hela tiden, så jag kan inte tänka mig att trycket är problemet. Det kommer som sagt vatten med ett bra tryck ur övriga radiatorer när jag luftar dem.
Kolla så alla termostat är öppna, lufta alla på nedre våning ockspH hustomte85 skrev:Hej,
Det är ju dock så att man hör tydligt luften pysa ut, sen avtar det…D Dilato skrev:
Bara för att jag skrev inlägget så började det givetvis rinna ut vatten idag när jag luftade - fast inte ur själva det lilla avluftningsröret, utan det var mer som att det ”läckte” ut längs kanterna där avluftningsnippeln sitter!
Lufttrycket byggs upp långsamt under tiden avluftningsventilen är stängd, det trycker på sakta genom termostaten.H hustomte85 skrev:
Sedan när du öppnar ventilen åker luften ut under tryck tills trycket förvunnit.
Lämnar du avluftningen öppen kommer vattnet till slut.
Du behöver fixa termostaten så den är helt öppen, det är därför vattnet inte kommer med fart.