Hej, vill börja med att säga att jag nybörjare på det här med hus. Har länge noterat ett droppande ljud fr innervägg där jag vet att en vertikal värmestam går. Ska nämnas att huset är snart 100 år gammalt med tjocka träväggar. Ljudet uppstår i samband med att värmepumpen stötvis producerar värme, håller på ca 50sek. Tampas även med en manometer som åker upp och ner i tryck men successivt tappar i tryck så att jag behöver fylla på med vatten. Vet att rören knäpper vid temperaturskillnader men jag likställer ljudet med droppande vätska - tänk typ sista stunden på kaffebryggandet. Haft en kille fr Polygon som fuktsökt (oroat mig för hål i stammen) men utan några fynd. Tacksam för all input!

Inte helt lätt att få med ljudet på film men har ett ljudklipp där man hör droppljudet i bakgrunden, lyckas dock inte ladda upp det här.

Blir att skaffa en stetoskåp för att avlyssna droppet. Nu kan det komma uppifrån med. Kan nog bli att riva väggen med. Trycket sjunker skriver du. misstänkt läcka och att bara fylla på hela tiden gör att allt rostar fortare i systemet, inget bra. Tråkigt men det finns inga genvägar.

Ja det får väl bli så antar jag - stetoskop alltså! Vanligt ”sjukvårds”-stetoskåp?

Det jag inte riktigt blir klok på är ju att droppljudet inte är konstant, är det en läcka borde det väl pågå droppljud hela tiden? Och även att ingen fukt överhuvudtaget kunnat detekteras i väggar/golv/bjälklag. Ljudet har pågått rätt länge men min oro har dämpas genom nära och käras input - nu har det dock blossat upp igen och har svårt att släppa det.

E Emma Westfelt skrev:
stetoskop alltså!
Bra idé.
E Emma Westfelt skrev:
Vanligt ”sjukvårds”-stetoskåp?
Har du tillgång till ett så är det bara att prova. Annars säljer Biltema ett stetoskop

• Gilla
Emma Westfelt
  • Laddar…
E Emma Westfelt skrev:
Ja det får väl bli så antar jag - stetoskop alltså! Vanligt ”sjukvårds”-stetoskåp?

Det jag inte riktigt blir klok på är ju att droppljudet inte är konstant, är det en läcka borde det väl pågå droppljud hela tiden? Och även att ingen fukt överhuvudtaget kunnat detekteras i väggar/golv/bjälklag. Ljudet har pågått rätt länge men min oro har dämpas genom nära och käras input - nu har det dock blossat upp igen och har svårt att släppa det.
Du skiver att trycket åker jojo, Exapansionskärlet som finns där, knacka med en metall på den delen som har en plastpropp på sig, där ska det liksom eka lite och andra delen liksom vara stum. Under plast proppen är det som en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten, då är dax att byta kärlet , hål blåsan. Kommer ingenting så kan var att blåsan har klistrat sig mot botten och svårt att få den att lossna. Även då kan det vara så att kärlet är gånget. Droppar det från säkerhetsventilen 1,5 bar på ratten-
Med en tryck som åker jojo och dåligt kärl, när det fylls på med pyspunka, så ska trycket öka sakta. Batten går inte att komprimera, så när det värms så ökar volymen och det kan pinka ut i säkerhetsventil, då när vattnet svalnar så kommer trycket att sjunka, i bland med med upp till 1 bar.

J jonaserik skrev:
Du skiver att trycket åker jojo, Exapansionskärlet som finns där, knacka med en metall på den delen som har en plastpropp på sig, där ska det liksom eka lite och andra delen liksom vara stum. Under plast proppen är det som en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten, då är dax att byta kärlet , hål blåsan. Kommer ingenting så kan var att blåsan har klistrat sig mot botten och svårt att få den att lossna. Även då kan det vara så att kärlet är gånget. Droppar det från säkerhetsventilen 1,5 bar på ratten-
Med en tryck som åker jojo och dåligt kärl, när det fylls på med pyspunka, så ska trycket öka sakta. Batten går inte att komprimera, så när det värms så ökar volymen och det kan pinka ut i säkerhetsventil, då när vattnet svalnar så kommer trycket att sjunka, i bland med med upp till 1 bar.
Här kanske vi har problemet och förklaringen till jojon.. det kommer vatten ur ventilen på expansionskärlet. Dags att byta mao. Men varför detta droppljud i väggen, blir knäpp! Kan det vara rören som expanderar av värmen? Eller kan det vara möjligt att det bara läcker/droppar när pumpen jobbar då och då? Hade på något sätt hoppats på fukt-fynd igår när Polygon var här - då hade vi haft något att gå på..

E Emma Westfelt skrev:
Här kanske vi har problemet och förklaringen till jojon.. det kommer vatten ur ventilen på expansionskärlet. Dags att byta mao. Men varför detta droppljud i väggen, blir knäpp! Kan det vara rören som expanderar av värmen? Eller kan det vara möjligt att det bara läcker/droppar när pumpen jobbar då och då? Hade på något sätt hoppats på fukt-fynd igår när Polygon var här - då hade vi haft något att gå på..
Jepp kärlet trasigt ett byte. Rätt enkelt att byta. Är det ett som hänger på väggen eller

Ja exakt! Får ta in någon som gör det dock, så händig har jag inte blivit än.

Men droppljudet kvarstår att undersöka vidare.. får nog bli att öppna väggen för att konstatera om det är en läcka eller inte - först lokalisera droppljudet med stetoskop och sen ta upp ett hål.

Tack för all hjälp!

E Emma Westfelt skrev:
Ja exakt! Får ta in någon som gör det dock, så händig har jag inte blivit än.

Men droppljudet kvarstår att undersöka vidare.. får nog bli att öppna väggen för att konstatera om det är en läcka eller inte - först lokalisera droppljudet med stetoskop och sen ta upp ett hål.

Tack för all hjälp!
Avvakta lite med att riva väggen, tills kärlet är bytt. Kanske inte trycket åker jojo då. Håll koll med röris om förtrycket i kärlet, brukar vara upp mot 1,5 bar vid leverans och ska normalt ligga på ca 0,5 -0,6 bar tomt på vatten. Är det en värmepump som värmer. Vad för fabrikat och modell ?

Ja jag tänker det, att vi börjar med expansionskärlet! Bra input med trycket.

Det är en IVT Greenline, värmepump som värmer! Den har några år på nacken, fr 2006, men efter en reparation i slutet på sommaren med bränt kretskort gjorde värmepumpskillen (ej röris) bedömningen att den är fräsch och borde hålla ett tag till.

E Emma Westfelt skrev:
Ja jag tänker det, att vi börjar med expansionskärlet! Bra input med trycket.

Det är en IVT Greenline, värmepump som värmer! Den har några år på nacken, fr 2006, men efter en reparation i slutet på sommaren med bränt kretskort gjorde värmepumpskillen (ej röris) bedömningen att den är fräsch och borde hålla ett tag till.
Och den har då en VVB i sig. Knäppande/droppande som du hör, kan vara efter när VP gjort VV, så ska en ventil slå om till värmen i huset. Ventilen är inte blixtsnabb, så under tiden som den slår om, kan det komma en skvätt med värme ( 50 C ) som går ut i rören och dom rör då på sig och kan skava mot något. Det är en klassiker med VP som har VVB i sig.

• Gilla
Emma Westfelt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.