Är mycket novis så tackar på förhand för förståelse av ev dumma frågor, fel ordval osv.

Har oxå sökt på ballofix här i forumet men inte hittat vad jag sökt så om ni vet om ngt inlägg, hänvisa gärna dit om det hjälper mig i mina frågor.

Så;
Vår kran i badrummet har börjat droppa och om jag förstått det rätt så är det inte supersvårt att byta insatsen. De som bodde här tidigare och som renoverat badrummet har dokumenterat och efterlämnat papper om allt. Förutom (såklart) för just handfat och blandare.

Har googlat på märket som står på kranen (Best Idea House) o hittar att det är ett polskt märke. Kruxet är att det inte finns info på engelska men vi har lyckats krångla oss fram till vilken blandare och insats det kan vara.

Som sagt verkar det inte överklurigt att byta ut insatsen så länge man stänger av vattnet. Men när huset byggdes sattes inga ballofix vilket då innebär att vi får stänga av huvudvattnet, testa om det är rätt produkt o hoppas på det bästa.

Vilket inte känns rimligt någonstans när det gäller vatten.

Har ringt till några rörmokare men utan att vara så insatt lät priserna höga för den tid det verkar ta att byta insatsen. ex; offert på startkostnad 2700 för 2 h o behövs det mer så är det 700/h. De sa att de förmodligen även kommer vilja byta ut vattenblandaren. Instruktionsvideo visar Max 10 min. Summan för ersättningsdelen är ca 300 kr.

så till frågorna;

1. Har ni tips om någon bra hantverkare i Lerumsområdet som sätter ballofix?
2. Hade ni bytt ut vattenblandaren? Om ja, varför? Om nej, varför inte?
3. Kanske är det bara jag som ojar mig… hade ni låtit bli att installera ballofix (vet att det ev är lagkrav nu men huset är fr -85) pga onödig kostnad?
4. Hade ni gjort bytet själv el tagit in leverantör?
5. Vad är ett rimligt pris för att byta ut del i alt hela vattenblandaren?

Tack på förhand
 
Mats-S
Börja med att sätta in ballofixer på kall och varmvattnet. Är du någorlunda händig fixar du det själv, busenkelt och det finns video-instruktioner på youtube, bästa instruktionerna har "rörmokarläraren" gjort:
https://www.youtube.com/@RormokarLararen
Här hittar du grymt bra fakta-videos om allt som rör VVS

Sedan byter du blandare från din "no name" till en kvalitetsblandare om du vill vara säker på att kunna få den att fungera för en lång framtid. Visst, hittar du delarna kan du ju testa med dom, du kan ju stänga av vattnet nu när du har satt på ballofixer :cool:
 
Redigerat:
Tusen tack för svar!

finns det olika varianter av ballofixer och om, vad behöver jag ha koll på för att veta vilken variant jag ska ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.